Tre av fyra kvinnliga sjöfartsstudenter som svarat på vår enkät har utsatts för trakasserier. En av dem är Sara som läser till sjökapten och som valt att berätta vad hon utsatts för.
Redan prenumerant? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.
Kommentarer
m
Rent beklagligt och höra.
Anonymous
Helt förfärligt och dessutom kriminellt! Efter att ha läst artikeln så inser jag att det även handlar om rederiernas alkoholpolitik. Jag misstänker att det serverades en del starkare varor på grillfesten.
Anders Strömstedt
”Sara” polisanmäl händelsen direkt. Även fast det gått två år. Detta är knappast en engångshändelse, utan detta seniorbefäl har gjort det eller kommer göra det igen.
Du är inte i skuld. Du har inget ansvar alls, du råkade bara vara en kvinna ombord. Och det för tyvärr med sig att vissa inte fattar vad som är rätt eller fel.
I mitt jobb, som inspektör av kemtankers, kommer jag i kontakt med kvinnliga styrmän/maskinister. De är i 99 fall av 100 smartare och jobbar bättre samt har högre kunskaper än sina manliga kollegor. Fartyg som har 2-3 kvinnor ombord fungerar genomgående bättre än fartyg med endast män. Jag har dock konstaterat att i de fall när en kvinna är enda kvinnan ombord så kan uppmärksamheten och uppvaktningen bli lite knepig. För är det endast en kvinna ombord så är hon per automatik ”snyggast” och kan få problem att förstå orsaken till uppvaktningen. Med 2-3 eller ännu fler kvinnor ombord så hjälper kvinnorna varandra att hantera eventuella uppvaktanden på ett bra sätt.
Anonymous
Hej Anders i mitt arbete som befälhava på chemikaliefartyg möter jag ofta inspektörer av olika slag, Jag håller fullständigt med dig om att endas 1 av 100 (manliga) har något vett i skallen,,,
Mvh M.R
Jag är imponerad att du orkar berätta
Vad stark du är!
Det är inte ett nederlag att vänta två år! Jag har väntat i +20.
Även jag har vaknat vid olika tillfällen på olika fartyg med olika befattningar ofrivilligt i min koj. Efter första tillfället hade jag alltid hyttdörren låst. Jag blev tillsagd att det av säkerhetsksäl inte var tillåtet att låsa dörren! Jag uppfattade att risken för övergrepp var betydligt större än risken för brand så jag brydde mig inte om att lyda.
Låst dörr eller ej, det hjälper tyvärr inte mot en överstyrman med huvudnyckel!
Anmäl honom! Det är inte för sent. Vet inte om det i juridisk mening är preskriberat för din del, men om det kommer in en anmälan från någon annan så är det större chans att han åker dit för att du anmälde.
Hans
Hade något av detta inträffat på våra fartyg hade vi avskedat den sextrakasserande direkt !
Dessutom assisterat i en polisanmälan mot densamme.
Vi lever på 2000 talet och skall definitivt inte ha den attityden ombord i båtarna.
Hoppas inte detta har ändrat ditt yrkesval !
Anonymous
Sk*tstövel! Ja, överstyrman alltså. Strongt att du berättar för det är ett problem där ute. Har tack och lov inte råkat ut för mer än gliringar under mina år till sjöss. Har du möjlighet så anmäl!
MCH
Förfärlig läsning! Är själv iland sedan 20 år men under min tid fanns en kvinnosyn som inte var sund. Många av ”gubbarna” och nu pratar vi både befäl och manskap skötte sitt sexliv med diverse betalfunktioner (läs prostituerade…) och hade utvecklat en mycket konstig kvinnosyn som passade in i detta. Om detta talades det vitt och brett i mässarna (t.ex. ”sista chansen” i Nagoya var ett av dessa…). Är det så än idag?
/M
Tråkigt att få läsa sådana här saker. Anmäl personen i fråga och gör allt du kan för att då denna person att erkänna sina synder. Starkt av dig att gå ut med detta. all heder åt dig ”Sara”
Alfahane
Polisanmäl och gör dig själv och andra kvinnor den modiga tjänsten att ta bort och skuldbelägg den som är brottsling. Heja ”Sara”!
