Drönarfartyg. DNV-GL:s Hans Anton Tvete och Transatlantics vd Helène Mellquist talade på Sjölogs seminarium på Lindholmen Science Park igår.
Arkiv
-
-
Trender på Sjölog. Framtiden var ämnet för seminarierna på Sjölogs första dag. Talare var bland andra P.O. Arnäs och Maritime Insights Christopher Pålsson och Niklas Bengtsson.
-
Neutraliserad ökning. Lågt oljepris gör att Seca-direktivet inte inneburit extrakostnader för rederier och speditörer – ännu.
-
Återvinns? Den sista februari avgörs före detta Kungsholms öde, nu är den koreanska ägarens tålamod slut.
-
Göteborg – Marocko. Seago Line lägger till ett anlöp i Göteborg på tre av sina linjer. I södergående riktning på linjen mellan Sankt Petersburg och Agadir i Marocko, samt på feederlinjerna i Östersjön.
-
På väg uppåt. Resultatförbättringen för Rederi AB Transatlantic är markant, men drivs främst av affärsområdet Viking Supply Ships.
-
Rätt riktning. ESL Shipping ökar i omsättning och lastvolym. Rörelsemarginalen, rörelseresultatets andel av omsättningen, är 19 procent under 2014.
-
Slutgiltigt besked. Nya domar från Kammarrätten för 29 av de upptaxerade sjöbefälen i skattehärvan fastslår att Skatteverkets beslut ligger kvar.
-
Diger lunta. Sjöfartsnäringens parter är i stort nöjda, men är kritiska till att skatten ska finansieras genom en minskning av sjöfartsstödet.
-
Ingen omlastning. Maersk Line och MSC startar en ny linje från Göteborg direkt till flera hamnar i Japan.
-
5-6 miljoner. En säkerhetsanläggning för att förbättra utbildningarna och möta efterfrågan från näringen – det är nästa satsning för skolan i Kalmar.
-
Dop i Singapore. I ett regn av papperskonfetti och champagne döptes Stena Bulks första IMOIIMAX till Stena Impression.
-
Belönande. Det tar inte lång tid förrän en kurskorrigering av sjöfartspolitiken leder till konkreta resultat – det visar erfarenheterna från Finland.
-
Svag marknad. Godby Shipping har förlängt charteravtalen för två av sina roro-fartyg.
-
”2,4 miljoner passagerare. ” Med pompa och ståt döptes Västtrafiks nya färja Älveli som ska trafikera mellan norra och södra älvstranden i Göteborg.
-
"Styrs av robotar. " Ungdomar från Göteborgsregionen har tänkt till om morgondagens transportlösningar. För fartygen är det grafen som gäller.
-
Försiktiga marknadsutsikter. Wärtsiläs koncernchef Björn Rosengren anser att Wärtsilä presterar väl under tuffa marknadsförhållanden.
-
Bättre försäkringar. Regeringen föreslår ökat skydd för passagerare på både större och mindre fartyg vid personskador på färjor.
-
Ny kampanj. Inför utredningen om tonnageskatt om två veckor överlämnades på fredagen "Blå skatt"-initiativet till infrastrukturminister Anna Johansson (S).
-
Kinesisk nationalism. Överkapacitet inom hela sjöfartsmarknaden och förändrade maktbalanser gör att branschen ser på framtiden med försiktig optimism.
-
"Genombrott. " Panama har som första flaggstat sagt ja till användning av en brännbar, fiberarmerad lättviktskomposit ombord på ett fartyg.
-
Kina påverkar. Maritime Insights Executive Meeting ger en bild av en föränderlig och svåranalyserad shippingbransch.
-
Liverapportering. Maritime Insight tar över efter SAI och anordnar Executive Meeting med både nationella och internationella talare.
-
”Nytt koncept. ” Northern Offshore Services ska operera en höghastighetskatamaran som ambulansbåt i Göteborgs skärgård som kan lasta en ambulans ombord.
-
Effektivare sanktioner. Transportstyrelsen ökar antalet bränslekontroller och köper in handhållna bränslemätare för att få fatt på svavelfuskare.