Fotograf: Lennart Ehrgård

Kategori: Specialfartyg | Säkerhet

Kustbevakare blir isbrytare i vinter

Kustbevakningens fartyg KBV 002 Triton ska assistera Sjöfartsverkets isbrytare i vinter.

Sjöfartsverket och Kustbevakningen har kommit överens om att ett av Kustbevakningens fartyg ska fungera som en extraresurs till Sjöfartsverkets befintliga isbrytarflotta under den kommande vintern.

Hela överenskommelsen är ett försök för att bättre kunna utnyttja de svenska maritima resurserna och tanken är att KBV 002 Triton, som till vardags är stationerad i Slite på Gotland, ska fungera som back-up om Sjöfartsverket behöver extra stöd.

Personalen ska utbildas

– Det är en hjälpisbrytarresurs som primärt är avsedd för att klara ut våra eventuella behov i egentliga Östersjön, Öresund och på västkusten, beroende var behoven uppstår, säger Tomas Årnell, isbrytardirektör på Sjöfartsverket, i ett pressmeddelande.

Överenskommelsen har undertecknats av generaldirektörerna för de båda myndigheterna och nu ska Kustbevakningens personal ombord på Triton utbildas för att klara av isbrytning.

Påverkar inte verksamheten

– Våra fartyg används redan för flera olika arbetsuppgifter. Isbrytning under en del av året kan vi utföra utan att det påverkar vår verksamhet i övrigt, säger Dan Thorell, chef för avdelningen räddningstjänst och sjöövervakning på Kustbevakningen.

Testperioden inleds den 5 februari 2015 och Sjöfartsverket ska kunna kalla in KBV 002 Triton med tio dagars varsel. Sjöfartsverket kommer ersätta Kustbevakningen för kostnaderna vid isbrytning. Men Kustbevakningen kommer också kunna säga nej till en förfrågan om fartygets behövs i till exempel en räddningsaktion.

Kan bli permanent

Efter issäsongen är över kommer försöket utvärderas och om det faller väl ut kommer det permanentas till kommande isvintrar.

– Det är ett utmärkt sätt att meranvända statens resurser där vi inte behöver sätta in våra ordinarie stora isbrytare för att klara uppgiften, säger Tomas Årnell, på Sjöfartsverket.

KBV 002 Triton är byggd 2009 och kommer kunna färdas i ca 4 knop i 50 centimeter obruten is. Det kan jämföras med Sjöfartsverkets fartyg Oden som kan bryta 1,9 meter is i cirka 3 knop. Förutom Oden har Sjöfartsverket också isbrytarna Ale, Atle, Frej och Ymer.

Kommentarer

  • Peter von Heidenstam

    Dags att nya isbrytare!

  • En riktig kapten

    Sillpolisen ska äntligen få arbeta….
    Frågan är vem ska köra ????

    • G.S

      Det går väl bra med vem som helst, att manövera ett fartyg i is eller inte är ju inte direkt raketforskning som vissa inbillar sig.

      • N-E S

        Skriv en kommentar…Köra rakt fram i is är inga problem. Det intressanta är när man närmar sig ett fartyg som ligger i ispress, få loss fartyget utan att förvärra situationen. Schabblar man kan man sänka fartyget utan att ens vara i närheten av det

  • Johan

    Kan bli bra underhållning!

  • Haddock

    @en riktig kapten: ja, vem tror du? Jag skulle gissa på ordinarie besättning.

  • Tunabergaren

    Undrar varför de behöver tio dagars notice för att gå ut på isbrytning. Jag levde i förvissningen att dessa fartyg ligger på alarmberedskap för att gå ut på nödbogsering, oljesanering eller brandbekämpning.
    Civila bogserbåtar som har avtal med Sjöfartsverket för isbrytning ser till att ha proviant, utrustning och bunker för att kunna avgå inom några timmar när de avropas. De är beredda hela vintern.

    • Haddock

      Beredskapen ser ut på följande sätt: två (av tre) fartyg i serien ska vara bemannade och i drift i normalfallet. Eftersom isbrytarprojektet bara omfattar KBV002 kan det vara så att behovet uppstår då hon ligger still. Därav 10 dagars notice.
      Dessutom kan ju annan verksamhet vara planerad.

      • Tunabergaren

        Jag förstår. Detta blir säkert bra bara isdrift och vallar uppträder på de två arbetsveckorna och är aviserade i god tid.

        • Anonymous

          Nedan har jag klippt in två citat som ger indirekta svar på Dina påståenden.
          1. Skyldighet att börja senast inom 10 dygn. Kan likaväl vara inom ett antal timmar alltså.
          2. KBV personal planeras för beredskap för isbrytning.

          Hämtat från Sjöfartsverkets hemsida. Läs gärna mer där.
          Är dock övertygad om att Du kan hitta på nåt mer som inte är bra med samverkan mellan två myndigheter.

