Götaverkens saga all

gotaverken_DSC4324

 

Beskedet att reparationsvarvet Damen Shiprepair Götaverken läggs ned kom nog lite som en blixt från klar himmel trots att det varit känt att varvet inte hade tillräckligt med arbete. Priskonkurrensen från främst Polen och Baltikum uppgavs vara alltför hård.

Än har ägaren inte kommit ut med någon information om vad som händer med anläggningen. En möjlighet kan vara att man försöker sälja verksamheten och att den fortsätter i någon form i en ny ägares regi. Men om ägaren istället väljer att köra ned verksamheten och inte överlåta anläggningen till en konkurrent så innebär det att de sista spillrorna av den forna storvarvsverksamheten i Göteborg upphör att existera.

Storkoncern

Jag har tidigare skrivit om de stora problemen kring STX Finlands nybyggnadsverksamhet i Finland och konstaterat att det är viktigt med engagerade ägare som tänker långsiktigt. Jag tror att detta även kan tillämpas för svenska reparationsvarv.

Damen är en holländsk varvskoncern med en världsomspännande verksamhet. Även om Götaverken är ett viktigt varv för Göteborg är det bara en av många anläggningar i en internationell storkoncern. En anläggning som dessutom uppges lida av bristande lönsamhet.

Givetvis kan ett företag inte verka på lång sikt om verksamheten är förlustbringande. Jag tror – och hoppas – ändå att viljan och kreativiteten att finna nya lösningar kan vara starkare om ägarna är mer lokala och personligen involverade i den operativa verksamheten.

Idealiskt läge

Göteborg ligger intill en av de två sjölederna till Östersjön. Kattegatt är som en motorväg till havs med en ständig räcka av fartyg på väg norrut eller söderut, oberoende av tidpunkt på dygnet eller årstid. Dessutom är Göteborg en storhamn i Norden. Man kan fråga sig om det finns ett mer idealiskt läge för ett reparationsvarv. Tydligen såg inte Damen någon potential i Sveriges främsta sjöfartsstad.

Det är som sagt ännu för tidigt att ens spekulera om vad som kommer att hända med varvet. Det har ju ett attraktivt läge i ett område som präglas av kraftig utveckling.

Flera varv kvar

Götaverken har en flytdocka som kan torrsätta Panamaxfartyg. Framtiden får utvisa vad som händer med varvets två flytdockor. Damen har ju som tidigare nämnts andra anläggningar på många håll i världen. 

Sverige har i så fall ett reparationsvarv kvar som klarar av att docka nästan lika stora fartyg, och det är Oresund Drydocks i Landskrona. I Landskrona kommer man dessutom att satsa offensivt för att i framtiden kunna docka ännu större fartyg.

Dessutom finns flera duktiga reparationsvarv för medelstort tonnage. Om varvet i Göteborg helt läggs ned hoppas jag att många av dess trogna kunder väljer att fortsättningsvis docka inhemskt och går till Landskrona, Falkenberg eller Stockholm istället. Det finns trots allt flera svenska alternativ kvar att välja mellan även för dockningar av havs- och oceangående tonnage.

 

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.