Göteborgs hamn.

Fotograf: Göteborgs Hamn

Kategori: Container | Hamn/Logistik

Ny direktlinje Göteborg-Japan

MSC och Maersk Line startar en ny direktlinje mellan Göteborg och flera hamnar i Japan. Det första fartyget är redan på väg.

Svenskt trä ska exporteras och asiatiska livsmedel ska importeras på den nya linjen mellan Göteborg och flera hamnar i främst Japan.

– Vi välkomnar den nya linjen till Göteborg, säger Magnus Kårestedt, vd på Göteborgs Hamn AB, i ett pressmeddelande.

– Japan är en viktig marknad för svensk import- och exportindustri.

I Göteborg en gång i veckan

Förutom svenska skogsprodukter kommer också en del stål och industrikomponenter exporteras. Och förutom livsmedel kommer fartygen frakta elektronik, bilar och kläder från Asien. Transporttiden mellan Göteborg och den japanska hamnen i Kobe är 41 dagar. Och varje tisdag kommer fartygen anlöpa APM-terminalen i Göteborg.

Bakom linjen står världens två största containerrederier – Mediterranean Shipping Company, MSC, och Maersk Line. Och det första fartyget har redan lämnat Japan och anländer till Göteborg den 23 februari.

Ingen omlastning innan Japan

– Vi tror på den svenska marknaden. Nu har vi både direkttrafik till och från Fjärran Östern såväl som ett brett utbud av destinationer i världen via Göteborg, säger Lars Rexius, vd för MSC Sweden.

Direktlinjen till Japan innebär att godset inte kommer att lastas om på vägen till Japan. Fartygen kommer dock fortfarande anlöpa flera hamnar på vägen, både i Europa och Asien.

Kompletterar med feedertrafik

Tidigare har Maersk Line haft två direktlinjer från Göteborg. Men i och med lanseringen av den nya direktlinjen till Japan koncentrerar de allt sitt gods på den. Men samtidigt lanserar de tre linjer som ska gå i feedertrafik mellan Göteborg och några av Europas godsnav.

– En direktservice från Göteborg till Japan har länge varit efterfrågad av våra kunder och vi är väldigt glada att äntligen kunna erbjuda det. För att möta behovet på den svenska marknaden, kommer vi att komplettera vårt direktanlöp till Asien med ytterligare tre feeder-avgångar till kontinenten, säger Susanne Jacobsson, vd Maersk Line Scandinavia.

Så här ser hela slingan ut:

Export: Göteborg – Wilhemshaven (Tyskland) – Bremerhaven (Tyskland) – Rotterdam (Nederländerna) – Le Havre (Frankrike) – Colombo (Sri Lanka) – Tanjung Pelepas (Malaysia) – Singapore (Singapore) – Hong Kong (Hong Kong) – Yantian (Kina) – Kobe (Japan) – Nagoya (Japan) – Yokohama (Japan).

Import: Kobe (Japan) – Nagoya (Japan) – Yokohama (Japan) – Ningbo (Kina) – Shanghai (Kina) – Hong Kong (Hong Kong) – Yantian (Kina) – Tanjung Pelepas (Malaysia) – Colombo (Sri Lanka) – Felixstowe (Storbritannien) – Rotterdam (Nederländerna) – Bremerhaven (Tyskland) – Göteborg (Sverige) – Wilhemshaven (Tyskland).

Kommentarer

  • Calineczka

    Jag undrar om kanske det menar att Maersk kommer att sluta segla direkt från Asien till Aarhus och Gdańsk och det kommer att finnas bara feedertrafik mellan Göteborg och den östra delen av Östersjön?

  • Ingvar Bergman

    Det blir ingen särskilt snabb service med 41 dagar enligt ovan Göteborg/Kobe och 9 hamnar emellan (export) och på importbenet 11 hamnar emellan enligt serviceschemat.
    Vilket tonnage sätter man in och hur blir fördelningen Maersk/MSC.

  • Per Jansson

    Hur är med AE10??
    Blir det anlöp i Göteborg?

  • Anonym

    Jamen så såg rutten ut när jag seglade i SOK på M/S BURMA på 50-60 talet i stort sett.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.