Fotograf: Sjöfartstidningens arkiv/Jacky Leissner

Kategori: Passagerarsjöfart

Förlängd tidsfrist för Kungsholm

Johnny Sid vägrar att ge upp i sin kamp för att få Kungsholm till Göteborg. Nu presenterar han en tillfällig lösning som i alla fall skulle säkra att fartyget inte bogseras till Korea och i praktiken skulle förloras.


Vill du läsa mer? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Kommentarer

  • Stig Palm

    Här skrivs i Göteborgs Posten om att bevara Götaverken byggkranar som historiska föremål? Gantry-kranen för Eriksbergsdockan är byggminnesförklarad.
    Så har vi då Kungsholm? Det borde väl i Kommunens intresse finnas mer än Örlogsfartyg i det Maritima Centret? Alltså är Kungsholm en STOR del av Göteborgs sjöfartshistoria. Politiker, vakna upp!! Under min tid som yrkessjöman 1950-60-tal, sades det att svenskar till skillnad från norrmän var så lite sjöfartssinnade att, om jag bar på axeln en åra skulle folk redan i Alingsås (50 km från Göteborg inlands) börja fråga; vad är det du bär på?
    Det mesta Politikerna i Stockholm vet om sjöfart är väl Vasamuseet samt färjorna till Åland och Helsinki.

  • Elisabeth Lundberg

    Tack Johnny Sid för ditt engagemang!

  • Elinor Näslund

    Håller tummarna att det går bra! Skulle vara underbart att få henne till Göteborg!

  • Sedde

    Kungsholm är ingen Göteborgsskapelse alls, hon är byggd i Scottland! Skulle hon bogseras till någon sorts sista vila, pga någon typ av sjöfartsnostalgi, så är det ju hem till Glasgow i så fall!

    • Förnamn och efternamn…

      Kungsholm är delvis en Göteborgsskapelse huvud maskinerna är byggda på Götaverken

  • Egon Svensson

    Bevara fula vavs utrustniningar, framfor vackra Kungsholm!!!.
    Hon kan sakert bli ett sjalvbarande hotel resturant etc, foretag och lysa upp den annnars graa
    torftiga stadsbilden. Goteborgs stad step up to the plate and let this happend

  • Hasse Gustafsson, fd deckwaiter sedermera näringslivshistoriker.

    Göteborg har i hundratals år varit den stolta och oöverträffade porten västerut, med Svenska Amerikalinjen som främsta transportmedlet för emigranter och anländande utländska besökare. MS Kungsholm är utan tvekan en ovärderlig kultur- och sjöfartshistorisk karaktärsmarkör med rötter i hela Sveriges land, icke minst genom alla nu levande och ättlingar till dem som jobbat ombord och alla dem som rest i bägge riktningar med dessa magnifika fartyg genom åren 1915 – 1975. Amerikalinjen och Broströmskoncernen har under en hel mansålder lämnat bestående spår i världens oceangående transporthistoria och i de svenska folkhemmens fotoalbum. Möjligheten att nu härbärgera Kungsholm som ett levande kulturhistoriskt monument i Göteborg, med utbud av tjänster som gynnar stadens sjöfartshistoriska identitet, turistnäring, servicenäring, mm, borde vara en angelägen målsättning för alla medborgare och politiker avsett partitillhörighet. Svenska Amerikalinjen är en historisk identitetsmarkör för hela Sverige som emigrantnation, och MS Kungsholm är det allra sista av de svenska flaggskeppen med sin modernt eleganta och sobra design – väl värd att bevara och visa upp för omvärlden. Missa inte den här möjligheten. It’s a win-win opportunity!

  • Harry Strandenberg

    Hade inte Wallenius Line ett Stockholm rederi för ni som inte vet så mycket om Sjöfart.
    2 fartyg upplagda i Göteborg för inte så hemskt många år sedan. Blotta tanken på att ha något
    i vattnet som kan störa utsikten för framtida bostadsrätts köpare. Som per bostadsrätt har betalat
    3-4 miljoner styck!? Skulle göra alla framtida byggnads planer om inte värdelösa så åt minststånde det till en dålig affär för byggherarna på den extremt uppblåsta boende kapitalismens marknad. Och människans rätt att inte med kronor och ören bo ihjäl sig och där med vara livegen.
    M7s Kungsholm borde nog göra ett varvs besök innan ni kommer till Göteborg med sedvanligt besök i en docka. Tjockletsmät gärna skrovet och sätt ditt tiofalldigt mera zinkanoder så skrovet står sig en bra bit in i framtiden. Annars blir det dyr långbogsering till lämplig skepps verkstad.

  • Gunnar Björberg

    MS Kungsholm är en riksangelägenhet! Sista länken i den svenska emigranthistorien.
    Inte enbart lokalhistoria alltså – kanske är det där skon klämmer.

  • Anonymous

    Ja man blir ju jätteupphetsad av att glo på en stendöd innerhamn..

  • Anonymous

    Nu skall vi ta en riktig gammal historia om att bevara ett fartyg till efter världen. ca 1985 m/s Bahia Blanca tillhörande Rederi AB Nordstjeran / Johnson Line Stockholm. Sveriges sista Linje styckgods fartyg . Gick i trafik på Syd America och Skandinavien under många år med dom sex syster fartygen. Alla byggda på Lindholmens varv i Göteborg. Kunde då för ett mindre en själv kostnads pris blivit kvar i Göteborg. Det hängde på Göteborgs Kommun. Ni som var med på den tiden vet vem som satt som ordförande för Göteborgs stads kommun. Allt hänger i hopp med priset det kostade staten att lägga ner våra storvarv i Sverige. Allt med shipping ocg varv m.m då går larmet hos politikerna. Närmare en så kan jag inte beskriva avskyn för allt med shipping som våra Svenska politiker känner och agerar när våran engång största basnäring just sjöfarten med alla redare och skepps varv i Sverige. Som sakt resten är Historia och skall så förbli.

  • Jochum Ressel, sjökapten och redare

    Kungsholm, namnet är numera reserverat av Ressel Rederi och kommer överlämnas till det rätta fartyget om Göteborgs stad ger rätt besked på måndag. Det måste helt enkelt finnas en förtöjning om Göteborg har någon ambition att vara en sjöfartsstad

  • Anonymous

    Du menar under Svenskflagg. Annars kan man inte reservera namn på Fartyg t,ex under Liberia eller Bahamas flagg från Svensk sida. Undrar vilken flagg stat Kungsholm har nu? Skall fartyget bara ligga till Kaj så duger nog pråm registrering. Pråmen Pedro undrar om det var gamla m/s Pedro Christofersen Johnson Line. En av dom första i världen med diesel huvudmaskin en av maskiner lär finnas bevarad av Johnson imperiet någonstan kanske Engelsberg. Ett reserv topplock finns på B&W museumet i Köpenhamn. Läs gärna historien nedan om m/s Bahia Blanca.
    Folk från varven fick gå i förtida pension vid så lite som 56 års ålder och det var många. Skatte pengar gick det åt i mängder att avsluta det hela.

  • Anonymous

    Ryktas om ett steg närmare!!

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.