Har fått nog. Nu kräver Göteborgs Hamn att APM Terminals koncernchef gör något åt problemen i containerhamnen. Situationen är oacceptabel.
Arkiv
-
-
Livlig debatt. Under förmiddagssessionen på Swedish Maritime Day framgick klart att det är nödvändigt med en svensk maritim strategi.
-
Konkurrensfördel. Grön sjöfart i fokus för flera talare på Swedish Maritime Day, som innehöll en mängd olika föreläsningar från det maritima klustret.
-
”Samlat grepp. ” Infrastrukturministern redogjorde för regeringens syn på Sveriges maritima strategi och näringsutveckling på måndagens Swedish Maritime Day.
-
Fartyg eller flygplan? Norskt designföretag söker patent för ett containerfartyg som gör 80 knop och kan generera strömmar av luft- och vattendroppar som lyfter skrovet ovan havsytan.
-
Föreläsning. SRF:s vd Pia Berglund inledde dag två på Career Event i Kalmar med två av årets hetaste frågor: Blå skatt och trakasserier.
-
Bildspecial. För 16:e året anordnas Career Event på Sjöfartshögskolan. Ett event som idag mer handlar om kontakter inför framtiden snarare än direkta jobb.
-
Om sjöfarten intet nytt. Den på onsdagen presenterade vårbudgeten innehåller i stort sett ingenting som kan glädja den maritima näringen.
-
Ny rapport. 500 sjömän har tillfrågats om livet till sjöss och vilka frågor som är viktigast – ökad grundlön och tillgång till internet vanligaste svaren.
-
Förprogrammerad. Den nya automatiska länsan invigs officiellt på fredag men har redan testats skarpt i samband med ett oljeutsläpp.
-
Två systrar. Nor Lines opererar nu två systerfartyg på linjen Baltic Line mellan Norge och Finland.
-
”Tagit åt oss. ” APM Terminals i Göteborg ser slutet på sitt femåriga investeringsprogram och hoppas snart ha löst sina effektivitetsproblem.
-
Fartygsförflyttningar. Genom att ändra tidtabeller erhåller Stena Line ökad kapacitet och fler avgångar med färre fartyg på Nynäshamn.
-
Kryssningsfärjor. Det är i vår fem år sedan ryska St. Peter Line inledde sin färjetrafik på norra Östersjön med två före detta Finlandsfärjor.
-
Politikerna lyfter blicken. Efter tisdagens debatt om tonnageskatt ser Pia Berglund, SRF, ett större engagemang för sjöfartsfrågor i riksdagen.
-
Stort behov. Färje- och kryssningstrafiken erbjuder hundratals ungdomar sommarjobb i Sverige.
-
”Efterlängtad reform. ” I en debatt i riksdagen under tisdagen var ledamöterna överens om hur viktig en tonnageskatt är för svensk sjöfart.
-
”Har kapaciteten. ” Ledningen för Oresund Dry Docks är försiktig med att göra någon direkt koppling mellan försvarsministerns varvsbesök i veckan och den nyligen gjorda ubåtsbeställningen.
-
”Orättvist behandlande. ” NCL-befälen vägrar ge upp kampen mot Skatteverket – söker nu prövningstillstånd hos Högsta förvaltningsdomstolen.
-
Nära mål. Tidsfristen är ute men fortfarande fattas en summa för att kunna köpa Kungsholm.
-
Tillväxtmarknader. Passagerartrafiken mellan Sverige och de baltiska staterna har vuxit nästan oavbrutet i mer än ett decennium.
-
Containerskador. Rederiernas eller operatörernas vilja att spara bränsle kan leda till att containersäkringar utsätts för för höga dynamiska krafter.
-
Infrastruktur. Vattenvägarna kan användas på ett smart sätt för att avlasta landinfrastrukturen, anser Ostkusthamnar i Samverkan.
-
Misstag. Professor Pekka Sutela, expert på Rysslands ekonomiska politik, anser att Ryssland gjort ett enormt energipolitiskt misstag genom att satsa allt på Arktis.
-
Ny utredning. Enligt sjöfartsnäringen beror den allt tuffare internationella konkurrensen på bristfällig sjöfartspolitik, utebliven tonnageskatt och alltför höga statliga avgifter.