Terntank beställer LNG-drivna tankfartyg

Terntank blir det första rederiet som beställer miljöanpassade ZVT-fartyg.

Relaterade artiklar

Terntank beställer två LNG-drivna 15.000 dwt produkttankfartyg från AVIC Dingheng Shipbuilding i Kina. Det första nybygget levereras i februari 2016 och det andra i maj 2016. Rederiet har dessutom option på ytterligare två fartyg. Fartygen har designats av Rolls-Royce Marine AS i Norge.

Därmed blir Terntank det första rederiet att beställa fartyg som planerats inom samarbets- och projektplattformen Zero Vision Tool (ZVT) som ska bidra till att skapa såväl säkrare som mer miljö- och energieffektiva transporter till sjöss.

Terntank har redan identifierat kunder som rederiet tror är intresserade av denna typ av fartyg och som dom ser att passar in i EU:s framtida visioner inom Motorways of the seas-projekten.

Ny dual-fuel maskin

Nybyggena utrustas med Wärtsiläs nya dual-fuel huvudmaskin av typen Wärtsilä 5RT-flex 50 DF. 

– Detta blir nog världens renaste fartyg, säger Tryggve Möller, styrelseledamot i Terntank till Sjöfartstidningen.

Han berättar att en konventionell produkttanker i denna storleksklass har en genomsnittlig bunkerförbrukning på 22 till 25 ton dygnet. Terntanks nybyggen kommer att få under 14 tons tons bunkerförbrukning per dygn.

– Utformningen av undervattenskroppen reducerar bunkerförbrukningen med mellan 4,5 och 5 ton per dygn. Dessutom installerar vi en stor huvudmaskin, den är egentligen på 9.000 kW men omgjord så att effekten är cirka 6.000 kW. För att uppnå marschfarten 14,5 knop så använder vi 65 procent av effekten. I kombination med en extra stor propeller sparar vi ett par ton på det. Sedan har LNG i sig själv mellan 10 och 15 procent bättre energivärde än marin gasolja. Då kommer vi till en förbrukning på mellan 13,5 och 14 ton, förklarar Tryggve Möller.

Bättre än de bästa

Trots att den serie fartyg som Terntank under 2000-talet lät bygga på det kinesiska varvet Edward hör – tillsammans med flera andra moderna svenska produkttankfartyg – till de bästa designerna från 2000-talet, blir nybyggena ändå i en klass för sig. Jämfört med operation på lågsvavlig marin gasolja reduceras SOx-utsläppen med 90 procent, NOx-utsläppen med närmare 80 procent och partikelutsläppen med över 90 procent tack vare valet av LNG som bränsle.

Dessutom kommer nybyggena att släppa ut 35 till 40 procent mindre volymer av CO2 än en konventionell tanker idag. Utsläppen av CO2, NOx och partiklar förblir på samma nivå även efter 2015 för de fartyg som övergår från tjockolja till marin diesel- eller gasolja för att uppfylla de kommande svavelreglerna.

– Det finns endast två sätt att minska utsläppen av CO2. Antingen gör man ett bättre skrov och minskar bunkerförbrukningen eller också använder man LNG, förklarar Tryggve Möller.

– Nybyggena uppfyller givetvis SECA som är lag och även Tier III fullt ut, dessutom tar vi hand om 95 procent av partiklarna. Vi ligger alltså i framkant redan nu, vilket vi är speciellt stolta över. Utsläppen av partiklar blir antagligen nästa stora fråga, säger Tryggve Möller.

Ny inertgaspanna

Tryggve Möller lovar även andra nya innovationer på nybyggena. Bland annat håller rederiet tillsammans med Göteborgsföretaget Gesab på att ta fram en helt ny typ av inertgaspanna. 

– Den blir en mycket miljövänligare och mycket mer optimerad inertgaspanna än de som existerar idag, påpekar han.

Inertgas används på tankfartyg för att fylla tomma lasttankar för att eliminera explosionsrisk av gaser efter lasten.

Dyrare

Miljöanpassningen innebär att nybyggena kostar cirka 20 procent mer än motsvarande tankfartyg med ett konventionellt diesel-maskineri som drivs med tjockolja eller marin gasolja. 

