Enklare och tydligare. Henrik Tunfors har utsetts till "inflaggningslots" med uppgift att underlätta inflaggningsprocessen.
Arkiv
-
-
Nytt passagerarrekord. Danskarna som reser via Ystad kortar resan till Bornholm till halva tiden. Jobb med att harmonisera lagar har gjort gränspassagerna smidigare.
-
Sjätte utredning? Nya uppgifter visar att Scandinavian Star-olyckan borde ha utretts av svensk polis – samtidigt vill Stortinget utreda olyckan ännu en gång.
-
”Hög tröskel. ” Färsk statistik från Arbetsförmedlingen visar att bristen på arbetstillfällen inom sjöfarten är fortsatt stor.
-
Kombinationsfartyg. FKAB har tillsammans med Sirius tagit fram kontraktsunderlaget för det LNG-fartyg som beställts för Skangass ship to ship-bunkring.
-
”Hybrid ready”. Stena RoRo installerar skrubber på Stena Forerunner och den långa chartern för Transfennica fortsätter.
-
Nytt koncept. Sirius är i nyckelposition vid beställning av kombinerat LNG-bunkrings- och feederfartyg för långtidscharter till Skangass.
-
"Unikt i Europa. " På onsdagen invigdes Chalmers senaste simulator, där kursdeltagarna ska lära sig att ansluta fartyg till landström.
-
Ekocoaster. Ett nytt fartygskoncept som tagits fram för Meriauras reducerar bunkerkonsumtionen radikalt jämfört med motsvarande konventionella standardfartyg.
-
Lågsvavlig bunker. För distribution av sin nya produkt på bunkermarknaden hyr Neste Oil in Sirius tankfartyg Lotus.
-
Till Göteborg. Johnny Sid är beredd att ta Kungsholm till Göteborg även om inte alla bitar ännu har fallit på plats.
-
Personalen avgörande. Färjetrafiken mellan Helsingborg och Helsingör köps av fondförvaltaren First State.
-
Oljepriset ökar flottans ålder. Låga bunkerkostnader gör att det lönar sig att behålla bränsleslukande fartyg. Antalet skrotade dödviktston väntas minska radikalt under 2015.
-
Ny linje. Stena Foreteller lastar för första gången i Åbo i sin nya trafik inom samarbetet mellan Mann Lines och Stena Line.
-
Eventuellt brott utreds. Säkerheten ombord på Norman Atlantic var undermålig, enligt flera vittnesmål från passagerare. Besättningen visste inte vad de skulle göra och sjösättningen av livbåtarna fungerade inte.
-
Allvarliga fel på fartyget. Vid den senaste hamnstatskontrollen hittades flera fel på Norman Atlantic. Bland annat på branddörrarna på main deck. Släckningen av branden kan ha fördröjts av att det inte är krav på automatiska släckningssystem ombord på roro-fartyg.
-
Resurs. Dennis Maritime hoppas finna möjligheter att ta in fler fartyg under finländsk flagg, eftersom de ombordanställda är rederiets främsta resurs.
-
Kan bli permanent. Kustbevakningens KBV 002 ska på försök användas som back-up till Sjöfartsverkets ordinarie isbrytarflotta under vintern.
-
Regional täckning. Wärtsilä har fått slutligt besked om att bygga LNG-terminalen i Torneå – en investering på 100 miljoner euro.
-
Haveriutredning. Olycksutredningscentralen i Finland har publicerat sin rapport om Amorellas grundstötning i december 2013.
-
Zero Vision Tool. Furetank konverterar Fure West till LNG-drift. När hon börjar gå på LNG i slutet av 2015 kommer hon att bli helt utsläppsfri.
-
"Betydande affär. " Den nya kryssningskajen i Visby väntas vara klar 2018 och locka 150 kryssningsfartyg per år, vilket i sin tur ska generera mångmiljonintäkter.
-
Behöver fler. Prima Shipping köper fartyg och planerar att ytterligare ta in upp till tre fartyg under nästa år.
-
Ny dansk befrakningsjätte. Maersk Broker och Lightship Chartering har slagit ihop sina verksamheter inom torrbulk i det samägda företaget LMB Chartering.
-
Låg skrotningstakt. Analyserna för 2015 spår minskad oro för seca-kostnader, men fortsatt överkapacitet framförallt inom containersjöfarten.