Stena Impression döptes i champagne och sprutande konfetti.

Fotograf: Marianne Ovesen

Kategori: Fartygsaffärer | Tank

Stenas första IMOIIMAX döpt

Champagnen och papperskonfettin sprutade när Stena Bulks första av tio IMOIIMAX-tankers döptes. Hon fick namnet Stena Impression. 

Det nya tankfartyget ägs med 50 procent var av Stena Bulk och den indonensiska palmoljeproduceten Golden Agri.

Dopceremonin hölls i Marina Bay Cruise Center i Singapore och gudmor var Jesslyne Widjaja, arvtagare till Golden Agri och dotter till grundaren Frankie Widjaja. 

Tio segregationer

Brittiskflaggade Stena Impression ska gå i trafik för Stena Weco, som Stena Bulk och den danska koncernen Dannebrog äger ihop. I och med Golden Agris delägarskap kommer palmolja från Indonesien att utgöra cirka 40 procent av de samägda fartygens last. Merparten kommer alltså att fortsätta vara exempelvis bensin eller diesel. Hur det blir i framtiden vet man dock inte.

Stena Impression och hennes systerfartyg har med sina 18 stycken 3.000 kubikmeter stora tankar, fördelade på tio segregationer, en flexibilitet som skapar möjlighet att frakta en mängd olika produkter samtidigt. 

3,5 miljarder kronor

Det nydöpta fartyget är det första av tio beställda IMOIIMAX-tankers på 50.000 dödviktston och lastvolym på 54.000 kubikmeter, som ska levereras fram till och med 2017. Totalt handlar det om en investering på 400 miljoner dollar eller cirka 3,5 miljarder kronor, varav Stena Bulk står för den absolut största delen.

IMOIIMAX

Stena Bulks och Stena Tekniks egenutvecklade MAX-koncept innebär att att fartygen är bredare, har ett mindre djupgående och kan ta 30 procent mer last än traditionella tankfartyg av samma storlek. IMOII-klass innebär att fartygen får frakta såväl kemikalier som vegetabiliska oljor till bränsle, hushåll och livsmedelsindustri. 

Ingen följare

Och Stena Bulks vd Erik Hånell var mycket nöjd när han såg Stena Impression vid kajen.

– Jag känner utan tvekan en stor stolthet. Med sin energieffektivitet och sin flexibilitet är hon ett tecken på att vi vill vara en ledare och inte en följare, våra investeringar ska vara framåtriktade. 

Sofistikerat system

Han fortsätter säga att beställningarna gett Stena Bulk en position inom IMOII-segmentet och att de nu går in i en ny ”trad”. 

– Fartygens många segregationer gör att vi kan vi ta kemikalielaster och vegetabiliska oljor i betydligt större utsträckning än tidigare, utan att lämna våra gamla laster. Egentligen är IMOIIMAX:arna en vidareutveckling av Stena Weco-systemet, som nu blir mer sofistikerat och mer lönsamt än med vanliga MR-tanker.

Många VIP deltog

Med vid dopceremonin och placerade på VIP-stolarna längst fram var, förutom Golden Agris ägarfamilj och Stena Bulks vd, också bland annat Stena Rederi AB:s vd Carl-Johan Hagman, Concordia Maritimes vd Kim Ullman, kusinerna Gustav Eriksson och William Olsson (söner till Stenasfärens ägare Dan Sten Olsson respektive hans syster Madeleine Olsson Eriksson), Dannebrogs ägare, vd och styrelseordförande Johan Wedell-Wedellsborg samt ledningen från varvet Guangzhou Shipyards. 

Och sist men inte minst var naturligtvis Stena Impressions befälhavare kapten Valiaveed Jacob Jacob en av dopets VIP-gäster.

Kommentarer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.