Gotlandsbåten vill ta upp kampen med Destination Gotland (bilden) om färjetrafiken till landets största ö.

Fotograf: Pierre Adolfsson

Kategori: Folk/företag | Passagerarsjöfart

Gotlandsbåten inleder trafik till sommaren

Det nystartade rederiet Gotlandsbåten AB bekräftar nu att man ska trafikera mellan Västervik och Visby sommaren 2014 sedan kajfrågan löst sig.

Efter segdragna förhandlingar och olika offentliga utspel från politiker, Destination Gotland och företrädare från Gotlandsbåten AB står det nu klart att den nystartade uppstickaren kommer att trafikera mellan Västervik på fastlandet och Visby sedan parterna enats om en kajlösning. Turtrafiken inleds i mitten av juni och löper över två månader. Rederiet siktar på, i ett första skede, att segla de kommande tre somrarna.

Gotlandsbåten kommer att använda sig av färjelägena 7 och 4. Under den intensiva Almedalsveckan kommer rederiet att hitta en gemensam lösning med Destination Gotland och då kunna använda något av den sistnämndas färjelägen. De båda rederierna kommer gemensamt att rusta upp kajläge 4 för färjetrafik så att bilar kan köra av och på.

Upprustningen som innefattar en linkspan kommer att kosta runt sex miljoner, Gotlandsbåten AB och Destination Gotland betalar halva summan var.

Färja säkrad

Gotlandsbåten AB har säkrat en färja för trafiken, men rederiet vill inte avslöja namnet på fartyget riktigt än.

– Det är en modern färja som ägs av ett europeiskt rederi. Den har kapacitet för 1.200 passagerare och 400 personbilar. Den har också 350 bäddar i 90 hytter. I den överenskommelsen vi har med rederiet har vi sagt att vi går ut gemensamt med information när det blir dags, säger Lars Meijer vd för Gotlandsbåten AB till Sjöfartstidningen.

Enligt Lars Meijer kommer Gotlandsbåten att anställa 60-talet personer på intendentursidan (catering, bar och shop) medan det inte är helt klart hur man gör när det kommer till däck- och maskin.

– Det kan bli en blandning där vi hyr besättning från färjans ägare men också sätter in eget manskap. Eftersom vi behöver ungefär 2,6 besättning för att klara alla turer blir det totalt runt 60 personer. Så totalt pratar vi om 120 arbetstillfällen till sjöss. Landorganisationen kommer till en början bestå av en stomme människor som har arbetat med projektet.

Vill utmana storebror

Syftet bakom initiativet Gotlandsbåten är att utmana Destination Gotlands trafik till fastlandet under sommarmånaderna. Den 25 oktober utsåg Gotlandsbåten en styrelse som bland annat består av Meg Tiveus (tidigare vd för Svenska Spel och har styrelseuppdrag i Swedish Match, Boss Media, Operan och Sveriges Marknadsförbund) och Hans Laidwa (tidigare vd för Gotlandslinjen) samt Eivor Andersson (tidigare vd för Ving i Sverige AB och Coop Marknad samt styrelseledamot i bland annat Skistar, SJ AB och F12 Gruppen).

Sammanlagt 155 personer och företag går in i projektet och satsar 25,5 miljoner, under förutsättning att trafiken mellan Västervik och Visby kommer igång. Vilket den nu alltså gör.

Enligt Gotlandsbåten valde man Västervik av flera skäl: hamnen ligger närmare Gotland vilket sänker bunkerkostnaderna, man får en lägre hamnavgift, det är möjligt att ta sig med tåg eller buss direkt till hamnen och lokala aktörer inom turism i Västervik är beredda att lägga in pengar i marknadsföring av linjen. Målet är att kunna erbjuda biljettpriser som ligger 30 procent under Destination Gotlands priser. Den billigaste biljetten, med förbehållet att man bokar några gästnätter på ön, kommer att ligga på 100 kronor.

– Det blir tufft år ett och två men vi räknar med att tjäna pengar år tre. Vi vill ha ett priskrig här på Gotland och få bort monopolet och Gotland behöver betydligt fler gästnätter och turister, säger Pigge Werkelin, styrelseordförande i Gotlandsbåten och en av initiativtagarna till projektet, och fortsätter:

– Vi ska göra Västervik till en hub och köra med två båtar efter tre, fyra år.

Kommentarer

  • T.nilsson

    det är för jävligt om dom inte anställer svenskar på däck och maskin.

  • Jan buskas

    Det går nog inte att köra med Grekisk drift i en nationell trafik

    //Janne

  • tjabbe

    Svarta löner eller?

  • Anonym

    På Radio Gotland sa VD.n att man ska inrikta sig på de som vill resa till Gotland och samtidigt boka boende. Detta ska ske under en 2-mån period i 3år. Lycksökare förmodligen ? Icke svensktalande besättning – hur ska det gå vid en nödsituation mm.

  • Anonym

    Hoppas verkligen de utmanar Rederi AB Gotland då de största ägarna där tjänar alldeles för mycket själva på bolaget och bara tänker på sig själva!

  • Anonym

    Hur stort är kundunderlaget från Västervik? Ligger ganska nära Oskarshamn där det finns en etablerad infrastruktur. Gotland är till stor del Stockholmarnas bakgård ”Sommartid” och vägarna till Västervik är inte de bästa. Tyvärr har det gjorts försök att trafikera Gotland vid tidigare tillfällen men utan positivt resultat. Jag önskor dock Gotlandsbåten ett stort lycka till då förbindelsen från och till fastlandent måste konkurrensutsättas.

  • SEKO-Gotland

    Desa job kan Filippinerna ta över dem har tagit alla andra sjömansjob.Det är slut med Svensk sjöfart

  • Anonym

    2013-11-11 kl. 23:10
    Dagens Piggebevakning på HelaGotland:
    15:30 – Gotlandsbåten. Vi kör igång direkt!
    19:09 – Hamnförslaget duger inte!
    20:06 – Pigge: Vi har ju inte kommit längre än i juni!
    20:38 – Pigge är åter positiv!
    Region Gotland hann precis svänga kappan efter beställningarna från Stig ”Pigge” Werkelin & Co. Ångvältstaktiken är brutal men effektiv – åtminstone på Gotland…

  • Marianne uhrbom

    Har väntat länge på det! Toppen!!

  • Anonym

    Gotlandsbåten AB har ytterligare ett problem som de avslöjade att de kände till sedan november 2013:
    ”Lars Meijer säger att man sedan i november vetat om att den färja man hyr och som som ska trafikera Västervik – Visby från och med i sommar kommer vara för djup för den kajplats man skulle få i sommar. Men att man ändå sa ja eftersom man ville komma igång med trafiken redan i år.”
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=94&artikel=5800515
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=5800396

  • janne.B.

    hej,jag betackar mig för att jobba med grekbefäl,,,det ska givetvis vara svensk flagg o svenskbesättning,inget annat,,det är ju ett hån mot oss svenska sjömän,likväl som en del rederier backa ut erfaret sjöfolk för praktikanter,för att dom får betalt i stället för betala,,,hälsningar fr j.,

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.