En brännbar, fiberarmerad lättviktskomposit har för första gången godkänts enligt SOLAS för användning ombord på ett fartyg. I arbetet med kompositen har svenska forskare varit delaktiga.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.
Kommentarer
Anders Johnson
Brännbar men samtidigt”brandsäkerhet som är ekvivalent med stålefallet” enligt SOLAS regel 17.
Hur går det ihop?
Henke H.
Det dar fick jag inte ihop heller. Samma fraga alltsa. Kanske kan Lars Andersson kasta mera ljus over detta??
Lasse Peterson
Det finns redan ett fartyg i Sverige som är helt byggt i komposit och det är Ocean Surveyor om 514 brutto. Hon byggdes vid Båtcervice verft 1984 enl DNV cert. Hon flaggades in i svenskt register 1989 och är nyligen kontrollerad på Karlskronavarvet utan anm. Hon är byggd av polyester och glasfiber med förstärkningar i kevlar. Ett bra men dyrt material.
Anonymous
SOLAS II-2, ”Steel or other equivalent material means any non-combustible material which, by itself or due to insulation provided, has structural and integrity properties equivalent to steel at the end of the applicable exposure to the standard fire test (e.g., aluminium alloy with appropriate insulation).”
Skott ska vara av stål eller motsvarande, även dörrar i sådant skott. Vädertäta dörrar, godkända av klass, har funnits länge.
Lastluckor nämns specifikt i SOLAS II-2 regel 7.1.4 avseende material. Så länge det finns fast brandsläckning i lastrummet finns inget uttryckligt krav på stålluckor. Det är om det saknas fast brandsläckning som annat än stålluckor vore en nyhet.
fred
Allt brinner, även stål. Bara temperaturen är hög nog.
Artikeln är stängd för fler kommentarer