Stjärnan från Love Boat seglar inte mer

Då och då lyckas fartygsnyheter kravla sig upp över nyhetströskeln även i andra media än sjöfartspressen. Vanligtvis gäller det olyckor eller kuriosa. Det fartyg som nyligen har seglat runt på nyhetssajter runt om i världen hör definitivt till den senare kategorin.

Det som nu har väckt stor uppmärksamhet är att ett för många tämligen okänt kryssningsfartyg Pacific har nått Aliaga för att huggas upp. Att ett fartyg körs upp på stranden i Turkiet, Indien eller Pakistan för att återvinnas i form av metallskrot brukar inte väcka intresse hos någon annan än ett antal invigda båtologer. Men detta är inte vilket fartyg som helst. Pacific har nämligen under namnet Pacific Princess varit stjärna i den framgångsrika amerikanska TV-serien Love Boat. 

Love Boat (Kärlek ombord) var en långkörare som producerades från 1977 till 1986. För det mesta utspelade sig händelserna på Princess Cruises kryssningsfartyg Pacific Princess. Jag kommer väl ihåg den tidstypiska signaturmelodin och de inledande filmsnuttarna på Pacific Princess under gång. Handlingen var oförarglig och om jag inte minns helt fel handlade det vanligtvis om att skapa eller återuppliva romantiska förhållanden bland de intet ont anande passagerarna. Här brukade några nyckelpersoner – fartygets doktor, purser, bartender och kryssningsvärdinna – med hjälp av befälhavaren Merrill Stubing och hans dotter Vicki, spela en avgörande roll. 

Även andra fartyg fick agera plattform för TV-serien, bland annat systerfartyget Island Princess. Men nu har alltså den enda ”riktiga” kärleksbåten Pacific nått sin slutliga destination efter drygt 40 år av kryssningar på olika hav.

Pacific hör till de första generationerna av passagerarfartyg som redan från början byggdes enbart för kryssning. Hon levererades 1971 av Rheinstahl Nordseewerke i Emden som Sea Venture för det norska rederiet Norwegian Cruiseships och opererades av Flagship Cruises i trafik mellan New York och Bermuda. Hon såldes snart till ett joint venture med Oivind Lorentzen och Fearnley & Eger och 1975 vidare till P&O. Det var då som hon blev Pacific Princess och började kryssa för P&O-dotterbolaget Princess Cruises.

Namnet Pacific fick hon 2002 då hon förvärvades av Pullmantur. På sin ålders höst, från 2008, ägdes hon av Templeton International Inc och sköttes av spanska Quail Cruises Ship Management Ltd. Hon opererades på budgetmarknaden av det nybildade Quail Cruises inom den spanska Quail Travel Group.

Med ett brutto på drygt 20000 var hon inte speciellt imponerande bland dagens giganter. Pacific var 168,7 meter lång, 24,6 meter bred och tog 648 passagerare med tvåpersoners beläggning i hytterna. Men Pacific har varit TV-stjärna och det placerar henne i en kategori för sig bland fartyg.

Kommentarer

  • Jan Belver

    Citat”brukar inte väcka intresse hos någon annan än ett antal båtologer” slut Citat!
    Ja det är faktiskt helt riktigt det du skriver Per-Henrik! Efter att ha seglat själv och fortfarande gör så! Har oxså seglatt på ett antal fartyg som oxså hamnat på någon strand, så känns det faktiskt i bröstet när man läser om deras oundvikliga öde! Den sista jag var på var Wasa Queen när hon seglade för star Cruises i Malaysia! Men tiden går ju vidare så är det ju!
    Hälsningar,
    Jan Belver

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.