Fr v: Kenny Reinhold (Seko Sjöfolk, Pia Berglund (SRF), infrastrukturminister Anna Johansson (S) och Jörgen Lorén (SBF).

Fotograf: Lars Andersson

Kategori: Politik | Arbetsmarknad

Nu lanseras ”Blå skatt”!

För att övertyga riksdag och regering om tonnageskattens nödvändighet lanserar nu sjöfartsbranschens parter initiativet ”Blå skatt”. Idag fredag presenterades kampanjen för infrastrukturminister Anna Johansson (S).   

– Vi gör det här för att visa att alla vi sjöfartsparter är överens om det här – att tonnageskatten är nödvändig, viktig och bra inte bara för oss utan också för Sverige, sade Pia Berglund, vd för Sveriges Redareförening, innan hon på fredagen lämnade över ”Blå skatt”-initiativet till Anna Johansson, socialdemokratisk infrastrukturminister.

Överlämnandet skedde hos Seko Sjöfolk i Göteborg och gjordes ihop med med Kenny Reinhold, ordförande i Seko Sjöfolk, och Jörgen Lorén, 1:e vice ordförande i Sjöbefälsföreningen, där de olika parterna träffades redan på fredagsförmiddagen för att diskutera en rad olika sjöfartsfrågor.

Ökad tillväxt

Det nya med ”Blå skatt”-initiativet är – förutom att man nu vill lansera namnet blå skatt istället för tonnageskatt – att sjöfartens olika organisationer tar ett samlat grepp för att informera om betydelsen av att den svenska sjöfarten får en tonnageskatt. Lanseringen av kampanjen görs två veckor innan chefrådman Marie Jönsson lämnar över utredningen om tonnageskattesystemet till finansminister Magdalena Andersson.   

– Enligt de studier vi har beställt skulle vi med en tonnageskatt, eller blå skatt, kunna öka antalet jobb med cirka 18.000 fram till år 2020. Den skulle dessutom kunna öka tillväxten av BNP med 13-14 miljarder, vilket kan jämföras med de cirka 18 miljarder som vi bidrar med idag. Så den är viktig både för oss och för Sverige, säger Pia Berglund och fortsätter:

– Analysen vi gjort är att det nu finns 100 nya riksdagsledamöter som kanske inte känner till vad sjöfarten och tonnageskatt är. Nu har vi börjat med att lämna över det här initiativet till regeringen, sen drar vi genast igång den stora kampanjen i riksdagen där vi ska träffa riksdagsledamöter, trafikutskottet, det maritima nätverket och skatteutskottet. Det sätter vi igång med omedelbart. 

Positiva effekter

Tanken är att man inte i första hand ska gå in på alla snåriga tekniska detaljer kring tonnageskatten, utan snarare berätta om alla de positiva effekter skatten skulle föra med sig i fråga om tillväxt och jobb, och då poängtera värdet för rederierna av att kunna ha en strategisk långsiktig planering snarare än att tvingas till en skatteplanering.    

–  Detta är en symbolfråga och det är psykologiskt viktigt att vi visar upp vår enighet kring detta. Om vi nu skulle få en tonnageskatt efter alla dessa år så skulle det innebära många positiva förändringar för branschen, inte minst ifråga om ett ökat antal jobb. Blir det bara hälften så många jobb som Oxford-studien visar så är det jättebra, säger Kenny Reinhold, ordförande i Seko Sjöfolk.

Finansieringen viktig

Efter att Anna Johansson (S) tagit emot dokumenten om ”Blå skatt”-initiativet förklarade även hon att det är viktigt att branschorganisationerna står enade i frågan.

