Fotograf: STX Finland

Kategori: Passagerarsjöfart | RoRo

Cotentin blir Stena Baltica

Stena Line ersätter Stena Alegra med den inhyrda färjan Cotentin, som i Stena Lines färger får namnet Stena Baltica.

Stena Line introducerar ropax-färjan Stena Baltica på linjen Karlskrona–Gdynia som ersättare för Stena Alegra som trafikerat linjen sedan i somras. Fartygsbytet beror inte på att Stena Alegra nu är på varv för reparation efter att ha drivit på grund under stormen Simone.

– Det här var planerat sedan tidigare så det här skiftet har inget med Stena Alegra att göra. Stena Alegra har hela tiden varit en tillfällig lösning för trafiken, påpekar linjechef Tony Michaelsen på Stena Line.

Han säger vidare till Sjöfartstidningen att Stena Baltica kan ta lastbilar på två bildäck med lastning både i för och akter.

– Vi har sökt efter en båt som har double tier loading och drive through på bägge bildäcken. Det är det vi har sökt hela tiden och det vi får på den här båten.

Från kanalen

Stena Baltica är före detta Cotentin, som gått i trafik på Engelska kanalen för franska Brittany Ferries. Chartern av Stena Baltica för Karlskronalinjen ska bli en långsiktigare lösning än Stena Alegra, försäkrar Tony Michaelsen.

– Det känns mycket bra att vi nu har en långsiktig lösning på plats som möter de behov vi har med lastning och lossning som innebär ökad flexibilitet för våra kunder och dessutom har fartyget större lastkapacitet. Att vi kan få in Stena Baltica på linjen så pass snabbt är positivt eftersom Stena Alegra ligger på varv i Gdynia för reparation. Vi har stor efterfrågan på kapacitet på linjen och behöver ett tredje fartyg för att kunna ta hand om all last.

Volymerna ökar

Stena Lines fraktvolymer har ökat kraftigt i färjetrafiken mellan Sverige och Polen. Stena Line uppger att de till och med oktober i år har ökat med 18 procent. Samtidigt har bilvolymerna gått upp med sju procent och passagerarvolymerna med 9 procent, jämfört med samma period 2012.

– Vi tror på en fortsatt stark volymutveckling framöver. Den ekonomiska utvecklingen i Polen och östra Europa är fortsatt mycket god och vår bedömning är att både frakttrafik och privatresande kommer att fortsätta öka mellan Sverige och Polen, säger Tony Michaelsen.

Byggd i Helsingfors

Stena Baltica går in i Stena Alegras tidigare turlista den 24 november efter ett pågående varvsbesök. Fartyget gör tre avgångar per vecka från Karlskrona och Gdynia. Färjorna Stena Vision och Stena Spirit fortsätter oförändrat på ordinarie turlistor.

Stena Baltica har 2.188 filmeter för last på tvä däck. Hon kan ta 210 passagerare i 120 hytter. Marschfarten är 24 knop. Fartyget byggdes i Helsingfors 2007.

 

Kommentarer

  • T. nilsson

    skall det vara svenska matroser? eller filippinsk?

  • Matros Ros

    Skulle gissa på att cateringen blir svensk, som det varit på Alegra. Flagg och övrig besättning har vi inte hört något om ännu.

  • Styrman

    Hon kommer fortsätta under fransk flagg med franskt befäl

  • Dumsvensken.

    Svenskt bolag, väljer inte svensk personal. Inte när man har rätt att anställa ”billigare”…vakna!

  • Per Nilsson

    Tror det var 1966 som ”Stena Baltica” här på bild ersatte den i Falkenberg kantrade ”Warberg”. Hon lånades in från Stena till Lion Ferry. Bilden är från Norra Hamnen i Köpenhamn.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.