Terntank håller på med en ansökan om stöd från EU för projektet.

– Vi hoppas på ett positivt svar på vår EU-ansökan och sedan förväntar vi oss att hamn- och farledsavgifterna ska ned med 90 procent för ett ZVT-fartyg som uppfyller SECA, men också kommande krav på NOx och partikelutsläpp, säger Tryggve Möller.

Han räknar med att Sjöfartsverket och hamnarna ska hjälpa till för att motivera rederierna till investeringar i miljöanpassade fartyg.

– Vi är först ut och staten och hamnarna måste hjälpa till ekonomiskt. Alla måste hjälpa till så att detta blir verklighet. Både vi och våra kunder förväntar oss att hamnarna och Sjöfartsverket uppfyller det som Redareföreningen trycker på, 90 procent reduktion på både hamn- och farledsavgifter. 

Carl Carlsson på Sveriges Redareförening arbetar hårt för att rederiernas önskemål ska förverkligas.

– Vi kräver ett omedelbart besked att ZVT-fartygen ska undantas farledsavgifter och vi har inlett samtal med hamnarna om att reducera hamnavgifter, säger han.


Lämna en kommentar på "Terntank beställer LNG-drivna tankfartyg"

Hittills finns det 29 kommentarer. Samtliga kommentarer granskas i förhand innan publicering.
Läs våra regler för kommentering!

  • Rolf B Bertilson Svara

    Första gången jag kom i kontakt med Rederi AB Terntank var när som nybliven chef i Södertälje kanal skulle hälsa ett av deras fartyg välkommet till just slussen i Södertälje där ett antal riksdagsmän skulle äntra för att följa med till Västerås. Jag förstod från ”dag 1” att det var något särskilt med detta rederi: ansvar, noggrannhet, framåtinriktade, innovationsbenägna mm
    Allt sedan dess har jag förstått att min första uppfattning var rätt! Tryggve Möller har jag därefter haft nöjet att både träffa ett antal gånger men även kommunicerat med i olika frågeställningar. Ibland sitter han på kontoret ibland ligger han på soffan hemma! Men, han svarar alltid på telefon – och är noga.
    Grattis Tryggve och hela rederiet till nya rena tankfartyg och till beställningen av flera. Ni är fortsatt duktiga! Flyttar ni sedan hem hela rörelsen när ”blå skatten” träder i kraft, ja då är det riktigt bra!

  • Anonym Svara

    Ni som tycker att Tärn skall anställa svenskar ,bestäl en skälv och anstäl svenskar .

  • Ida Dahlborg Svara

    Vilken glad och spännande nyhet, Terntank! Jag håller tummarna för er.

  • matrosen Svara

    håller med.. anställ svenska sjömän och ha svensk flagg annars glöm svenska bidrag!!!
    dock kul att se fartygen och att det händet något inom lng men för tusan terntank är knappast svenskt då borde de heta tärntank eller?

    • Anonym Svara
      @matrosen:

      Vem säger att Tern får svenska bidrag?
      EU stöd är ju minst lika aktuellt i Danmark.

    • matrosen Svara
      @Anonym:

      ska dom ha billigare hamn och farleds avgifter tror jag att sverige blir drabbat eller vad tror du?

    • Anonym Svara
      @matrosen:

      Farledsavgifterna gäller väl alla oavsett flagg, eller skall bara Svenska miljöinsatser premieras???

  • annonym Svara

    Delad glädje dubbel glädje !
    är det ändå inte underligt att man kan financiera två fartyg till en summa av ca 70 milj usd som omnämts, och så har man inte råd att ansälla svenskar under svenskkt flagg .
    när en lem lider , lider hela kroppen, också ett väsignat uttryck .

  • Efter att varit tillsammans med Den gamle och få se den glädje som han gav uttryck för när beställningen var klar. Vill jag också vara med och önska Terntank all lycka och välsignelse med de nya båtarna

  • Anders von Dunke Svara

    När man har råd att skaffa nybyggda fartyg då borde man har råd att anställa SVENSK PERSONAL ISTÄLLET FÖR FILIPINSK PERSONAL OMBORD PÅ DERAS NYA FARTYG.