– Självklart underlättar det hanteringen av sådana här frågor om man har en enig bransch där det inte finns några intressekonflikter. Det blir lättare att mejsla ut bra förslag, sade Anna Johansson, som flera gånger påpekade att den viktigaste förutsättningen för en tonnageskatt är att den går att finansiera: 

– Det här är ju ingen ny fråga utan något som vi från Socialdemokraterna har drivit länge. Men det gäller också att man i ett statsfinansiellt ansträngt läge hittar sätt att genomföra det på, och att man då kan finansiera det, sade Anna Johansson och nämnde det faktum att finansminister Magdalena Andersson nyligen skrivit ned tillväxtprognosen för 2015.

Stenhård konkurrens

– Fram till 2018 kommer det att vara mycket trångt med utrymme för nya reformer. Varje reform ska dels vara finansierad, antingen genom att den ökar inkomsterna eller tillväxten, dels ställas mot andra önskvärda reformer. Konkurrensen om alla de bra saker vi vill göra är stenhård, sade Anna Johansson, som samtidigt poängterade att sjöfarten är en viktig näring för Sverige.   

– Vi lever av exportindustrin och av tillverkningsindustrin, och där har sjöfarten en oerhört viktig roll att spela – både när det gäller att få hit komponenter och få ut våra färdiga varor. Så hoppas att vi kan utveckla sjöfarten, även om det inte ska ske på bekostnad av andra transportslag.

Plus minus noll

Just hur en eventuellt framtida tonnageskatt ska finansieras är något som utredaren Marie Jönsson kommer att presentera först den 6 februari. Enligt uppgifter till Sjöfartstidningen är en modell med ett reducerat sjöfartsstöd ett av de alternativ som då kommer att föreslås, men det är inget som Pia Berglund känner till.

– Nej, det enda jag känner till är att det handlar det om 10-12 olika förslag där det inte nödvändigtvis är sjöfartsbranschen själv som måste finansiera tonnageskatten. Det viktiga är snarare att det finansieras inom ramen för transportsektorn. Där ska det bli plus minus noll.

Skatteskulderna inget hinder

Däremot tycks frågan om de latenta skatteskulderna inom sjöfartsbranschen – som tidigare satt käppar i hjulet för införandet av en tonnageskatt – inte längre vara ett hinder.

– Alla parter har haft experter med sig och vad vi förstår har man löst det på ett sätt som alla tycker är acceptabelt. Vi har också haft möten med den förra finansministern och med finansdepartementet och har då känt att det finns en vilja att lösa den här svåra frågan. Det har ju också ingått i utredarens uppdrag, säger Pia Berglund som är övertygad om att många av de som idag flaggar utländskt kommer att flagga svenskt om det blir tonnageskatt.

–  I ett första skede handlar det om 20-40 svenskägda fartyg som går på bareboat men är utchartrade som skulle kunna komma tillbaka snabbt. Men jag ser förstås en mycket större potential än så.

Fotnot: Här kan du läsa mer om tonnageskatt och här är ”Blå skatt”-kampanjens egen hemsida.

Kommentarer

  • Anonym

    Ja, det är verkligen på tiden att frågan om tonnageskatten får ett avslut. Antingen att det faktiskt blir en tonnageskatt- Och då blir alla glada. Men även om det inte blir av. Då behöver ingen längre fundera på det, utan då har man bestämt att kuststaten Sverige inte behöver en egen handelsflotta. Då kan man lägga ner all sjöfartsutbildning och ingen behöver fundera på att gå till sjöss mer, för branschen är då officiellt avskaffad. Man har ett svar i alla fall.Hoppas verkligen på ett ja, men tror det blir ett nej, tyvärr. Pengarna är slut och de som finns skall gå till mera för Svensson. prioriterade områden som sjukvård, skola,järnväg och invandring. Kommer nog inte att bli några pengar till försvaret heller för övrigt.

  • Martin

    18 000 nya jobb? Ingår det någon svensk sjöman i den beräkningen. Finns det överhuvud taget en svensk redare som vill ha svenskt sjöfolk? Dom är ju lika hyptoniserade av fillipinare som alla andra europeiska redare. Men några jobb är ju bättre än inget.

    • the Man

      Hej Martin All som vill jobba for jobb resten får bli hemma och gnälla på tex Filipinare och resten som vill ….

