Fotograf: Riksdagen

Kategori: Politik | Ekonomi

Enighet om blå skatt i riksdagen

Blå skatt, eller tonnageskatt, har debatterats i riksdagen och även om politikerna inte är överens om vem som gjort vad står det klart att tonnageskatten är viktig för Sverige.

– Tänker finansminister Magdalena Andersson verka för att regeringen lämnar ett förslag om att införa en tonnageskatt?

Den frågan ställde riksdagsledamoten Boriana Åberg (M) i en interpellation till den socialdemokratiska finansministern – en interpellation som under tisdagen ledde till en lång debatt i riksdagen.

Vill inte förekomma utredningen

Magdalena Andersson inledde med att svara att hon inte kan förekomma utredningens betänkande och de remissvar som ska lämnas innan 15 maj i år.

– Dessa svar ska i vanlig ordning analyseras och beredas inom regeringskansliet.

Men Boriana Åberg och hennes partikollega Hans Rothenberg gav sig inte och fortsatte att pressa ministern på ett rakt svar.

Bnp-tillskott på 13 miljarder

– Jag vill inte påstå att tonnageskatten är en mirakellösning, men dess införande skickar rätt signaler till rederierna som ska beställa och sjösätta nya fartyg, sa Boriana Åberg.

– Med den blå skatten, som näringen själv kallar tonnageskatt, kommer bnp att få ett tillskott på 13 miljarder. Alternativet är att den inte införs, och då fortsätter sjöfartsindustrins bnp-bidrag att minska. Dagens 18 miljarder kommer att försvinna till våra europeiska grannländer, sa Hans Rothenberg.

En rak fråga

Även Lars Tysklind (FP) tyckte att finansministern borde svara rakare på frågan:

– Det är en fråga som det i princip går att besvara med ett ja eller nej.

Magdalena Andersson fortsatte dock att svara att hon inte kan förekomma utredningen, men höll ändå med om vikten av en svensk sjöfartsnäring.

– Det är glädjande att det finns ett sådant stort engagemang i kammaren för sjöfarten. Det är en viktig näring för Sverige.

”Slår sig för bröstet”

Även Magdalena Anderssons partikollega Monica Green (S) gav sig in i debatten. Hon försökte trycka på att Alliansregeringen inte gjort mycket åt frågan under de åtta år som den satt vid makten.

– Det blir lite märkligt när borgerliga ledamöter går upp och slår sig för bröstet och påstår att de har gjort något åt tonnageskatten när de under hela förra mandatperioden, bortsett från det sista året, motarbetade den.

Men hon uttryckte också glädje över engagemanget.

– Det kanske till och med var bra att ni kom i opposition så att ni kan börja slåss för den tonnageskatt som vi behöver och som vi slagits för under två mandatperioder.

Mindre friktion

Miljöpartisten Rasmus Ling var också delaktig i debatten. Han tryckte på vikten av att flytta över gods från främst lastbilar till fartyg.

– Att få över gods till sjöfart är en fråga som är viktig för miljön och klimatet. Friktionen mellan ett fartyg och vatten är mindre om man jämför med andra transportmedel med metallhjul på räls, gummihjul på asfalt och flygplan som är energieffektivitetsmässigt sämst.

”Verkligen en efterlängtad reform”

Efter en del munhuggande mellan de olika partierna sammanfattade Boriana Åberg till slut den flera timmar långa debatten:

– Det är mycket positivt att vi alla här i kammaren är eniga om vikten av att införa tonnageskatt. Jag hoppas verkligen att remissinstansernas uttalanden behandlas skyndsamt och att vi alla här i kammaren trycker på den gröna knappen, för införandet av tonnageskatt. Det är verkligen en efterlängtad reform.

Sjöfartstidningen söker representanter för Blå skatt-initiativet för en kommentar.

Kommentarer

  • Anonymous

    Fantastiskt!!

  • Julius Grön

    Fast troligtvis sker detta 15 år försent, tråkigt men sant!

  • Anonymous

    Det är sent men inte för sent, det kan finnas en svensk framtid innom sjöfarten men detta är nog sista chansen.

  • Utflaggningsdrabbad Maskinist

    Det hade varit otroligt kul med tonnageskatt och fler svenska båtar med fler arbetstillfällen. Jag tycker synd om de nyutbildade från sjöingenjörs och sjökaptensprogrammet som har svårt att få jobb. Vissa tar jobb som snickare istället, tragiskt

  • Anonymous

    om svensk sjöfart är så viktig som det påstås ,hur kan det då vara för sent ?
    branchen måste ändra attityd ,sluta gnäll och satsa på sverige i sverige med svenskar på riktigt.
    Hållbar utveckling behövs för alla!

Artikeln är stängd för fler kommentarer