Fotograf: Terntank

Kategori: Tank | Miljö

Ternvag grönast i Rotterdam

Terntanks produkttanker Ternvag har utsetts till Rotterdams grönaste fartyg 2014. Inte nog med det: platserna två och tre på listan ”Most Sustainable Vessel” upptas även de av fartyg med Sverigekoppling.    

Utmärkelserna duggar tätt över Donsöbaserade rederiet Terntank. Först utsågs delägaren Tryggve Möller till en av de 50 mest inflytelserika företagsledarna inom den internationella tanksjöfarten, sedan kammade man hem förstapriset i kategorin ”Shipowner Efficiency Award” vid en branschgala i London.

Mest miljövänligt

Nu är det dags igen, och den här gången är det alltså rederiets tanker Ternvag som har prisats. Närmare bestämt handlar det om att Ternvag – som byggdes 2003 på varvet Shanghai Edwards i Kina – hamnat högst upp på Rotterdams ESI-index (Environmental Ship Index) och därmed är det mest miljövänliga fartyg som anlöpt Rotterdams hamn under 2014.

– Det betyder enormt mycket för oss och det bevisar också hur viktigt det är med miljöinvesteringar, eftersom det sedan återspeglar sig i hur högt man hamnar i indexsystemen och hur mycket bonus och rabatter man kan få från hamnarna. På det sättet driver indexsystemen hela tiden fram nya miljöinvesteringar och innovationer, vilket är väldigt positivt, säger Tryggve Möller till Sjöfartstidningen. 

SCR-systemet avgörande

En bidragande orsak till Ternvags förstaplacering uppges vara att fartyget har ett så kallat SCR-system (Selecive Catalytic Reduction) installerat. Katalysatorsystemet – som enkelt uttryckt renar avgaserna från huvudmaskinen från kväveoxider (NOx) – kommer från göteborgsföretaget Gesab och installerades 2011. Installationen gjordes i nära samarbete med kunden Preem, som Ternvag går i time charter för och som har inskrivet i sina kontrakt att fartygen de hyr in ska ha just ett SCR-system.

– Det är förstås oerhört viktigt att vi tillsammans med våra kunder – som Preem i detta fall – kan göra sådana här investeringar tillsammans. Det är också något som är viktigt med tanke på våra kommande nybyggen, så att vi hela tiden kan ligga i framkant av miljöutvecklingen och hamna högt i olika index även i fortsättningen, säger Tryggve Möller.  

Miljoner i bonus

Rankinglistan ”Most Sustainable Vessel” utgår från hur högt fartygen placeras i miljöindexet Environmental Ship Index, som i sin tur baseras på hur mycket kväveoxider (NOx), svaveloxider (SOx) samt koldioxid (CO2) fartygen släpper ut. ESI-indexet används av hamnar och shippingföretag över hela världen för att belöna en mer miljövänlig sjöfart, där man i Rotterdams fall förra året betalade ut totalt 1,2 miljoner euro i bonus till 1.413 fartyg av olika typer för detta ändamål. För att få perspektiv på Ternvags utmärkelse kan nämnas att Rotterdam förra året fick totalt 27.790 anlöp av olika slags lastfartyg, och att 7.851 av dessa anlöp gjordes av produkttankers.     

Fler med Sverigekoppling

Förutom att Terntank knep förstaplatsen på Rotterdams miljölista placerade sig även två andra produkttankers med Sverigeanknytning i toppen. Dels handlar det om Bit Oktania från Skärmhamnsbaserade Tarbit på andraplatsen, dels om tredjeplacerade Olympus från Donsöbaserade Sirius – som för övrigt vann förstapriset med just Olympus förra året.

Lyckat arbete

Samtidigt som nämnda tre rederier kan glädja sig åt att deras miljöarbete ger resultat i form av bonusar från Rotterdam glädjer sig Carl Carlsson på Svensk Sjöfart åt att arbetet inom Zero Vision Tool-plattformen för ”early movers”-rabatter i form av sänkta hamnavgifter i svenska och europeiska hamnar börjar ge resultat.

Sedan tidigare är det som bekant klart att både Göteborgs Hamn och Preemraff Lysekil beslutat att sänka hamnavgifterna för miljövänliga fartyg och LNG-drivna fartyg, och nu har Carl Carlsson goda förhoppningar om att fler hamnar ska följa deras exempel.

”Väldigt roligt”

– Sedan hösten 2013 har vi tillsammans besökt ett stort antal hamnar och haft positiva diskussioner med ett tiotal svenska hamnar och cirka fem europeiska hamnar. Det återstår ännu en del arbete innan allt är helt färdigt, men så här långt känns det förstås väldigt roligt att industrin tillsammans arbetar så konkret i utvecklingen mot en hållbar sjöfart, säger Carl Carlsson till Sjöfartstidningen.

Möte med Sjöfartsverket

Parallellt med arbetet för early movers-rabatter pågår arbetet med att få till ett gemensamt miljöindex – i ett första skede för Sverige och Östersjön men i förlängningen för hela världen genom medverkan i IMO-arbetet. 

– Målet är att enas och komma överens om alla de index som finns i branschen idag. Vi hoppas nu att Sjöfartsverket ska gå före och leda detta arbete tillsammans med industrin. Om Sjöfartsverkets farledsavgifter, hamnarnas hamnavgifter och kundernas index kan styra åt samma håll samtidigt skulle vi kunna uppnå en styrande effekt, säger Carl Carlsson och fortsätter:

– Den 4 maj ska vi ha ett första möte med Sjöfartsverket, där ett stort antal parter kommer att vara med diskutera det här. Efter det hoppas vi som sagt att Sjöfartverket tar över och driver frågan vidare tillsammans med industrin.

Kommentarer

  • Martin Larsson

    Väldigt trevlig läsning, bra jobbat!

  • Utflaggningsdrabbad Maskinist

    Bra att fartygen med ”Sverigekoppling” får utmärkelser, hade varit ännu bättre om de fina fartygen hade en Svensk flagg. Hoppas att tonnageskatten kommer snart och att den blir så fördelaktig att rederierna vill använda den.

  • Irene Fällström

    Härligt! Den svenska gröna sjöfarten tar alltmer plats!

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.