"Sara"
Tack för att ni återställer mitt hopp för mänskligheten i allmänhet och sjöfolket i synnerhet – det är fint att läsa det ni skriver. Jag minns känslan av att sitta ensam på den där båten i två veckor, utan större möjlighet till kontakt med omvärlden, funderandes på om besättningen skulle tycka att jag fick skylla mig själv om jag berättade. Idag kan jag förstå att de nog hade blivit förfärade och varit stöttande, men det är lätt att få hjärnspöken när man är så isolerad. Dessvärre finns det inget större värde i att anmäla och hamna i en ord-mot-ord-situation – det var inte en process jag var redo för då och knappast nu heller. Å andra sidan är jag kvar inom sjöfarten, hans båt är befriad från kvinnliga studenter och nu har det äntligen börjat pratas om detta elände – jag ser det som en stor vinst. I framtiden kanske det finns fler som vill, kan och vågar anmäla, har tillräckliga bevis och får det stöd de behöver. Tills dess är frågan hur man kan underlätta processen för de som råkat ut för något liknande.
Anonymous
Starkt!
Tror att många sunda människor reagerat som du gjort, inklusive mig själv.
Jag hoppas verkligen att alla kommentarer och inlägg i denna fråga på detta forum läses av alla ombord samt alla på personalavdelningarna.
Ditt
Anonymous
Vad är det för jävla kollegor man har?
Anonym
Anmäl honom Sara!
Dylika personer har inte ombord i båtarna att göra!
Hade det hänt i det rederiet jag tjänstgör i så hade karln åkt iland i nästa hamn det kommit till min kännedom.
Det skall vara god stämning och sammanhållning ombord. Dylikt uppförande skall inte tolereras utan beivras omgående.
Sara, du har mitt stöd.
Anonymous
Iland med honom i nästa hamn….
Naturligtvis skall sånt här inte få förekomma men jag kan tänka mig att bara för att man skulle anmäla honom kan man ju inte direkt slänga iland honom på direkten för det blir väl det klassiska ”ord står mot ord” och han har väl också ett anställningsskydd som gör att utan bevis kan man inte bli av med honom , inte ens med starka misstankar om att så övergreppen har skett…..
Cathie Sandberg
Det här är tyvärr inget nytt under solen. när jag var jungman i början på 80-talet blev jag trakasserad av en öst två ggr. men efter andra gången då han slängde sig över mig då jag låg och sov på frivakten, gick jag upp till skepparn och talade om vad som hänt. Öst fick omedelbart byta vakt. Alltså inte jag, sedan fick han gå i land. Han hade våldtagit en mässtjej på en annan båt innan…
Tveka aldrig, anmäl direkt till kaptenen, och hjälper inte det, gå vidare. De enda svin som får finnas till sjöss är kölsvin.
Anonym
Bra Sara, att du tar tag i detta, sådant här får inte förekomma,bra också att du anmälde detta till SUI, mobbing till sjöss förekommer också, men det pratas det inte så mycket om.
Johan
Varför anmälde inte Sara det omedelbart till Befälhavaren ? Han är den som skall ta tag i detta enligt lagen. Dessutom gör hon en anmälan till skolan så det finns dokumenterat på två ställen.
Hade hon gjort det hade hon saken sett annorlunda ut är jag övertygad om.
Adam Bergman
Hej Johan,
Så som jag har fått det berättat för mig, inte bara från Sara, så är många oroliga för att det ska drabba deras karriär. Att en ord-mot-ord-situation mellan en befälhavare och praktikant är en ojämn match. Men som hon säger i texten så ångrar hon sig lite att hon inte anmälde. Och förhoppningsvis kan diskussionen som nu blossat upp få fler att anmäla brott.
Anonymous
Kan säga att idag 2015 sa min styrman till mej att han håller fast i att kvinnor ska inte jobba till sjöss och jag är ensam tjej på min båt!! Men jag tänker inte berätta vart jag jobbar pga av mitt jobb som jag håller kärt!! Men jag blir så jävla arg att man är jävligt utsatt även som fastanställd på båt!! Jag känner mej det iallafall!!
Anonymous
Bra gjort att berätta ”Sara”!
Sådana som han ska inte vara utanför spjället!
Att man stoppade kvinnliga elever från att komma dit var bra för de kvinnliga eleverna, men det skulle varit han som inte fick komma ut I fartyg igen. INGEN ska få uppföra sig så och behålla jobbet. Undrar hur man fick till motiveringen att inte skicka kvinnliga elever dit utan att rederiet I fråga reagerade…
Artikeln är stängd för fler kommentarer