    • Redare

      Jag vill ha svenskt folk ombord. Har bara svenskar ombord! Tyvärr så finns det inte så mycket kompitent svenskt sjöfolk att få tag på. Duktiga sjömän har jobb, å dom på förmedlingen är inget å ha. För å inte tala om alla nyexaminerade sjöbefäll som inget kan! Givetvis så finns det undantag, men dom är tyvärr lätträknade!

      • Nyutexaminerad

        Som nyutexaminerat maskinbefäl blir jag lite ledsen över din inställning till nya befäl. Naturligtvis kan vi inte lika mycket som seniorbefälen (och det finns säkerligen dom som inte borde valt detta yrket), skolan kan ju bara lära ut det teoretiska. Det praktiska som också är det viktigaste måste ju komma genom att redare vill och har möjlighet att ta ombord elever samt anställa juniorer. Idag är det redan svårt att få ihop praktiktiden och dom flesta står med restpraktik när utbildningen avslutas (det gjorde jag).

        För att få kompetenta och duktiga sjömän måste även nyutexaminerade få en chans. Annars kommer kunnandet inom yrket dö ut. Även de duktigaste sjömännen har en gång varit okunniga och oerfarna. Tyvärr finns det inte så många möjligheter att komma in i yrket då svenskar som juniorbefäl samt motormän oftast inte är intressant för redare.

        De flesta jag känner som jag gick utbildningen tillsammans med uppfattar jag som mycket ödmjuka, intresserade och villiga att lära sig saker. Detta tycker iaf jag är goda förutsättningar att bygga vidare på om man får chansen. För min egen del är det absolut inget måste att direkt komma ut som juniorbefäl utan jag hade gärna börjat som motorman och den inställningen vet jag att jag delar med många. All erfarenhet man kan få är värdefull.

        Jag tycker utbildningen till iaf sjöingenjör var mycket bra när det kommer till den teoretiska delen. Det skulle dock behövas mer praktiska moment och gärna mer sjöpraktik också. Själv vill jag naturligtvis gärna komma ut till sjöss, det är ju det jag trivs med och det jag hade i siktet när jag började utbildningen. Men läget ser ju tyvärr inte så ljust ut idag.

        • Anonym

          Håller med till 100%. Redare och arbetsgivare överlag söker folk som inte finns. Den som vill ha jobb ska vara runt 25 år, ha 4 års högskoleutbildning, 10 års yrkeserfarenhet, äldre barn som inte kräver föräldraledighet eller vab och gärna ett bra lån så dom måste stanna kvar.

          De dom verkligen inte vill det är att lära upp folk och det är där cirkeln inte sluts.

      • arbetslös

        Vilket rederi företräder du.undrar vad vi skall söka.

  • Anonym

    Sossarna har väl alldrig gjort något för sjöfarten. Det var dom som sänkte alla våra stora rederier och skeppsvarv.

    • Albin

      Har du inte lite fel nu.Det var väl mer sä att staten stöttade vår rederier och varv för länge.Eller ????

  • Evert

    Frågan är utredd , svaret blev nej ! Den är mer ljusblå än blå , ett exkluderande förslag för ett särintresse, ett lågkostnadsflagg som åsidosätter svensk arbetsrätt , listan kan göras lång.
    Utveckla det stöd som redan finns och ge svenskar arbete , så kanske ni kan komma vidare.
    Eller är ni sugna på på lite låg fin internationell lön för egen del , kanske är det något för hela
    klustret .

  • Anonym

    Sd, sossar, v, och alliansen, vill ha kvar den svenska modellen, kan man säja med tanke på arbetsrätten att detta förslag och tänkta öppna register följer våra politikers och allmänhetens
    intressen ?

  • Andreas Åsenholm

    Är det den första april alla redan?

