Idag löper tidsfristen ut för köpet av Kungsholm, och det fattas fortfarande en del av köpesumman.
Idag går den förlängda tidsfristen ut för att ordna finansieringen av köpet av Kungsholm. Affärsmannen Johnny Sid räknar emellertid med att det ännu i praktiken går att förhala någon dag innan fartyget går till upphuggning.
– Vi hade tid till idag, men om jag ringer upp på måndag morgon och allt är klappat och klart tror jag inte att det är någon panik. De kommer knappast att kunna sälja henne till skrot under helgen i alla fall. Det är en styrelse som tar beslutet och det tar några dagar innan de kan säga upp kontraktet med oss, säger Johnny Sid när Sjöfartstidningen ringer upp honom.
Enormt intresse
Johnny Sid har svårt att dölja sin besvikelse över att Kungsholm nu riskerar att huggas upp, trots det enorma intresset för att rädda fartyget.
– Det skulle definitivt kännas som ett misslyckande. Många har lagt mycket tid på detta projekt.
Samtidigt är han helt överväldigad över den respons projektet har fått i Göteborg.
– Många har spontant kontaktat mig och berättat om sina personliga anknytningar till fartyget. Jag har mer och mer börjat inse fartygets enorma betydelse för staden och att Kungsholm verkligen skulle vara en symbol för Göteborg som sjöfartsstad, säger Johnny Sid.
Fem miljoner
Johnny Sid uppger att det i nuläget inte fattas mer än omkring fem miljoner kronor för att trygga övertagandet av fartyget.
– Det känns nästan lite pinsamt att det fortfarande saknas en del av summan eftersom säljaren hela tiden har varit mer än tillmötesgående. Men om vi får ihop den så räcker det till tack vare delfinansieringen. Andra halvan av köpesumman betalas ett år efter övertagandet.
Stor efterfrågan
Han berättar vidare att efterfrågan på hytter har varit stor, men att många vill att fartyget finns i Göteborg innan de är villiga att slå till.
– När Kungsholm ligger i Göteborg kommer hytterna att gå åt utan problem, det är jag helt övertygad om, säger Johnny Sid.
Kommentarer
Anonymous
Ajajaj, kan det verkligen bli så att jag får rätt trots att jag va helas mitt hjärta skulle önska att jag hade fel, åt helvete fel…
Anonymous
Johnny Sid , Sjöfartstidningen är nog inte rätt forum, för att hitta finanserna
Raimond Andersson
Det är helt absurt att inte Löven och Rainfelt kan bidraga lite till gammal svensk sjöfartskultur, men dom har väl aldrig åkt med en Finlands färja ens, för dom känner väl bara till flyg i första klass på våran bekostnad.
Hans Elgelid
Skriv till alla tidningar och i alla forum ni kan komma på. Det är så lite som fattas vilket gör att det kanske är just din lilla insats som gör den stora skillnaden.
Anonymous
Var är alla dessa kändisar nu som kramar träd och räddar vargar och dvärglavar
Stå upp nu och gör en insats för staden Göteborg och hela svenska folket och inte minst den svenska historien. Vad är 5 miljoner för er?
Anonymous
Ring Oldsberg och Treutiger!
Thomas G
Vad händer med pengarna folk har betalt in för att få Kungsholm till Göteborg om nu gud förbjude affären inte fullföljs?
Daniel
Ingen har betalt något än. Bara satt upp sig på en lista att göra det när köpet väl är klart.
Agneta
Det är väl på tiden att Göteborgs kommun lättar på den feta plånboken? Räcker väl med några ”fallskärmar” för att få hit den vackra damen som en gång i tiden seglade iväg med nästan hela tjocka släkten till Amerika 🙁 Säg den svensk som inte har ett minne av detta fartyg? Hon hör hemma vid Amerikakajen i Göteborg! Finns det pengar till att bygga ostindiefararen Ghöteborg så finns det pengar till Kungsholm. En del av Göteborgs historia !
Anonymous
Hon byggdes i Glasgow och hämtade även upp passagerare i Köpenhamn.Så vem har rätt till fartyget? Kanke är det enbart en bra deal för någon.
Sedde
Ähhh lägg ner nu! Risken är ju uppenbar att alla blir blåsta, i detta flytande ”fastighetsspektakel” !
Anonymous
allan.spara gammal skrot,hugg upp.
Tommy B
Ja vad hände med Kungsholm då, blir det Alang eller Göteborg?
Tidsfristen gick ju ut 24/4 och ni har skrivit en massa artiklar om fartyget men nu har det gått en månad av tystnad.
Artikeln är stängd för fler kommentarer