Kenny Reinhold, ordförande Seko Sjöfolk.

Fotograf: Dick Gillberg

Kategori: Regelverk

”Konkurrera med samma lönenivåer i Östersjön”

Sjöfacken i Sverige ser nu utflaggningar bland både storsjö- och färjerederier med TT-Line som senaste exemplet. Seko Sjöfolk gör sig redo för strid och tar hjälp av andra länder.

Under 2013 har fenomenet utflaggningar tagit en ny riktning, och även börjat ske inom färjetrafiken – en utveckling som oroar de svenska fackförbunden.

Nyligen sade svenska TT-Line AB upp 70 ombordanställda sedan rederiet förlorat ett bemanningsavtal för färjan Nils Dacke med moderbolaget i Tyskland. Och för någon månad sedan medgav Stenas koncernchef Dan-Sten Olsson i en artikel i Göteborgs-Posten att Stena Line tittar på billigare besättningar som en del av lösningen för att råda bot på fem år av förluster.

– Billigare besättningar och enklare villkor under annan flagg – det är svårt att motstå.

Lägg till att finska Viking Line i början av året meddelade att man vill registrera svenskflaggade Viking XPRS i Estland och Rosella i Finland, fartygen har 330 ombordanställda. 

Sparkar iland besättningen

Kenny Reinhold, ordförande för Seko Sjöfolk, är starkt kritisk till att även nu färjerederierna börja brata om ”billigare besättningar” och agera därefter.

– Det är alltid oroligt och osäkert när vi måste försvara anställningsförhållanden med fackliga åtgårder. Dan-Sten Olsson har ju gjort liknande utspel tidigare och vi får nu se hur rederiet kommer att agera. Men vi kommer att ta strid om de ska flagga ut båtarna men ändå köra på samma linjer till och från Sverige. Här har vi stora möjligheter att faktiskt påverka. När det gäller Viking Line så ställde sig allt på sin spets tidigare i år men de gick med på att ta hand om besättningarna efter förhandlingar, det är ju flera hundra personer det handlar om, säger Kenny Reinhold och fortsätter.

– TT-Line vill ju köra mellan Trelleborg och Świnoujście med Nils Dacke, och för att kunna få samma lönenivåer som på Unity Line och Polferries väljer man att flagga ut och sparka iland de svenska ombordanställda och inte ta hand om dem. Men vi har kommit överens med de polska och tyska facken att lönenivåerna ska hållas uppe. Vi kan inte hindra att fartyg flaggar ut men de ska konkurrera med samma lönenivåer i Östersjön.

Viktiga steg

Just samarbetet med de andra fackförbunden i Östersjön tror Kenny Reinhold är en del av lösningen för att rädda svenska sjömansjobb.

– I slutet av oktober höll vi ett stort fackligt möte i Köpenhamn med sjöfolk och hamnarbetare runtom i Östersjön, inklusive Norge. Vi enades om att hitta en gemensam plattform där den högsta lönenivån ska gälla på besättningarna, det vill säga om ett fartyg trafikerar mellan Sverige och Polen ska nivån på de svenska kollektivavtalen gälla. Polen och de baltiska staterna såg det som positivt men ryssarna knorrade lite. Man ska inte kunna konkurrera i Östersjön genom att dumpa sociala förmåner och löner, och fortsätter:

– Man ska komma ihåg att det i princip bara är Stena Line och Destination Gotland som är svenskägda bland färjerederierna i Östersjön. Det är givetvis lättare för oss påverka utvecklingen inom dessa, därför är det här samarbetet med de andra fackförbunden jätteviktigt.

Enligt Kenny Reinhold är fackförbundens målsättning att även sprida kampen för nivån på kollektivavtalen till länderna kring Nordsjön.

– Det är målet och liksom i Östersjön kan det bli tal om vissa regionala lösningar på grund av till exempel lagstiftning. 

Avtal med över 125 fartyg

Seko Sjöfolk har i skrivande stund avtal med 60-70 fartyg som inte är färjor (till exempel tankfartyg och torrlastare) och avtal för besättningarna på 40 utflaggade fartyg. Totalt rör det sig om 1.000 anställda som arbetar inom Sekos avtalsområde. På färjesidan har Seko avtal med 25 svenskflaggade fartyg, 5.000 anställda omfattas av avtalen.

På färjesidan finns det för övrigt 24 rutter till och från Sverige som trafikeras av sammanlagt 64 fartyg och tolv operatörer.

Kommentarer

  • En som seglat med Kenny när han var matros.

