Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: RoRo | Hamn/Logistik

Stena Foreteller i trafik för Mann Lines

På nyårsafton anlände Stena Foreteller för första gången till Åbo från Paldiski och inleder sin charter för Mann Lines.

Den svenskflaggade Stena Foreteller ägs av Stena RoRo AB och ersätter roro-fartyget Estraden, som gått i Mann Lines trafik sedan leveransen vintern 1999. Samtidigt har Mann Lines och Stena Line inlett ett samarbete, som Sjöfartstidningen redan tidigare rapporterat om. Mann Lines ägs av brittiska Mann & Son (London) Ltd med huvudkontor i Harwich.

– När vi får möjlighet att inleda samarbete med ett stort rederi ser vi enbart fördelar, säger Timo Helanto, General Manager för Mann Lines Oy i Åbo.

Ny hamn

Samarbetet mellan Mann Lines och Stena Line inleddes redan i början av december. Detta innebär bland annat att Mann Lines numera kan utnyttja Stena Lines förbindelse mellan Rotterdam och Harwich.

– Ett konkret resultat av detta redan nu är att vi har fått last till Rotterdam. När vi avgår från Åbo på fredag är lasten redan tisdag morgon i Rotterdam. Man får inte heller glömma att vi har goda järnvägsförbindelser till -stan-länderna från Paldiski, säger Timo Helanto till Sjöfartstidningen.

Mer kapacitet

Stena Foreteller ger Mann Lines en tilläggskapacitet som Timo Helanto säger att är välkommen.

– Vi har hela tiden lidit av kapacitetsbrist under däck och varit tvungna att begränsa på sydgående laster på Estraden både från Paldiski och Åbo. Det har nog funnits plats för sådana enheter som man kan lasta på väderdäck, som trailrar och containrar. Detta fartyg innebär att situationen underlättas i och med att vi får mer lastkapacitet även under däck. 

Samma tidtabell

Tidtabellen kommer åtminstone till en början att behållas oförändrad. Stena Foreteller avgår varje fredag från Åbo och slingan går till hamnarna Bremerhaven, Harwich, Cuxhaven och Paldiski på en vecka.

– Fartyget passar oss bra. Detta är uttryckligen ett samarbete på lång sikt. Både vi och Stena Line har redan länge idkat denna verksamhet och vi vet vilka möjligheterna är och förstår dem. Det finns mycket som man kan göra och vi ser med förväntan på framtiden och jag tror att denna uppfattning är ömsesidig, säger Timo Helanto.

Stena Foreteller är levererad 2002 och har en lastkapacitet på 3.000 filmeter.

Kommentarer

  • Anonym

    jätte tråkigt för estraden men allt handlar om pengar det finns ingen gräns för girighet

  • Anonym

    Förvånad att detta ”missfoster” fortfarande är i drift! 300 mer”lane meters” gav/ger ett inferno för maskinbesättningen, med en ”krypgrund” för att serva separatorerna samt att allt annat pump underhåll innebär att man måste demontera pumparna totalt för överhalning ger en onormal arbetsbelastning för en redan överbelastad maskinavdelnin)! ( 1,e mask ) en av de första resorna i Europa i slutet av 2002

    • Jonas

      Du menar att man borde skrota en 13 år ”ung” båt som dessutom tar 300 lane meter mer än andra för att det är lågt i tak i separatorrummet?
      Väx upp grabben!

    • Tomten

      Det är märkligt att en av de få Svenska fartyg som finns kvar inte duger… Inte alls konstigt att rederierna byter besättningar!

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.