Norman Atlantic brinner i Adriatiska havet.

Fotograf: CNN

Kategori: Haveri | RoRo | Säkerhet

Många döda i färjebranden

Tio döda och 38 saknade när roro-färjan Norman Atlantic slutligen evakuerats. Vad som utlöste branden är fortfarande höljt i dunkel. Åklagare har startat en brottsutredning.

Ingen kan ännu svara på om de 38 saknade personerna verkligen fanns med ombord på Norman Atlantic som fick brand ombord i Adriatiska havet natten till söndagen. Enligt italiens transportminister Mauruzio Lupi kan passagerarlistan innehålla personer som aldrig gick ombord och sådana som lämnade fartyget vid anlöpet i staden Igoumenista i nordvästra Grekland.

Brottsutredning

Staden Baris offentliga åklagare, Giuseppe Volpe, har begärt att fartyget tas i beslag för en brottsutredning. Norman Atlantics ägare eller befälhavare är dock inte anklagade för någonting.

Norman Atlantic hade bland annat trailrar och containrar lastade med olivolja ombord. En lastbilsförare har berättat för nyhetsprogrammet CNN att lastbilar med olivolja stod ”packade som sardiner” och att de skrapade i taket, vilket kan ha lett till gnistbildning, när fartyget krängde i sjögången.

Brinnande olja

Flera explosioner ska ha skakat färjan, enligt vad flera räddade passagerare berättat.

Magnus Arvidson, brandingenjör vid Sveriges Tekniska Forskningsinstitut och expert på brandsläckningssystem på fartyg, säger att olivolja har relativt hög flampunkt.

– Oljan behöver inte ha legat bakom explosionerna. Det finns mycket annat ombord på ett fartyg som kan orsaka större och mindre explosioner, exempelvis gummidäcken på de lastade bilarna. Men om mycket olja rinner ut, fattar eld och lägger sig ovanpå släckningsvattnet som rinner på däck, kan den sprida elden.

Kaos rådde

Många passagerare berättar att det rådde kaos ombord. Brandlarmet gick inte förrän långt efter att branden utbrutit och många passagerare nåddes aldrig av alarmet.

Antonio Gnoni säger i det italienska nyhetsprogrammet Rai News 24 att besättningen överhuvudtaget inte organiserade räddningsinsatsen.

– Vi förstod inte vad som pågick. Besättningen sprang omkring och vi fick göra allt själva. De enda som verkligen hjälpte oss var kustbevakningen.

En annan räddad passagerare berättar för nyhetsbyrån AFP att säkerheten var usel.

–  Besättningen hade ingen aning om vad de skulle göra för att evakuera oss från båten. Livbåtarna fungerade inte, bara en av dem nådde vattnet.

Det uppges att också dävertarna till livbåtarna upphörde att fungera när branden slog ut färjans elsystem.

Stena Lines systerfartyg

Roro-färjan Norman Atlantic har, som vi skrev igår, flera systerfartyg. Stena Line äger tre av dem, Stena Flavia, Stena Lagan och Stena Mercey. Dessutom går systerfartyget Scottish Viking i time charter för Stena Line mellan Nynäshamn och Ventspils.

Martin Lewerentz, säkerhetschef på Stena Line, säger till Sjöfartstidningen att nästan alla roro-fartyg är utrustade med så kallade vattendrenchingsystem för brandsläckning.

– Det är sprinklers som dränker roro-däcken med vatten, när befälhavaren beslutar om det.

Kommentarer

  • AKKA

    Pinsamt dåligt skriven artikel…

  • Pär-Henrik Sjöström

    Hej Akka och tack för din kommentar. Jag antar att du syftar på korrekturfelen som nu har rättats till.

  • Gerhard Rook

    Jag har set lastbils chaufför som laga mat på däck i dom Ro Ro fartygen under resan på gasol kök detta bör ja underbindas omgående.

  • Ej rökare.

    fripassagerare som har tagit en rök på bildäcket.

  • Jonas

    Är det tiktigt att citera en hop mer eller mindre partiska och av naturliga orsaker negativa vittnen utan ett enda citat eller uppgift från nån som ser på saken lite mer proffesionellt?
    Det kommer att bli en sjöförklaring och då kan vi få läsa vad som, troligen, orsakade olyckan och hur räddningsarbetet sköttes.
    Att kopiera ett amatörsutlåtande via CNN liknar mer kvällstidningsjournalistik än det man kan förvänta sig av branchpress.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.