Fotograf: Gertrud Hermansen, Regionchef Skåne SMTF

Kategori: Politik | Folk/företag | Skeppsbyggnad

Minister på varvsbesök

I förra veckan besökte försvarsminister Peter Hultquist (S) Karlskrona, där han meddelade att regeringen beställer två nya ubåtar av Saab Kockums. I måndags besökte han Oresund Drydocks i Landskrona. 

– Det var ett informativt möte där han tittade på vilka vi är och vad vi och våra underleverantörer kan. Han vill väl bilda sig en uppfattning om hur mycket marinteknisk industri det finns kvar i Sverige och Landskrona. Det kändes positivt, han blev nog lite förvånad över hur kompletta vi är här, säger Jonas Hansson, vd för Oresund Dry Docks.

Stålkonstruktioner

Däremot är Jonas Hansson försiktig när det gäller frågan om varvets chanser att delta i byggnationen av de två kommande ubåtarna, vilka enligt planerna ska byggas på Karlskronavarvet.

– Jag tror inte försvarsministerns besök har någon direkt koppling till ubåtsbeställningarna. Däremot är det bra att vi fick chansen att visa att vi har kapacitet att bygga tunga stålkonstruktioner till exempelvis ubåtar. Den kapaciteten är inget man snyter ur näsan.

Kompetensdrivande

Även om Oresund Dry Docks inte skulle få chansen att medverka vid ubåtsbyggena är Jonas Hansson glad rent allmänt över regeringsbeslutet.

– Det är väldigt kul för den svenska marintekniska industrin och för alla inblandade parter. Det är ju ett väldigt kompetensdrivande projekt. Men om vi får vara med har jag ingen aning om. Det jag vet är att Saab Kockums har ett stort arbete framför sig, där det är mycket som ska upphandlas. Och det lär ta tid, så det dröjer nog innan vi får vara med och slåss om anbud. 

Miljardprojekt

Vid pressträffen i samband med besöket fick försvarsminister Peter Hultquist (S) förstås flera frågor om de två nya ubåtarna, som alltså beställs av Saab Kockums, och huruvida Oresund Dry Docks har någon chans att få medverka vid byggnationen. De två nya ubåtarna, som är av typen A26, ska levereras före år 2022 och har en budget på 8,2 miljarder kronor.

– Själva upphandlingen av ubåtarna och hur kontrakten sedan faller ut till underleverantörer är inget som regeringen och Försvarsdepartementet lägger sig i. Det är något som Försvarets materielverk ansvarar för, där de framförallt har i uppdrag att driva fram ett kontrakt med inriktning på Karlskronavarvet, vilket vi hoppas ska vara klart innan sommaren, sa försvarsministern och tillade:

Nationellt säkerhetsintresse

– Rent allmänt är det väldigt viktigt att vi kan bevara och utveckla kompetens för ubåtsproduktion här i Sverige, det är ett nationellt säkerhetsintresse. Och i samband med en process som den här ubåtsbeställningen är det förstås positivt om de som önskar vara med har just den kompetens som kommer att behövas.

Saab Kockums själva har valt att inte kommentera regeringens beslut, utan hänvisar till att man ännu inte har fått någon formell order från regeringen.

Kommentarer

  • Sedde

    Stora delkonstruktioner i all ära!! Hoppas varvet får många nya sådana order!! Men finns det inte en mycket stor potential i miljövänlig fartygsdemontering?? Hi tech demontering måste ju ha framtiden för sig, med bl annat all den överkapacitet som nu mera finns world wide, inom stora segment!! Dessutom byggs ju mycket nytt, vilket däribland orsakat ett stort skrotbehov i containerflottan..så why not!! Typ Öresund Ship Recykling!!;)

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.