Dopet skedde på Sören Mannheimers pir vid Lindholmen i Göteborg.

Fotograf: Arkivbild: Adam Bergman

Kategori: Passagerarsjöfart | Folk/företag

Nya älvfärjan döpt

På traditionsenligt sätt döptes Västtrafiks nya färja Älveli i Göteborg på fredagen. Västtrafik utökar därmed kapaciteten över älven.

– Det gick på första försöket! utbrast Ulrika Frick när champagneflaskan krossades mot Älvelis skrov.

Ulrika Frick är miljöpartist och ordförande i kollektivtrafiknämnden i Västra Götalandsregionen – och gudmor till den nya färjan som ska ta passagerare och cyklister över Göta älv.

Utökar sin flotta

– Det känns roligt och vi blir mer och mer bekväma i att kalla oss ”redare”, sa Västtrafiks vd Lars Backström, lite skämtsamt, efter ceremonin.

Det är Västtrafik som äger den för ändamålet speciellt framtagna färjan. Älveli blir den andra färjan i Västtrafiks flotta, den första heter Carl Willhelmsson och trafikerar i Lysekil. Älvelis syster Älvfrida levereras senare under våren 2015.

I trafik om en månad

Styrsöbolaget kommer att operera trafiken på uppdrag av Västtrafik. Och företagets vd, Bertil Pevantus, var stolt.

– Det känns såklart jättebra. Det är en fin färja som kommer kunna ta passagerarna över älven på ett bra sätt.

– Nu ska vi först trimma in henne och utbilda personalen. Och vi planerar att ta henne i trafik i slutet av februari, berättade han.

”En 30 procentig ökning”

Enligt Bertil Pevantus har satsningen på färjan gjorts på grund av det ökande resandet över älven.

– 2014 åkte 2,4 miljoner passagerare över älven och vi har sett en 30 procentig ökning de senaste åren.

Förutom de redan nämnda invigningstalade även Västtrafiks styrelseordförande Leif Blomqvist och trafiknämnden i Göteborgs ordförande Johan Nyhus (S).

Byggd för att transportera cyklister

Färjorna är byggda med två öppna ändar för att göra resan mellan Rosenlund och Lindholmspiren så snabb och smidig som möjligt. Älveli har tillstånd att transportera 298 passagerare och hela 80 cyklar. Hon drivs av två stycken dieselelektriska motorer från Scania på 275 kilowatt styck. Dessa driver i sin tur thrustrar från Rolls Royce av modellen Aquamaster. Älveli byggdes på det finska varvet Uudenkaupungin Työvene OY i Nystad.

Kommentarer

  • m/ s munter

    Har man levererat färjan från Finland sjövägen själv, eller ombord på lastfartyg?
    Vore coolt o köra den rutten i en färja..

    • Anonymous

      Är inte säker men har för mig dom bogserade den

  • Thomas G

    Mitt förslag var att man skulle döpa färjorna efter personer folk förknippar med Göteborg, tex Lasse Brandeby.

  • Anonymous

    ”Sillstryparen”, var ett namn jag föreslagit, som utvandrad Stockholmare. Det kallar vi ju alla andra Göteborgare som inte heter ”Glenn”

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.