Fotograf: Lars Andersson

Kategori: Politik | Arbetsmarknad

Nu lanseras ”Blå skatt”!

För att övertyga riksdag och regering om tonnageskattens nödvändighet lanserar nu sjöfartsbranschens parter initiativet ”Blå skatt”. Idag fredag presenterades kampanjen för infrastrukturminister Anna Johansson (S).   


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Kommentarer

  • Anonymous

    Ja, det är verkligen på tiden att frågan om tonnageskatten får ett avslut. Antingen att det faktiskt blir en tonnageskatt- Och då blir alla glada. Men även om det inte blir av. Då behöver ingen längre fundera på det, utan då har man bestämt att kuststaten Sverige inte behöver en egen handelsflotta. Då kan man lägga ner all sjöfartsutbildning och ingen behöver fundera på att gå till sjöss mer, för branschen är då officiellt avskaffad. Man har ett svar i alla fall.Hoppas verkligen på ett ja, men tror det blir ett nej, tyvärr. Pengarna är slut och de som finns skall gå till mera för Svensson. prioriterade områden som sjukvård, skola,järnväg och invandring. Kommer nog inte att bli några pengar till försvaret heller för övrigt.

  • Martin

    18 000 nya jobb? Ingår det någon svensk sjöman i den beräkningen. Finns det överhuvud taget en svensk redare som vill ha svenskt sjöfolk? Dom är ju lika hyptoniserade av fillipinare som alla andra europeiska redare. Men några jobb är ju bättre än inget.

    • the Man

      Hej Martin All som vill jobba for jobb resten får bli hemma och gnälla på tex Filipinare och resten som vill ….

    • Redare

      Jag vill ha svenskt folk ombord. Har bara svenskar ombord! Tyvärr så finns det inte så mycket kompitent svenskt sjöfolk att få tag på. Duktiga sjömän har jobb, å dom på förmedlingen är inget å ha. För å inte tala om alla nyexaminerade sjöbefäll som inget kan! Givetvis så finns det undantag, men dom är tyvärr lätträknade!

      • Nyutexaminerad

        Som nyutexaminerat maskinbefäl blir jag lite ledsen över din inställning till nya befäl. Naturligtvis kan vi inte lika mycket som seniorbefälen (och det finns säkerligen dom som inte borde valt detta yrket), skolan kan ju bara lära ut det teoretiska. Det praktiska som också är det viktigaste måste ju komma genom att redare vill och har möjlighet att ta ombord elever samt anställa juniorer. Idag är det redan svårt att få ihop praktiktiden och dom flesta står med restpraktik när utbildningen avslutas (det gjorde jag).

        För att få kompetenta och duktiga sjömän måste även nyutexaminerade få en chans. Annars kommer kunnandet inom yrket dö ut. Även de duktigaste sjömännen har en gång varit okunniga och oerfarna. Tyvärr finns det inte så många möjligheter att komma in i yrket då svenskar som juniorbefäl samt motormän oftast inte är intressant för redare.

        De flesta jag känner som jag gick utbildningen tillsammans med uppfattar jag som mycket ödmjuka, intresserade och villiga att lära sig saker. Detta tycker iaf jag är goda förutsättningar att bygga vidare på om man får chansen. För min egen del är det absolut inget måste att direkt komma ut som juniorbefäl utan jag hade gärna börjat som motorman och den inställningen vet jag att jag delar med många. All erfarenhet man kan få är värdefull.

        Jag tycker utbildningen till iaf sjöingenjör var mycket bra när det kommer till den teoretiska delen. Det skulle dock behövas mer praktiska moment och gärna mer sjöpraktik också. Själv vill jag naturligtvis gärna komma ut till sjöss, det är ju det jag trivs med och det jag hade i siktet när jag började utbildningen. Men läget ser ju tyvärr inte så ljust ut idag.

        • Anonymous

          Håller med till 100%. Redare och arbetsgivare överlag söker folk som inte finns. Den som vill ha jobb ska vara runt 25 år, ha 4 års högskoleutbildning, 10 års yrkeserfarenhet, äldre barn som inte kräver föräldraledighet eller vab och gärna ett bra lån så dom måste stanna kvar.

          De dom verkligen inte vill det är att lära upp folk och det är där cirkeln inte sluts.

      • arbetslös

        Vilket rederi företräder du.undrar vad vi skall söka.

  • Anonymous

    Sossarna har väl alldrig gjort något för sjöfarten. Det var dom som sänkte alla våra stora rederier och skeppsvarv.

    • Albin

      Har du inte lite fel nu.Det var väl mer sä att staten stöttade vår rederier och varv för länge.Eller ????

