Fotograf: Zero Vision Tool

Kategori: Tank | Skeppsbyggnad

Sirius med i beställning av LNG-fartyg

Ett joint venture med Sirius Rederi och Anthony Veder Group beställer ett LNG-tankfartyg som långtidschartras av Skangass.

Varvet Royal Bodewes i Nederländerna bygger ett 5.800 kubikmeters LNG-tankfartyg för bunkringsverksamhet och feedertransporter. Beställare är Sirius Veder Gas AB, ett joint venture ägt av Anthony Veder Group och Sirius Rederi. Efter leveransen i början av 2017 kommer nybygget att inleda en lång timecharter för Skangass. Fartyget kommer att opereras av Sirius Rederi och får namnet Coralius.

Först i sitt slag

Beställaren uppger att Coralius blir det första i sitt slag som kommer att byggas i Europa. Nybygget kommer dels att bunkra det ökande antal fartyg som drivs på LNG, dels användas för feedertransporter av LNG.

På nybygget tillämpas den beprövade teknik som används i Anthony Veders mindre LNG-fartyg, inklusive dual-fuel huvudmaskin. De specifika designfunktioner som är nödvändiga för att garantera en säker och tillförlitlig bunkring av fartyg till havs, exempelvis bogpropellrar för ökad manövreringsförmåga, har utvecklats av både Anthony Veder och Sirius Rederi. Fartyget byggs till isklass 1A för att kunna trafikera i Östersjön under vintertid.

Enkel tillgång

Coralius kommer enligt Skangass att erbjuda marknaden enkel tillgång till LNG tack vare sina system för ”ship-to-ship” bunkring av LNG till havs.

– Nyligen tecknade vi vårt första ”ship-to-ship”-avtal med NEOT i Finland. Att gå vidare med det nya fartyget Coralius är det naturliga steget för att möta kundernas efterfrågan, och utveckla vår marina LNG-leveranskedja ytterligare. Även om vi redan idag erbjuder marina kunder LNG levererad med lastbil eller direkt från våra terminaler, behöver vi utveckla infrastrukturen. Genom att göra detta kommer vi att positionera oss för att möta den stadigt ökande efterfrågan på LNG, säger Tor Morten Osmundsen, CEO hos Skangass.

Coralius kommer också att sysselsättas med distribution av LNG till områden där det finns ett behov. Enligt beställaren kommer fartyget att lasta LNG i Norge och Sverige för distribution i Östersjön med fokus på Skagerrak och Kattegat.

Pilotprojekt

Coralius-projektet är en del av det så kallade Joint Industry Project FLEXI, som är ett av pilotprojekten i EU-projektet Pilot LNG. Projektet är en del av plattformen Zero Vision Tool (ZVT) och delfinansieras av EU. Dess mål är att etablera en infrastruktur för LNG-bunkring.

Coralius är resultatet av ett utvecklingssamarbete mellan Sirius Rederi AB, Anthony Veder och Skangass.

– Vi är stolta över den här nya designen, som vi har utvecklat genom vår gedigna erfarenhet av bunkringsoperationer samt vår djupa kännedom om de lokala förutsättningarna i trafikområdet, säger Jonas Backman, vd för Sirius Shipping.

Fantastisk möjlighet

Jonas Backman är övertygad om att antalet fartyg som använder LNG som bränsle kommer att öka kraftigt under de kommande åren. 

– Det är en fantastisk möjlighet och en väg framåt där vi har möjlighet att jobba med miljövänliga bränslen på en marknad som kommer att explodera i Skandinavien och SECA, säger han till Sjöfartstidningen. 

 

Kommentarer

  • StaffanS

    Härligt Jonas med team! Utveckling och framåtanda. Grattias!!

  • Robin

    Æntligen – Grattis!

  • Jörgen Nilsson

    Grattis Sirius
    Roligt med nya grepp och inovationer.

  • Anonym

    Men danskt 🙁

  • Sven

    Konstigt? Det står Donsö i häcken!

  • Anonym

    Grattis till framtida nytillskott

  • Anonym

    Håller med Jonas är precis så det kommer blir. Marknaden med LNG som fartygsbränsle kommer explodera, sedan blir det HS som gäller efter den smällen

  • Magnus R

    Grattis och lycka till!

  • Anders uppgårdh

    Detta är en väldigt positiv nyhet i spåren av SECA . Ett första steg i en riktning som vårat närområde har ledits in på på grund av SECA . Framtids tillförsikt de är de ni visar mången tack.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.