Där fritidsbåtar och handelsfartyg möts

segelbat_DSC8107

Nu har vi redan kommit in i den andra egentliga sommarmånaden, då även merparten av semestrarna hålls. Med semestrarna följer den absoluta högsäsongen för båtfolket, även om massor av båtägare givetvis har varit i farten långt tidigare.

Vackra sommardagar trängs tiotals fritidsbåtar om saligheten i de trånga skärgårdsfarlederna. I samma farleder rör sig även stora fartyg. Vakthavande bryggbefäl på handelsfartygen ska hålla alla dessa nöjesfarkoster och söndagsseglare under uppsikt och samtidigt tryggt föra fram sitt eget fartyg i farleden. En farled som känns enormt bred och stor för en segelbåt kan vara trång för en 200 meter lång färja.

Redan i våras kunde man läsa om ett par incidenter där småbåtar har hamnat i vägen för stora fartyg. Däremot blir det aldrig rubriker av otaliga nära ögat-incidenter som inträffar längs kusterna inom de områden där handelssjöfarten och båtfolket möts.

Hittills i sommar har jag själv bevittnat flera tillbud som kunde ha slutat illa. Det lönar sig till exempel inte för en seglare att kryssa över farleden om en stor bil- och passagerarfärja närmar sig. Det är lätt att underskatta farten på en stor färja som närmar sig med närmare 20 knop.

Här kan det vara skäl att påpeka att de bilder jag har valt för att illustrera denna blogg är genrebilder och att de fartyg och båtar som visas på dem inte har något direkt samband med de händelser som beskrivs i texten.

goteborg_DSC0162

Jag har talat med flera bryggbefäl som alla säger det samma: Största delen av förarna på fritidsbåtar håller sig undan de större fartygen, men sedan finns det en del som inte alls tycks förstå vad det handlar om.

Vissa båtförare känner tydligen ett inre tvång att gå framför stäven på ett stort fartyg när de korsar en stor farled. Ibland med så små marginaler att bryggbefälet förlorar båten ur sikte när den försvinner under den egna stäven.

– Att de inte bara kan sakta ned och vänta ett par tre minuter. Visserligen ser vi ganska fort om det går klart eller inte, men om de går så nära att de försvinner under vår stäv vet man ju aldrig om det händer någonting. Om det händer någonting då har vi inte en chans att väja undan, säger en befälhavare på en stor färja.

Det handlar inte heller enbart om att medvetet ta en risk genom att till exempel gå framför stäven på ett stort fartyg när man korsar en farled. Ibland undrar man om seglare och båtförare över huvud taget har någon aning om vad som händer runt omkring dem. Jag har flera gånger sett en fritidsbåt, vanligtvis en motorbåt eller en segelbåt som går med sin motor, puttra på mitt i farleden (djupet räcker alldeles säkert till även om de skulle gå helt i utkanten och snudda vid lateralbojarna). Ett stort handelsfartyg närmar sig akterifrån med högre fart, men tydligen är båtföraren så upptagen av att hålla sig mitt i farleden att det inte blir av att vända på huvudet och se vad som händer akter om den egna båten. Avståndet minskar och det stora fartyget försöker fånga båtförarens uppmärksamhet med ljudsignaler. Ibland krävs det flera signaler från tyfonen innan skepparen vaknar till och gör en undanmanöver i mild panik mot utkanten av farleden.

erstan_DSC8903

En färjebefälhavare säger att det händer varje dag och på varje resa under hela sommarsäsongen att fritidsbåtar på ett eller annat sätt äventyrar sin egen säkerhet genom att riskera att komma i vägen för ett stort fartyg. Men ändå är det nog så att de flesta fritidsbåtar sköter sig utmärkt. Det är ju tyvärr så att de som utmärker sig negativt märks bäst. 

– Hos vissa finns det en brist på erfarenhet hur man beter sig i skärgården överhuvudtaget, säger han.

Det är tydligen inte heller någon större skillnad på båtförare geografiskt. Jag har sett fritidsbåtar ligga obehagligt nära framför stäven på färjor eller andra handelsfartyg på ingående till Travemünde, i skärgårdarna utanför Göteborg, Stockholm, Åland, Åbo och Helsingfors för att bara nämna några exempel.

Ni som själva på ett eller annat sätt är yrkesverksamma inom sjöfart, antingen ombord eller iland, och känner fartyg – och det gäller nog för en stor del av våra läsare – förstår vad det handlar om. Men alla ni som kanske inte har en gedigen sjöfartsbakgrund men rör er i samma farleder som de stora fartygen – respektera yrkessjöfartens handikapp. Ingen bilförare skulle komma på tanken att korsa en järnvägsövergång när ett tåg närmar sig i en fart över 100 km/h. Jag tror inte heller att en fotgängare eller cyklist med ringaste självbevarelsedrift skulle röra sig mitt på körbanan på en livligt trafikerad landsväg. Varför skulle en båtförare göra något motsvarande till sjöss?

Ett stort fartyg girar eller stoppar inte så snabbt som man kanske kunde tro när man sitter i en liten båt. Det är inte heller nödvändigt att gå mitt i farleden med en fritidsbåt. De stora fartygen har inget val, men djupet är nog tillräckligt för småbåtar även om man går helt i utkanten av farleden. Och framför allt, glöm inte att vara vaksam och hålla utkik åt alla håll.

Trevlig båtsommar!

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.