    Jag tycker att man ska raderar alla filipinare på de svenska fartygen. Varför ska man ha filipinsk personal ombord på ett svensk flaggat fartyg? Det är väldigt sjukt. Jag är redo att slåss politiskt med att göra så att varenda filipinare ombord på våra svenskflaggade fartyg ska bli av med sina tjänster ombord och ge plats för de svenska sjömännen. Är det ingen som håller med mig om detta?

    • Periskopet Svara
      @Anders von Dunke:

      Inte har väl terntank några svenska fartyg. Och nybyggen lär knappast få svenskflagg de heller.
      Terntank är inget svenskt rederi längre.
      Men att svenska skattebetalare ska bidraga och täcka upp rabatter på farledsavgifter och hamnavgifter…. Det vill de.
      Jag säger. Glöm det.
      Inte en skattekrona till de utflaggade rederierna. De kan ju vända sig till sin flaggstat om de vill ha favörer.

    • Anonym Svara
      @Periskopet:

      Håller med! Mycket ska alltid ha mer!

  • Anonym Svara

    Man borde fundera på om det inte är bättre att sjöfarten satsade på metanol via DME som bränsle istället för LNG, med tanke på kostnader och enklare hantering av bränslet.

  • F. Jahren Svara

    Grattis Terntank! Kul att se att det finns bolag som vågar satsa på framtiden. Lycka till.

  • Olsson Svara

    90 % reduktion av farledavgifter ? Och inte ska hamnarna få betalt heller ?
    Vem ska finansiera det här då ? Någonstans måste ju pengarna tas ifrån.

  • Evert Svara

    Grattis Tryggve!
    Hoppas att ni får ett gott bidrag till era båtar och hoppas att ni anställer några svenskar.
    Det finns gott om ungdomar som ser fram emot att få vara med på ett sånt framtidsprojekt.

  • John A Svara

    Tycker du ska fråga Tryggve Möller vad Redarföreningens betydelse har varit för detta projekt, han om någon borde veta.
    Lite kort, Sveriges redareförening har tillsammans med SSPA och andra intressenter tagit fram ZVT plattformen som knyter ihop de olika intressenternas för att kunna presentera hela projekt för bl.a. EU och andra potentiella finansiärer.. Det har blivit en state of the art-modell som används i hela EU.

  • Anonym Svara

    Hoppas man har täckning för detta. Friskt vågat att hoppas på EU och kunder som vill betala upp. För 35 MUSD styck, går det idag att teckna en LR2. Som föregående skrev, det gäller att man inte sitter med för hög DRC, för att konkurrera med andra som har täckning med lägre TCE. Om man har räknat på att en konventionell intermediate drar 25 ton känns det lurigt, samt det är inte många som seglar runt med 14,5 knop idag. Lycka till hur som helst!

  • Anonym Svara

    Fantastiskt roligt!
    Grattis Tärn och Tryggve till framtiden!

  • Anonym Svara

    Grattis friskt vågat ute är halva inne…
    Speciellt som de skall konkurrera med båtar som är ca 5 år och minst 15 usd mio billigare i kapitalkostnad. Bunker förbrukningen är inte 25 mt/dag på en 15000 tonnare utan ca 18 mt/dag.

  • Anonym Svara

    Snyggt jobbar Tärn! Kul när man vågar satsa. Än så länge är det ingen som fått betalt med högre frakt för att man är miljövänlig vidare så är driftkostnaderna högre på LNG. Får verkligen hoppas att man tagit höjd för detta alt låst upp sig på ett fint T/C. Hur som helst kul! Ser väldigt mycket ut som FKABs dual fuel prospekt T24.

  • Grattis till Terntank.

    Riktigt skoj att se 2-takts DF motorn beställd så snabbt efter lansering.
    Men knappast först med LNG… Tarbit med sin konvertering och Evergas’s (Köpenhamn) nybyggen för Ineos projektet där både huvud och hjälpmaskineri är av DF typ på en båt som inte kommer segla med LNG som last i huvudsak. (www.evergas.net)

  • Gustav Berg Svara

    Grattis till Terntank! Synd att vi inte kunde bevarat ett innovativt och fint rederi som detta i Sverige. Vad har detta med Sveriges Redareförening att göra?