Införandet av seca-direktivet har inte inneburit ökade kostnader för rederier och speditörer – ännu. Det låga oljepriset är anledningen.
Redan prenumerant? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.
Kommentarer
Nisse
Klart att det blivit extrakostnader – pga svaveldirektivet är det fortfarande dyrare för ett fartyg att skeppa till Bilbao från Luleå än för ett fartyg som kommer från Grekland. Oljepriset har gått ner över hela världen och inte bara i seca-området
Anonymous
Precis, konkurrensen finns fortfarande.
AL
Självklart innebär det ökade kostnader. Lågsvavligt bränsle ÄR dyrare än högsvavligt, hade inte seca-direktivet infört vid årsskiftet hade bunkertilläggen varit betydligt lägre. Att vi idag har ett lägre bunkertillägg än för ett år sedan har dock mildra ”kaoset” och resulterade i en mjukare övergång.
Artikeln är stängd för fler kommentarer