    Konstigt at de ej kan acceptera Polska löner på färjorna när de gladeligen använder Polska snickare på sina hus? Det enda som går att konkurrera med är ju lönenivån.
    Säger inte att det är rätt. Men, ja, jag är sjöman och jobbar numera i annat land än sverige då det ej finns jobb att få under svensk flagg.

  • Anonym

    Är det något ni har nyligen kommit
    på att jobben försvinner mer och mer från svensk sjöfart?

  • Anonym

    Grattis sjöfacken !
    Den här botten nivån har Ni jobbat för i många år nu.
    Nu vacknar Ni ”med filten i örat”
    Hoppas siste svensken tar med sej flaggen!

  • annonym

    Stötta Kenny !Han är nog den ende som försöker i dagsläget ,alla andra har lagt sej!
    Solidaritet gynnar alla , idag är det sjömän ,imorgon en annan grupp,dettta gynnar inte någon.
    Om man tycker att en svensk matros är dyr ,då skall man flytta hela sin verksamhet till något varmare land,helst lämna landet,vilket låglöneland har man som förebild ? Är detta svårt att fatta ? Inte ett öre skulle betalats ut från staten till denna verksamhet,mer vill ha mer.
    Det finns pengar till alla ,men det finns inte nog med pengar till giriga människor.

  • Anonym

    Som vanligt har Seko vaknat kvart över tolv och inte fem i tolv,tänk bara på amerika båtarna 1975,så har ni svaret hur de jobbar även i dag.

  • annonym

    SEKO har bjudit till och släppt in andra nationaliteter ombord i svenska fartyg,man insåg väl att det inte stod så väl till och att det skulle till en förändring,denna nödvändiga förändring är nu uppfylld från fackets sida ,man har nått vägs ände. För allas bästa, individer ,klustret ,landet och för moralen ,bör man sätta sej ner och från redarens och fackens sida sluta upp med denna omöjliga konstruktion som bara går ut på att söndra svensk arbetsrätt och sluta förleda våra ungdomar att satsa på svensk sjöfart.Man har söndrat tillräckligt via godtrogna fackförbund och godtrogna politiker ,det var 40 år sedan sverige övergav brancher som inte kan föja utvecklingen i ett modernt land och det bör man även göra med denna branch . Var finns visionen ? Ni som hävdar att sverige behöver sjöfart,det finns gott om flaggor och ett överskott av tonnage,vilket gynnar konsumenten,om det bara rör sej om pengar då tycker jag att vi skall ta tillfället i akt och gynna konsumenten genom att frakta billigaste tonnaget,och sluta att leka med våra svenska värdegrunder,och beröva våra ungdomar sin framtidstro.

    • Lika för alla

      ”Hur har Gotlandsbåten haft diskussionerna med Transportstyrelsen, med facken mm. angående detta fartyg? Och vilket rederi/operatör har nu chartat denna båt, för någon måste ju ha gjort det eftersom tidsfristen för Gotlandsbåten har gått ut.

      Sen har ju tom Destination Gotland erbjudit sig att investera 3 miljoner kr i ett annat färjeläge för Gotlandsbåten, om regionen och Gotlandsbåten gör detsamma,men det verkar inte denna Pigge vara så intresserad av, kanske det redan nu saknas pengar?

      Nej, som jag sagt, det är för mycket lycksökare i denna bransch, och folk är för godtrogna då de investerar pengar.”

      ”Å andra sidan har gotlandsbåten AB varit väldigt tysta och hemliga när det gäller vilket fartyg det rör sig om (om det nu verkligen finns ett fartyg) och när det nämnts något har påstått att det ska vara en ”modern” färja med plats för 1000-1200 pax och 250-450 bilar siffrorna varierar beroende på vilket uttalande man lyssnar på.”

      ”Hoppas att inte Västervik eller Gotland gör några investeringar före GB presenterat ett godkänt fartyg för rutten. Men håller med om att det lutar åt fiasko….. Varför skall Pigge försöka göra resan billigare när hans campingplatser är kanske de dyraste i Sverige? Vore det inte enklare att sänka priserna på camping och stuguthyrningen istället, för att locka turister istället för att ge sig på att bli redare?”

      ”Har ytterst svårt att se det positiva med detta.

      1.Gotlandsbolaget med svenska kollektivavtal får konkurens av en chartrad färja som kommer ha driftsbesättningen från ”annat land”, dvs, torligtvis Grekiska eller, om det blir en gammal Tallinkfarja, Lettiska sjoman pa en farja i inrikestrafik.

      Det ar lika horribelt som om man hade tex Lettiska busschafforer pa SL.