  • Anonym

    Känns ju härligt med allt stöd! Det underlättar säkert för att få
    politikerna att satsa på vår fantastiska bransch! Fundera över hur just du kan bidra för att visa vilken fantastisk bransch vi har, att sjöfarten är en hållbar framtid!

    • Albin

      Nu är det verkligen roligt,så här många humorister har vi aldrig varit på denna sida.

  • Anonym

    Tänk om Svenska politiker kunde se sjöfarten som en egen näring och således lägga sjöfartspolitiska frågor under näringsdepartementet. Titta på Danmark där lyder sjöfarten under näringsdepartementet och sjöfarten ser man som en world wide business där Danska redare ges förutsättningar att vara med och tjäna pengar på den internationella arenan oavsett om det handlar om transporter åt Dansk industri eller någon annan nations handel. I Sverige tänker man alldeles för ofta och helt felaktigt att Sverige måste ha en handelsflotta för att transportera den Svenska industrins produkter och sjöfarten hamnar då under infrastruktur eller transportministern.

  • Pia Berglund, VD Sveriges Redareförening

    Tonnageskatteutredningens mål är just att stärka den svenska flotta konkurrensförutsättningar. Målet att öka antalet svenskflaggade fartyg. Så säger också handlingsplanen för sjöfart. Sjöfartsfrågorna ligger redan idag på Näringsdepartementet!
    Det vi behöver göra är att visa på sjöfarten potential för jobb och tillväxt!

    • Andreas Åsenholm

      Det har det varit i över 15 år nu. Det räcker inte med att ha mål, visioner och vara överens utan någon gång är det dags att handla också

      Sedan ska man inte ha en övertro på tonnageskattens effekter. Den kommer inte lösa ALLA problem utan kommer ha marginella effekter .

  • Anonym

    Om det bara går ut på lönedumpning och försämringar för svenskar och filipinare mm som är
    Anställda via managmentbolag mm ,dvs man har inte samma villkor som övriga svenskar och olikt skatte och regelsystem som våra övriga fina svenska företag som är verksamma i Sverige ,då kan ni väl flagga ut ,det kan inte vanliga företag göra ,detta verkar helt fel hela grejen .helt enkelt tillbakagång, det ser väldigt lustigt ut när fackförbund och sossar driver denna fråga ,är detta nån ny planhushållning som endast gynnar företag ?

  • Rolf B Bertilson

    Det här ser bara bra ut. Lycka till Pia Berglund med allt detta!

  • Anonym

    Sjöfarts ministerium skall man BÖRJA med att tillverka? Ja man MÅSTE se till saker ändrar sig.
    Sedan skall man rösta fram ELLER SKAPA ett nytt parti som ser till ATT det händer…..
    Ni ungdomar efter fyra år på Högskole utbildning! Ja NI, hur många år kan ni tänka er att vara Sjö anställda? 5 år, 10 år eller 20 år eller kanske hela yrkes livet. En som vill göra en livslång karriär det är vad som är bra för ett företag…man kan testa lite sen vill man göra något annat. A ha jaså
    hum. Nej inte kan man väll tänka sig att vara till sjöss som karriär så länge. Fundera på den ekvationen ni som vill bli Befälhavare eller Teknisk Chef vad som krävs för att komma ditt av er själva. Antal år av er att liv skall det bli annars glöm det hela tyvärr. Det var länge sedan yrket var som en resebyrå. Det är nya tider nu resa får ni gör ni som vill på eran vederlags ledighet.
    Nå hur många är kvar som VILL bli befälhavre m.m

  • N.A.Fyrst

    Bra jobbat .lycka till och hoppas att det leder till Svenska jobb.

  • Karl Karlsson

    Härligt att ministern tittar i kameran övriga visar exakt vad som är problemet i svensk sjö-politik

  • Gertrud Hermansen, SMTF

    Oerhört viktigt initiativ. För den marintekniska industrin ger svenska fartyg bättre möjligheter att utveckla nya produkter och tjänster: blå skatt ger fler blå jobb även på land helt enkelt. Bra där!

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.