De dynamiska krafterna på containersäkringar kan överskridas av oplanerade bränslebesparingar.

Fotograf: BMT Surveys

Kategori: Container | Fartygsutrustning | Forskning

Bränslebesparing kan leda till lastskador

Rederier och operatörer som beordrar sina befäl att förbättra fartygens energieffektivitet kan skada fartyg och last.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Kommentarer

  • Fredrik Segebaden

    Konstigt att folk på land kalkylerar så mycket utan att lyssna på folk som är där och gör jobbet, de om någon vet ju vad det handlar om. Tur att Kapten har lagen på sin sida när det kommer till fartygets säkerhet.

  • Anonymous

    Folk på sjön förstår sällan skeppsteknik!

    • Från kontoret på sjön

      Skeppsbyggare skulle vara tvugna att ha faktisk sjötid innan de skulle gå in i skolan och lära sig konstruera fartyg.
      Det är mer en regel att det blir skit och halvdanna lösningar varstan i ett nybyggt fartyg….

  • Ute seglarn

    Så du tycker att dom stora genierna finns på landbacken! Läs texten. det är folk på land backen som i sin iver att tjäna ännu mera pengar glömmer vad en tyfon kan ställa till med för fartygs och last skador. Dom två sakerna är samman flätade. och arbets platsen blir onödigt jobbig att vistas på vid korta rullnings perioder. En och annan sjöfarare har varit med om att kojen har skakat sönder över t.ex vinter Nord Atlanten eller en svår resa Trans Pacfic. När man ger sig in på tidligare ej använt last plannering sätt kan man inte veta vad naturens lagar för med sig. Så stora torrlast fartyg som finns nu ( med hög däckslast) har vi aldrig haft för på jorden. Flera saker till kommera att komma i dager var så säker.

  • Anonymous

    Det är ganska lätt att beräkna rullningsaccelerationer. Däremot har ombordanställda dålig koll på vad som påverkar rörelser och stabilitet.

    • Från kontoret på sjön

      Jag tror du sitter iland på kontoret och spekulerar.

  • Anonymous

    alla vågor uppför sej inte likadant och inte skeppsbyggare och sjömän heller.
    det finns utrymme för navalArchitechts och sjöbefäl att lära av varandra.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.