      2. Gotlandstrafiken som helar gar ju kraftigt med forlust, subventineras av skattemedel, har for mig det ar ca 400 Mkr om aret.

      Att då få en konkurent som ”skummar marknaden” och kor de lonsamma sommarmanaderna kommer givetvis gora att kostnaden for året runt trafiken blir an större.”

      ”Det mest intressanta är,att man påstår, att färjan skall uppgraderas 10 år i sitt certifikat !!!
      Så byggnadsåret blir då 1996 ?
      Skall bli spännande att se, vad Transportstyrelsen här säger till det.
      Trodde bara, att det var finnarna, som kunde bygga upp ett fartyg årsmässigt efter två CTL (”Silja Opera”)”

      ”Intressant!

      ”Färjan kommer även att byta flagg i och med Gotlandsbåten ABs hyra av henne. Tidigare var hon Panamaflaggad men kommer i och med Gotlandsbåtens hyra byta till europeisk flagg. Färjan gick fram till 2008 i Japan och har efter detta varit i Europa.”

      Notera det står inte Svenskt flagg!

      Vad kan det bli för europeisk flagg?”

      Det blev inte svenskt – det blev cypriotiskt… Och det blir TVÅ skilda kollektivavtal för besättningen ombord, om Gotlandsbåten AB får obehindrat som de vill, utan att någon tillsynsmyndighet skulle bry sig, eller agera i frågan.

      Lyssna noga även på ljudupptagningen i länken här nedan som gäller kollektivavtal och säkerhet för sjötrafiken inrikes (02.06 – 03.22):
      http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=94&artikel=5727715

      Min fråga är: är det så man vill ha det i Sverige?
      Och återigen – vad skulle hända om all sjötrafik, all flygtrafik inrikes, SL och SJ skulle flagga cypriotiskt, lettiskt eller bulgariskt, för att bara ge några exempel?

      Det handlar inte om kompetens – många individer i de nyssnämnda länderna är mycket kunniga och kompetenta.

      Det handlar inte ens om de svenska värdegrunderna. Men vart ska de ungdomarna i det här landet ta vägen då?

      Åtminstone jag är tacksam att Kenny & Co. står på sig, oavsett det som skett förut.

      Glöm det förflutna. Säg istället: ”Tack för erfarenheten, dåtid. Jag är redo, framtid!”

      Gotlandsbåten AB:s turer är bevis på varför vi ska vara måna om en svensk reglering, trots allt – och just denna affär förtjänar en ordentlig gräsrotsgranskning.

      Att enskilda ”entreprenörer” fintar genom en EU-reglering för egen vinnings skull genom att plocka russinen ur den svenska kakan förstärker inte de svenska ungdomarnas framtidstro.

      Man får hoppas att SEKO Sjöfolk, Transportstyrelsen, Sjöfartsverket och de berörda departementen (arbetsmarknad, infrastruktur) kan se över ordentligt sådana affärer, begrundar fakta och fattar rätta beslut – för Sveriges bästa.

      • Förnamn och efternamn…

        Ang.Skumma av sommartrafiken, kan jag upplysa att Destination Gotland kompenseras fullt ut för varje passagerare som körs av Gotlandsbåten. Mao. DG kan i princip sitta och rulla tummarna och ändå tjäna storkovan på de passagerare som körs av andra aktörer och som vanligt är det skattebetalarna som står för kalaset.

  • Anonym

    Kenny Reinhold ska ha all cred och respekt för det jobb han lägger ner för oss och för att han inte ger upp. Men jag tror tyvärr att det är kärt besvär förgäves. Det är väl positivt att balterna och polackerna vill hjälpa till. Men när det väl gäller tror jag nog att det blir andra tongångar från dom. De är noga glada för att få mer pengar i lönekuverten. Men om det innebär att ev jobb går dom förbi, så….

  • Andreas Åsenholm

    Dålig strategi som kommer att resultera i nya utflaggningar och nya uppsägningar!

  • Anonym

    Att ha högre löner än omvärlden leder till att jobben flyttar…
    Att ha högre skatter än omvärlden leder till att företag och rika flyttar…
    Nu när den rödgröna sörjan vinner valet och skall ”återställa” Sveriges skatter, vad tror ni händer då? Ett fint exempel finns t.ex. i Frankrike. Det går ju riktigt bra för kommunisten Hollande. Snart har han startat inbördeskrig!

    • Anonym

      Du är allt bra Blå Du eller?

