Fotograf: Pär-Henrik Sjöström/Prima Shipping

Kategori: Fartygsaffärer

Prima och Dennis gör affärer

I Finland är Dennis Maritime nära ett köp av två torrlastare på 4.000 dwt och säljer Serafina, som inleder trafik för Prima Shipping.

Det finländska rederiet Dennis Maritime förhandlar om köp av två torrlastfartyg om 4.000 ton av Wagenborgs G-typ. Om affären går i lås kommer det ena fartyget direkt att byggas om till självlossare med grävmaskin på däck och det andra senare i sommar.

– Fartygen passar perfekt för våra bulklaster. Jag hoppas att åtminstone kunna ta över det ena fartyget inom två veckor, säger Dennis Saari till Sjöfartstidningen.

Båda fartygen kommer att få finländsk flagg och finländsk besättning.

Bareboatköp

Dennis Maritime förhandlar även om köp av ett av de tidsbefraktade fartygen i flottan, som efter det får finländsk flagg.

– Det blir ett bareboatköp i så fall. Fartyget opereras som med en bareboatcharter och blir till slut vårt. Antingen köper vi fartyget i slutändan eller genom månatliga betalningar, berättar Dennis Saari.

Vill ha inhemsk besättning

Att kunna flagga in fartygen anser Dennis Saari vara av stor betydelse i den nisch man opererar inom.

– Jag hoppas att det ska lyckas att ha enbart finländsk bemanning. I den här korta sjöfarten har vi så snabba rundturer att det blir betydligt enklare med en flexibel besättning som bor nära vid byte.

Löndelen inte så stor 

Enligt Dennis Saari är det inte heller längre alltför dramatisk skillnad på lönerna.

– Allt annat har stigit så mycket att lönedelen i dagens läge inte längre är så stor i synnerhet i större fartyg. Det är klart att konkurrensen är hård och att det alltid är enklast att dra ner på den biten, men å andra sidan så behöver man bra och flexibla besättningar om man är verksam inom en bra nisch. Båtarna ska snurra på och det blir ofta ändringar. Med ett litet kontor och lite personal i land så fordras det mera av besättningen och att besättningen ska kunna ta egna initiativ. Med en stor personal iland behöver man kanske inte ha lika stora fordringar på båten.

Börjar köra igen

Dennis Saari berättar också att man nu åter rustar upp Angelina, som flera månader legat i Tallinn i väntan på försäljning.

– Vi har gjort flera MoA, men när det har har blivit dags att betala har inga pengar synts till. Nu har vi en potentiell köpare som vi har förhandlat med redan länge, men tänker inte vänta längre utan börjar själva köra med Angelina igen.

Till Färöarna

I förra veckan sålde Dennis Maritime sitt minsta fartyg Josefine till Färöarna. Hon överläts i Gdynia där hon nu byggs om till flytande fiskodlingsfabrik eller liknande. Dennis Saari berättar att den nya ägaren kommer att ta ut huvudmaskin och hjälpmaskiner och sedan installera nya stora aggregat som producerar elenergi till anläggningen. Samtidigt tar man av luckorna och installerar in fodertankar och en pumpanläggning som fördelar ut fodret.

– Som en enda liten båt passade hon inte längre in i vårt koncept. 

Prima Shipping expanderar

Torrlastaren Serafina om 3.015 dwt såldes på tisdagen av Dennis Maritime till Sal Ship. Fartyget opereras av Prima Shipping Group och är för närvarande på varv i Tallinn.

– Hon har nu blivit Prima Fortuna, säger Christian Grönqvist, vd för Prima Shipping Group, till Sjöfartstidningen.

Han berättar vidare att rederiet även planerar att skaffa ett fartyg till på mellan 3.000 och 3.500 dwt med isklass ännu under detta år.

– Det blir säkert ett lite nyare fartyg, men det är också viktigt att göra en bra köp- och säljaffär, det är en del av förtjänsten. Fartyget ska sysselsättas i samma trafik som våra övriga fartyg med både kontrakts- och spotlaster.

Kommentarer

  • Anonymous

    Duktig Dennis du är en toppen kille hälsningar Wilén från Pargas

  • Anonymous

    Snyggt jobbat Cristian / Dan W

Artikeln är stängd för fler kommentarer