APM Terminals får skarp kritik för hur de sköter containerhamnen i Göteborg.

Fotograf: Pierre Andersson

Kategori: Hamn/Logistik | Container

Skärpta krav på APMT i Göteborg

Nu har Göteborgs Hamn fått nog och kräver att APMT:s koncernchef gör något åt problemen i Skandiahamnen.


Vill du läsa mer? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Kommentarer

  • Anonymous

    Till saken hör att hamnen inte fungerade bättre under GHABs tid, har kört där i många år. Problemen som APMT har kommer ur GHABs dåligt skötta verksamhet historiskt, slitna maskiner, dåligt underhållna ytor och fastigheter etc.Någon hade fått göra precis samma sak som APMT gör nu. När man är där och jobbar så ser man. Att nu som Messing trycka på är rent politiskt.

    • Hamnflanören

      Det är ju det som är det fina med att lägga ut det på nån annan, då först kan man ju klaga till nån!

  • Anonymous

    Problemet med personalbrist bottnar i att hamnen haft som tradtition att låta personal fritt överträda lagstadgad övertid. Nu har man fått ögonen på sig och håller strikt på lagstadgad övertid vilket naturligtvis gör att produktiviteten minskar.

    • Anonymous

      Märk väl, det är skillnad på rapporterad tid, den som övertid och din lön baseras på och din verkliga tid som du faktiskt jobbar; du fysiskt är där. Nog har folk jobbat övertid men i hamnen kör man t.ex ett system då du kan låta ett gäng på åtta personer själva bestämma att halva gänget går hem och halva gänget stannar kvar och täcker upp för de som gått hem, sedan skriver alla full övertid. Grannen två hus bort satt på en gårdsfest och sa detta. Upp på detta har företaget i princip ingen koll på det. Inte konstigt att man vill ha ordning. Stora övertidstal är en historisk bit som troligtvis kommer från Göteborgs Hamn som APMT sitter med också.

  • Anonymous

    Som alla bolag..Alla sitter runt bordet på båten och undrar varför ingen ror båten..

  • Anonymous

    Det räcker att fråga Maersks kunder så kan de snabbt få veta att de fartygen inte har haft prioritet!!

  • Anonymous

    GHAB släppte hela containerhantering i hamnen för att man inte fick ordning på den läs; gamla maskiner, ytor av undermålig kvalitet, komplicerade avtal med facken som gjorde att pengarna rann ut, politisk ovilja att ta fighten i GHAB med ett rött styre i staden; läs man kan förlora väljare på det som nu händer; få ordning på löneglidningen, att man arbetare mer under sin betalda tid etc. När man talar med personer som jobbar inom APMT kan man förstå att saker måste göras. Märk väl, genomförande kan alltid diskuteras som resulterar i långa köer.

  • Anonymous

    Ulrika Messing borde lyssna på fler än personer inom GHAB innan hon går ut i pressen. Det kan mycket väl visa sig att produktivitetet etc var lägre under GHABs tid. Kårestedt försöker nog bättra på sina oddds i GHAB med ny styrelseordförande och ger henne information som mycket väl kan överbevisas. Att gå ut i press och tala om kontraktsbrott om så inte är fallet kan leda till en ”arbitration” (som jag sett då jag jobbade inom bygg), då i detta fall GHAB får ta kostanden för att svärtat ett annat varumärke utan grund till samma. It may well backfire! Hur som helst är det inte bra med köer, men är det ett kontrakstbrott?

  • Anonymous

    Oj, här var det många som spekulerar hej vilt. Vet man inget så är det bättre att inget säga.

    • Anonymous

      Precis. Så gör det själv i fortsättningen!

  • Anonymous

    Tror att en hel del här är rätt initierade i hamnvärlden… Med tanke på senaste kommentaren.

  • Anonymous

    Det är konstigt att Magnus Kårestedt uttrycker förvåning om problemen i apmtgot .det var precis samma problem när han var vd .alla vet vad problemet är men man har ingen kraft i ledningen att göra något åt det ,man gjorde det lätt för sig när man sålde ut driften till APM .

    • Anonymous

      Hmm, var sitter problemet? Tänk ketchupflaska och du ser tydligt att ”stoppet” sitter i toppen.

      Min gissning är att ledningen inte har en aning om verksamheten. Det brukar vara så. Sedan kan man undra varför Messing överhuvudtaget är involverad? Ja just det, glömde att avdankade sossepolitiker måste ju få en miljon eller två om året…

  • Anonym

    Vadå om MAERSK blir prioriterade?!
    Det är väl ingen som undrar ”om” det är så. Alla vet!

    • Anonymous

      Tro mig, Maersk blir inte prioriterade, de har haft lika mycket problem med APMT Som alla andra rederier.

  • Anonymous

    Lite märkligt att GHAB med VD samt Styrelse i detta fallet Messing går ut i media för att synas. Man är ju ”Hamnmyndighet”. En ”Hamnmyndighet” borde ta denna kontakten direkt med APMT och ställa de krav man har, rätt eller fel, sakliga eller inte. Har aldrig sett en myndighet som driver sin linje via media, skulle väl vara Trafikverket som diskuterar Västlänken med allmänheten på GP insändarsida… Till detta finns ju troligvis ett kontrakt eller liknande mellan APMT och GHAB, då ännu svårare att förstå att man går ut i media. Inte proffsigt. Vilka andra ”affärspartners” gör det? Försöker man vinna politiska poäng? Sitter det folk i GHAB som längtar tillbaka till den gamla goa tiden men ännu lägre fart i hamnen? Även i styrelsen kanske 😉 Jobbar i Varbergs hamn och kan förstå förändringarna som sker, dock märklig att det blivit sådana köer, måste ha missats i projekteringen på något vis.

  • Anonymous

    GHAB är en hamnmyndighet, varför går man med styrelsen ut i pressen? Varför tar man inte detta direkt med den part som man troligvis har ett avtal med?

  • Anonymous

    Varför tar Sjöfartstidningen bort följande inlägg?: GHAB är en ”hamnmyndighet”. Varför går GHAB med styrelse till pressen? Borde man inte gå till APMT som man troligvis har ett avtal med för att diskutera problemen?

    • Lars Andersson

      Hej Anonym, tack för dina kommentarer. Sedan några månader tillbaka granskar vi samtliga kommentar innan de publiceras. Vardagar kontorstid kollar vi av kommentarsflödet kontinuerligt, men kvällstid och helger kan det ibland av naturliga skäl dröja lite längre innan inläggen granskas. I ditt fall handlar det alltså inte om att vi tagit bort något inlägg, utan att det var viss fördröjning innan inlägget/inläggen granskades och sedan publicerades.
      Med vänliga hälsningar
      Lars Andersson / reporter & tf redaktionschef Sjöfartstidningen

  • Henrik berglund

    Om det var löften om förbättring till sommaren undrar jag vad det van för löften?
    Numer tar det 5-6 timmar istället och de stänger tydligen 1900 istället för 2045 men
    Det står inget om det på hemsidan!

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.