      • Anonym

        Kanske det. Men det spelar mindre roll. För det är just så verkligheten fungerar. Visst vore det skönt om det inte vore så. Visst vore det skönt om inga jobb lämnar Sverige eller att företag inte kunde shoppa efter billigaste skattesats. Men nu är det så. Och när ett svenskt fack protesterar så flyttar man verksamheten dit ingen protesterar. Så enkelt är det.

        Kontentan är att om facket bråkar så försvinner jobben. Så fungerar en globaliserad värld. Vill vi inte ha det så måste vi lämna EU och stoppa all rörlighet. Vill vi det?

  • Anonym

    Bra SEKO och Kenny att ni gör något ni har mångas stöd.

  • ANNONYM

    redare vill ha subventioner ,facket vill ha subventioner ,ingen vill betala skatt ,alla konkurerar om att vara svaga och ropar på bidrag i alla former ,släpp marknaden fri låt redare klara sej själva och facket ta strid om det som är viktigt för sina medlemmar.
    Vanlig sund marknadsekonomi och sunt förnuft borde få råda.detta gynnar ingen i längden.

  • annonym

    Om man jobbar ombord på ett utflaggat fartyg så är allt mycket enklare , för rederiet och för de ombord som leder jobbet , förvisso ligger det en väldig stor press på ledarna ombord , och en väldigt stor press på enskilda individer , det läggs inte så mycket fokus på regelverk och arbetstidsregler , detta gör att det är lättare att fokusera på underhåll mm,man har ej heller från rederiets sida några skyldigheter att ombesörja kurser och personalvård ej heller några särskilda välfärdsomkostnader , tillika inte wab ej heller problem med medbestämmande , jämlikhetsfrågor, anställningskydd , uppsägning, avsked , man köper en tjänst och är man inte nöjd så åker vederbörande iland,något egentligt juridiskt anställningshållande som model sverige arbetstagare existerar inte , dettta är inget nytt , dettta vet vi alla som jobbat i de olika systemen, det är väl inte så svårt att fatta att våra redare vill ha detta konseptet, det vill väl alla ha som driver företag , man ropar om lika villkor i sverige på svensk mark , man sitter själv kvar i den trygga båten, samtidigt som man förkastar hela iden då det gäller sina anställda.
    Har själv provat båda koncepten .allt går, ingen människa är sämre eller bättre , allt handlar om olika förutsättningar, alla gör så gott dom kan , utifrån sin förutsättning , om vi skall ha en liten sportlig chans att konkurera med våra vänner från fattiga världen , måste vi ha ett fackförbund och sjöfartverk mm som ger oss möjligheter att göra ett bättre jobb ombord, allt måste bli effektivare och ge oss möjlighet att utnyttja de fördelar som vi har , genom långt tradition och ett bredare kunnande , vi dränks i samkaraporter och ser inte möjligheterna , bara problemen , så går inte att driva konkurrens med lågpisbesättningar som svarar yes sir och utför sitt jobb ,ibland varken han kan eller inte , det går inte att gå tillbaks ,
    hade inte industrin i sverige robotar , så gick de inte , men vi skall inte anställa människor som är som robotar , inte i sverige, det är tillbakagång och hör inte hemma i ett kunskapsamhälle.
    Sverige sverige fosterland en tiger som skäms .

  • Anonym

    Jag säger bara LYCKA TILL ! Jag är själv arbetslös sjökapten med 10 år som befh som har blivit grundlurad av facket som inte gjorde ett enda piss för att behålla arbetsplatser. Inte ens praxis först in sist ut kunde de enas om med rederiet. Det är ALLTID rederiet/arbetsgivaren som vinner ! Ingen ide alls att betala medlemsavgifter till nån förening som tror att de kan föra ens talan! Nej avsluta medlemskapet så som jag gjort och låt redare få veta det så är chansen större att behålla jobbet till en egen förhandlad lön!

  • Håller inte längre!

    Det här ju ett led i globaliseringen, se på Norwegian som nu har flygvärdinnor från Thailand som har en lön på 5000:- /mån som jobbar i Europa. Det är dags för oss att sänka våran standard och löner för detta håller inte. Eller gå ur EU, inför tullar, stoppa arbetskraftsinvandring, stoppa idiotin med att lunchmaten går att upphandla i Kroatien till svenska skolor. Dags att tänka om. Eller?

  • anomym

    När gjorde Seko-Sjöfolk nåt för sina medlemmar sist.Finns ju knapp ett svenskt fartyg kvar.Men jag utgår all alla som sitter på Seko-Sjöfolk kontoren har sina jobb kvar.Hur många har fått sparken från kontoren runt om i Sverige då?????

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.