          ”Kustbevakningen har skyldighet att påbörja isbrytningen inom det av Sjöfartsverket begärda området senast inom 10 dygn efter Sjöfartsverkets begäran.”
          ”Kustbevakningens personal som planeras för beredskap för isbrytning, …”

  • Anonymous

    Blir nog bra, om jag inte minns fel så sitter det cat maskiner, så lycka till, funkar säkert till en början…

  • oden

    Bryta is med bulbstäv. Fungerar det?

    • Haddock

      Återstår att se.

    • Suck

      Ja, men inte lika bra. Det finns något som kallas ”isbulb” som bryter isen underifrån(?) om jag förstått saken rätt. Naturligtvis har 00-serien inte ens denna typ av bulb….

  • Skattepengar

    Bra att politikerna tillät KBV att inte bygga isbrytarstäv(snart kommer svar..) så att det blir deras alldeles egna leksaker(1,1 Mdr). I övrigt positivt med samarbete mellan myndigheter..:)

  • Lysmask

    50 cm is ? Samma som ett lastfartyg med isklass 1A alltså.
    10 dagars varsel, sen får man tillgång till en hjälpisbrytare med isbrytningskapacitet som är likvärdig med många lastfartyg. Då är det väl bättre att sjöfartsverket använder Baltica och Scandica istället. De är väl ganska likvärdiga i kapacitet, men tjänstgör vid behov utan trassel.
    Sverige behöver fler riktiga isbrytare.

    • Haddock

      Har SjöV släppt Baltica och Scandica till annan verksamhet vintertid? Märkligt isåfall. Vad har dom för isklass?
      Dom där 10 dagarna hakar många upp sig på. Det är MAX 10 dagar. Det kan liks gärna bli en halv.

      • Break it!

        Dom har väl normalt packat ihop farledsprickningen och det mesta framåt december för att vara tillgängliga till isbrytning. Kommer inte ihåg om de har 1A eller 1AS. Isbrytarstäv har de i alla fall.

    • Anonymous

      Ja, men va menar Lysmasken? Vet inte om han sitter inne på fakta, men antyder att KBV ska ersätta Baltica/Scandica. Jag gissar att det rör sig om ett komplement.

      • Lysmask

        Jag skrev ju att Baltica och Scandica tjänstgör utan trassel.
        Vad man ska med en hjälpisbrytare till vete tusan.
        Det man behöver är fler ”riktiga” isbrytare som kan göra någonting.

        • Haddock

          Ja men då kan du inte skriva ”i stället”… Om nu SjöV ser behovet att komplettera med KBV002 så förstår jag inte vad problemet är? Kör den här säsongen, utvärdera fartygets förmåga, och rutinerna för hur/när hon ska tas i anspråk.
          Att det sen finns ett behov av att börja projektera Atle-klassens efterträdare är en annan fråga.

          • Lysmask

            Det är inte Atle-klassen det handlar om.
            Det är ersättare till gamla Tor & Njord det handlar om. Du kommer ihåg dem, de gamla trotjänarna som pensionerades år 2000 och ersattes med Tor Viking och Balder Viking genom ett kontrakt med Transatlantic. Ett kontrakt som nu inte förlängts.
            Vilket betyder att Sverige blir 2 Isbrytare fattigare.

            Sverige har låtit sin isbrytnings kapacitet bli så låg att det vid en isvinter kommer att få konsekvenser.
            Då gäller det att ha gjort något som man kan hålla upp framför sig när man sitter i TV4 morgon och ska försöka förklara sig.
            – Men visst har vi förberett oss, vi har tex inför detta året skrivit ett helt nytt avtal med kustbevakningen angående isbrytning.
            Det är ju så det kommer att låta.
            Att redan Viking klassen kunde ha varit kraftfullare och att KBV 002 snarast är att betrakta som kuriosa i isbrytningssammanhang tänker man förstås tala tyst om.
            Sverige behöver riktiga ersättare till Tor & Njord. När vi väl har det kan vi börja tala om Atle klassen.

            • Haddock

              Håller med Dig till fullo ang. ersättning för Tor och Njord. (Och ja, jag minns dem. Var själv på Frej innan dom utrangerades). Men, ersättarna dyker inte upp om en månad. Varför då inte försöka med KBV002? När ersättarna väl finns kommer hon inte att behövas längre.

  • Varför?

    Ja bulb måste vi ha, så det inte gungar så mycket och ger jättemycket bärkraft i förskeppet där vi ska lasta så mycket tunga saker. För att inte tala om bränslebesparingen, KBV prioriterar ju att spara.

  • Rolf B bertilson

    Det här är naturligtvis ett helt rätt beslut. KBVs fartyg har ju inte mycket annat att göra under vintern annat än vara i beredskap för större olycka vilket inte behöver påverkas av detta ”kalla” uppdrag. Bra hanterat Tomas Å!

