Fotograf: Lars Andersson

Kategori: Utbildning | Forskning | Hamn/Logistik

Ny simulator hos Chalmers

På onsdagen invigdes det senaste tillskottet till Chalmers simulatorpark – en simulator som ska användas för att lära ut hur man ansluter fartyg till landström med högspänningskabel.     


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Kommentarer

  • Håkan Nilsson

    Strålande, ytterligare en tredagars….. och certet kostar som vanligt 1000:- eller?

  • Anonymous

    Kanske MP / Göteborg Energi – kan ansvara för att ställa ett miljövänligt vindkraftsverk på kajen för att visa miljövänlig och kontinuerlig och säker produktion av el ?

  • Anonymous

    Högspänning ? Nej nej måste fartygen vara utrustad med trafo anlägning också för att få ner späningen till 440 V 60 perioders systemen ombord ( Om inte färja som ofta har 50 perioder ombord) Man fasar in land nätet sedan fasar man ut ombord hjälp maskiner den en efter den andra skall gå kurs för att fas in en stor hjälåmaskin dvs land nätet. Man brukar inte vid bunkring koppla loss bunker slangen för en bunkringen är färdig dvs sunt förnuft, Vid landanslutning måste det finnas sedvanligt fasning utrustning dvs synkroskåp generator/sken brytare. Vad är den magiska nyheten. Och alla som har leggat på var vet vilken metod som gäller där vid ansluning till landström!? Hjulet är redan uppfunnit berätta något nytt. Föresten mäste finnas en simulator mjukvara som vem som vill kan tanka hem vi nätet och träna hemma så säga. Det blir billigare då vetdö som man säger i Skärhamn.

  • John Andrews

    ”Anonym”: Artikeln är mycket otydlig, men vidare efterforskningar ger att detta mycket riktigt är en anläggning för att utbilda i högspänningssäkerhet.

    Traditionell landanslutning som ofta görs i mindre kusttonnage, dvs. direkt ihopkoppling av fartygets 400V/50Hz-nät med landnätet, kräver ingen särskild utbildning eller certifiering.

    Syftet med Chalmers nya utbildningsanläggning är uppenbarligen de nya aspekter som dyker upp när det större tonnaget pga. dagens miljöfokus nu i större utsträckning kommer att landanslutas.

    På grund av de stora effekterna (flertalet megawatt) blir det opraktiskt att ansluta direkt med 400V-överföring. Därför placerar man transformatorer ombord och iland, för att höja enbart spänningen i själva kabeln mot land till en högre spänning. Detta tillåter som bekant att en tunnare och smidigare kabel används.

    Som vi blivit varse av de tragiska olyckorna som då och då sker när ungdomar tar sig upp på tågtak, krävs särskilda försiktighetsåtgärder när vi hanterar högspänning (>1000V – i Chalmers fall verkar man arbeta med 6000V).

    Detta är bakgrunden till denna nya ”simulator” på Chalmers och de nya certifikatskraven, vilket inte framgick tydligt i artikeln.

    • Lars Andersson

      Hej John, och tack för dina påpekanden. Jag har nu förtydligat ytterligare i texten att simulatorn är byggd specifikt för att lära ut högspänningsanslutning. Bra att du uppmärksammade att detta kanske inte framkom så tydligt som det borde ha gjort.
      Med vänliga hälsningar
      Lars Andersson / reporter

  • Per Lindahl

    Som vanligt,det är mer ”Svensk sjöfart på landbacken” än på världshaven. Detta är en nonsens kurs, -på tre dagar. Skall utländskt tonnage inte kunna koppla landström, om de nu vill, om de inte gått kursen?

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.