  • Evert

    Frågan är utredd , svaret blev nej ! Den är mer ljusblå än blå , ett exkluderande förslag för ett särintresse, ett lågkostnadsflagg som åsidosätter svensk arbetsrätt , listan kan göras lång.
    Utveckla det stöd som redan finns och ge svenskar arbete , så kanske ni kan komma vidare.
    Eller är ni sugna på på lite låg fin internationell lön för egen del , kanske är det något för hela
    klustret .

  • Anonymous

    Sd, sossar, v, och alliansen, vill ha kvar den svenska modellen, kan man säja med tanke på arbetsrätten att detta förslag och tänkta öppna register följer våra politikers och allmänhetens
    intressen ?

  • Andreas Åsenholm

    Är det den första april alla redan?

  • Anonymous

    Känns ju härligt med allt stöd! Det underlättar säkert för att få
    politikerna att satsa på vår fantastiska bransch! Fundera över hur just du kan bidra för att visa vilken fantastisk bransch vi har, att sjöfarten är en hållbar framtid!

    • Albin

      Nu är det verkligen roligt,så här många humorister har vi aldrig varit på denna sida.

  • Anonymous

    Tänk om Svenska politiker kunde se sjöfarten som en egen näring och således lägga sjöfartspolitiska frågor under näringsdepartementet. Titta på Danmark där lyder sjöfarten under näringsdepartementet och sjöfarten ser man som en world wide business där Danska redare ges förutsättningar att vara med och tjäna pengar på den internationella arenan oavsett om det handlar om transporter åt Dansk industri eller någon annan nations handel. I Sverige tänker man alldeles för ofta och helt felaktigt att Sverige måste ha en handelsflotta för att transportera den Svenska industrins produkter och sjöfarten hamnar då under infrastruktur eller transportministern.

  • Pia Berglund, VD Sveriges Redareförening

    Tonnageskatteutredningens mål är just att stärka den svenska flotta konkurrensförutsättningar. Målet att öka antalet svenskflaggade fartyg. Så säger också handlingsplanen för sjöfart. Sjöfartsfrågorna ligger redan idag på Näringsdepartementet!
    Det vi behöver göra är att visa på sjöfarten potential för jobb och tillväxt!

    • Andreas Åsenholm

      Det har det varit i över 15 år nu. Det räcker inte med att ha mål, visioner och vara överens utan någon gång är det dags att handla också

      Sedan ska man inte ha en övertro på tonnageskattens effekter. Den kommer inte lösa ALLA problem utan kommer ha marginella effekter .

  • Anonymous

    Om det bara går ut på lönedumpning och försämringar för svenskar och filipinare mm som är
    Anställda via managmentbolag mm ,dvs man har inte samma villkor som övriga svenskar och olikt skatte och regelsystem som våra övriga fina svenska företag som är verksamma i Sverige ,då kan ni väl flagga ut ,det kan inte vanliga företag göra ,detta verkar helt fel hela grejen .helt enkelt tillbakagång, det ser väldigt lustigt ut när fackförbund och sossar driver denna fråga ,är detta nån ny planhushållning som endast gynnar företag ?

  • Rolf B Bertilson

    Det här ser bara bra ut. Lycka till Pia Berglund med allt detta!

  • Anonymous

    Sjöfarts ministerium skall man BÖRJA med att tillverka? Ja man MÅSTE se till saker ändrar sig.
    Sedan skall man rösta fram ELLER SKAPA ett nytt parti som ser till ATT det händer…..
    Ni ungdomar efter fyra år på Högskole utbildning! Ja NI, hur många år kan ni tänka er att vara Sjö anställda? 5 år, 10 år eller 20 år eller kanske hela yrkes livet. En som vill göra en livslång karriär det är vad som är bra för ett företag…man kan testa lite sen vill man göra något annat. A ha jaså
    hum. Nej inte kan man väll tänka sig att vara till sjöss som karriär så länge. Fundera på den ekvationen ni som vill bli Befälhavare eller Teknisk Chef vad som krävs för att komma ditt av er själva. Antal år av er att liv skall det bli annars glöm det hela tyvärr. Det var länge sedan yrket var som en resebyrå. Det är nya tider nu resa får ni gör ni som vill på eran vederlags ledighet.
    Nå hur många är kvar som VILL bli befälhavre m.m

  • N.A.Fyrst

    Bra jobbat .lycka till och hoppas att det leder till Svenska jobb.

  • Karl Karlsson

    Härligt att ministern tittar i kameran övriga visar exakt vad som är problemet i svensk sjö-politik

  • Gertrud Hermansen, SMTF

    Oerhört viktigt initiativ. För den marintekniska industrin ger svenska fartyg bättre möjligheter att utveckla nya produkter och tjänster: blå skatt ger fler blå jobb även på land helt enkelt. Bra där!

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.