  • Sven Ericsson

    Bra gäller då bara att hitta lämplig/kunnig besättning.

    • Anonymous

      Varför inte ordinarie?

  • Anonymous

    Ja vi får önska dom lycka till med uppdraget…och hoppas att dom får fortsätta ”bryggsegla”

    finska staten ska bygga nya statsisbrytare, blir väll serie nummer 2 efter 70 talsserien som är systrar med dom svenska, kanske dax för Sverige att beställa nya riktiga isbrytare, dom befintliga är ju snart 40 år allihop (bortsett från Oden som är byggd för expeditioner och bryta flerårs is och inte is sörja).

  • Gör som Finland

    Gör som Finland: bygg nya isbrytare som är polarklassade så kan de arbeta och tjäna in sig själva snabbt när de inte bryter här hemma. Finnarna räknade fram att nuvarande båtar har 31% nyttjandegrad, som skulle bli dryga 80% för de nya polarklassade. Icemanagement, forskning och SAR kan de t.ex. utföra i charter.

  • realist

    Är det inte bättre att hyra in privata bogserbåtar med isbrytarkapacitet innan de nöter sönder kajer eller faller offer för skrotdöden.

  • Miljö=is i framtiden

    Bygg nya isbrytare som är miljövänliga(LNG?). Dom gamla är välanpassade, välbyggda och välskötta, men inte lika rena som moderna isbrytare och säkert mer personal- och underhållskrävande.

  • Tunabergaren

    Det är vällovligt att utnyttja de resurser som staten förfogar över. Isbrytare, militära enheter, lotsbåtar och KBV ska utnyttjas till max innan man hyr in externa resurser som till exempel Tor och Balder Viking. Synd bara att man inte tänkte i de banorna redan vid projektering av de stora KBV-båtarna så att dessa byggdes för att även vara goda isbrytare och att omedelbart sätta in båtarna som isbrytare. Nu får jag närmast känslan att KBV är ängsliga för sina anslag när det är svajigt med regering, nyval etc.

    • Fast i Isen

      KBV002 kan inte jämföras med Tor&Balder viking. Inte på långa vägar !
      Hon är i klass med Baltica och Scandica. En 50 cm isbrytare.

    • Häftigt med Skatt...inte

      Ja det är inte bara synd , det är ju grov tjänstefel av KBV men mest av slappa POLITIKER som tillåter det, att inte se det som en självklarhet när man bygger dessa jättebåtar. Bara i Sverige…

  • Icebear

    Bra med samarbete! Men vem ska göra KBV002s arbetsuppgifter när denna bryter is? Testperiod ser enl. artikelns bild ut att redan varit genomförd. Med den statliga snabbheten och effektiviteten att förändra så kan man se framför sig utdragna tester, utredningar, utbildningar, förhandlingar, risk- och sårbarhetsanalyser mm. mm. Men ansatsen är god, Kbv har i många år varit intresserade att involvera sig i fler sysslor, några anser man sig direkt ha förmåga att ta över ansvaret för – t.ex. Search and Rescue.

  • D.S

    Oj, här var det gott om självutnämnda experter som gissar hej vilt.

    • P.S

      Är det? Vad gissar dom om då?

    • Haddock

      Vad bedömmer du som gissningar?

  • Staffan Lundh

    Har arbetat på, både bogserarna, valkyria och viktoria i luleåregionen och Haraholmen,de hade ca 3000hp och klarade inte 50 cm ic,utan att backa och ta sats,men de kom ändå framåt,trots Icklass 1A super,med betäckning (ISBRYTARE) Har Ttriton samma höga isklass? ”Luleåhasafot”

  • matros/motorman

    När Tor Viking och T Balder var nya, och testade isen med sina 18.000 ihp i Bottenviken i början på 2000-talet,så häpnade besättningen över, dess mycket goda isbrytarförmåga,när de klarade att backa i 4kp i50 cm ”Norrbaggarna” kan bygga isbrytare också.

  • Anonymous

    Intressant att läsa kommentarer om folk som tydligen kan så väldigt mycket om sjöfarten med betoning på TROR. Atle, Frej och Ymer är tre fantastiksa isbrytare med fyra propellrar två förliga och två aktra. Maskin är dieselelektriskt och den är de ultimata fartyget i den ett års is som vi har i bottenviken/norra kvarken/bottenhavet. Sen är en ny isbrytare på gång som istället kommer ha pod. Två i aktern och en i fören, folk är dock skeptiska hur bra dessa klarar isen men de finns väl experter till detta. Skulle jag fått bestämma skulle en ny båt i Atleklassen, med samma uppbyggnad som de som är idag med fyra propellrar fast göra den nya bredare så de skapas en bredare isränna då dagens fartyg bara blir större och större. Sen håller vi oss till de svenska stadsisbrytarna som nästan uteslutande har sveriges bästa befäl ombord och låter kajpolisen som har pölmän snarare än sjömän ombord.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.