Fotograf: Pierre Adolfsson

Kategori: Folk/företag | Passagerarsjöfart

Gotlandsbåten inleder trafik till sommaren

Det nystartade rederiet Gotlandsbåten AB bekräftar nu att man ska trafikera mellan Västervik och Visby sommaren 2014 sedan kajfrågan löst sig.

Efter segdragna förhandlingar och olika offentliga utspel från politiker, Destination Gotland och företrädare från Gotlandsbåten AB står det nu klart att den nystartade uppstickaren kommer att trafikera mellan Västervik på fastlandet och Visby sedan parterna enats om en kajlösning. Turtrafiken inleds i mitten av juni och löper över två månader. Rederiet siktar på, i ett första skede, att segla de kommande tre somrarna.

Gotlandsbåten kommer att använda sig av färjelägena 7 och 4. Under den intensiva Almedalsveckan kommer rederiet att hitta en gemensam lösning med Destination Gotland och då kunna använda något av den sistnämndas färjelägen. De båda rederierna kommer gemensamt att rusta upp kajläge 4 för färjetrafik så att bilar kan köra av och på.

Upprustningen som innefattar en linkspan kommer att kosta runt sex miljoner, Gotlandsbåten AB och Destination Gotland betalar halva summan var.

Färja säkrad

Gotlandsbåten AB har säkrat en färja för trafiken, men rederiet vill inte avslöja namnet på fartyget riktigt än.

– Det är en modern färja som ägs av ett europeiskt rederi. Den har kapacitet för 1.200 passagerare och 400 personbilar. Den har också 350 bäddar i 90 hytter. I den överenskommelsen vi har med rederiet har vi sagt att vi går ut gemensamt med information när det blir dags, säger Lars Meijer vd för Gotlandsbåten AB till Sjöfartstidningen.

Enligt Lars Meijer kommer Gotlandsbåten att anställa 60-talet personer på intendentursidan (catering, bar och shop) medan det inte är helt klart hur man gör när det kommer till däck- och maskin.

– Det kan bli en blandning där vi hyr besättning från färjans ägare men också sätter in eget manskap. Eftersom vi behöver ungefär 2,6 besättning för att klara alla turer blir det totalt runt 60 personer. Så totalt pratar vi om 120 arbetstillfällen till sjöss. Landorganisationen kommer till en början bestå av en stomme människor som har arbetat med projektet.

Vill utmana storebror

Syftet bakom initiativet Gotlandsbåten är att utmana Destination Gotlands trafik till fastlandet under sommarmånaderna. Den 25 oktober utsåg Gotlandsbåten en styrelse som bland annat består av Meg Tiveus (tidigare vd för Svenska Spel och har styrelseuppdrag i Swedish Match, Boss Media, Operan och Sveriges Marknadsförbund) och Hans Laidwa (tidigare vd för Gotlandslinjen) samt Eivor Andersson (tidigare vd för Ving i Sverige AB och Coop Marknad samt styrelseledamot i bland annat Skistar, SJ AB och F12 Gruppen).

Sammanlagt 155 personer och företag går in i projektet och satsar 25,5 miljoner, under förutsättning att trafiken mellan Västervik och Visby kommer igång. Vilket den nu alltså gör.

Enligt Gotlandsbåten valde man Västervik av flera skäl: hamnen ligger närmare Gotland vilket sänker bunkerkostnaderna, man får en lägre hamnavgift, det är möjligt att ta sig med tåg eller buss direkt till hamnen och lokala aktörer inom turism i Västervik är beredda att lägga in pengar i marknadsföring av linjen. Målet är att kunna erbjuda biljettpriser som ligger 30 procent under Destination Gotlands priser. Den billigaste biljetten, med förbehållet att man bokar några gästnätter på ön, kommer att ligga på 100 kronor.

– Det blir tufft år ett och två men vi räknar med att tjäna pengar år tre. Vi vill ha ett priskrig här på Gotland och få bort monopolet och Gotland behöver betydligt fler gästnätter och turister, säger Pigge Werkelin, styrelseordförande i Gotlandsbåten och en av initiativtagarna till projektet, och fortsätter:

– Vi ska göra Västervik till en hub och köra med två båtar efter tre, fyra år.