Upp och ned. Jämfört med förra årets första kvartal har godshanteringen ökat i hamnarna. Däremot pekar kurvan nedåt om man jämför med de tre närmast föregående kvartalen.
Arkiv
-
-
Hot om nedskärning. Om det finska nettolönesystemet för passagerarfartygsrederier försämras kan det bli utflaggningar till Sverige.
-
Sysselsatt. Baltic Bright transporterar åter papper i lastrummet, nu för UPM. Har fortfarande endast helsvensk besättning.
-
Kritik. Sjöbefälsföreningen skriver till Transportstyrelsen om brister i sjösäkerhet och arbetsmiljö på Destination Gotlands fartyg.
-
”Väckt en björn som sover. " Ny torrsättningsvagn kan hantera upp till 100 tons fartyg på Tenö Varv i Vaxholm.
-
Trotsar konjunkturen. Rederiet Argonaut har återuppstått som bulkrederi i stället för tankrederi. Vd för det nya rederiet är Björn Laike, tidigare vd för Transbulk.
-
”Viktigt ärende. ” Trafi fastslår att det var en förseelse mot fartygssäkerhetslagen när Rosella i vintras avgick med olåst bogvisir.
-
Pool söker partner. Suezmax-pool fyller tio år och vill ta in fler partners för att med inchartering öka antalet fartyg från dagens 23 till "ett trettiotal".
-
”Otroligt positivt. ” För första gången på tre år ökar mängden volym som skeppas via de svenska hamnarna.
-
Prisbelönt. Sjövägen, batteridriven pendelfärja i trafik för SL, har tilldelats Miljöpriset 2015 av Stockholms läns landsting.
-
Byter kajplats. Från och med juni kommer Birger Jarl att ligga vid Stadsgården i Stockholm.
-
Tre månaders uppdrag. KBV 001 är på väg ner mot Medelhavet för att assistera Frontex i arbetet med att rädda flyktingar på väg mot Europa.
-
Mer siffror. De ombordanställda på svenskregistrerade handelsfartyg följer trenden och blir allt färre. Däremot blir andelen svenskar allt fler.
-
Lägre tariff. Svensk Sjöfart motsätter sig att sommarsäsongens kryssningsfartyg betalar farledsavgifter enligt en annan tariff än färjor och passagerarfartyg i regelbunden linjetrafik.
-
Nya siffror. Den svenskregistrerade handelsflottan fortsätter att minska, samtidigt som svenska rederier disponerar allt mer utländskt tonnage.
-
Ökar effektiviteten. Maritim informationsteknologi utvecklas snabbt och har möjlighet att bland annat göra sjöfarten mer miljövänlig.
-
Delårsrapport. A.P. Møller-Mærsk-koncernen går framåt och redovisar en vinst på 1,6 miljarder dollar för årets första kvartal.
-
Inga utsläpp. De stora bil- och passagerarfärjor och passagerarfartyg som går i åretrunttrafik på Östersjön är inga miljöbovar visar WWF-undersökning.
-
Lågsäsong. Viking Line redovisar förlust för första kvartalet 2015, men betydligt mindre än motsvarande period året innan.
-
400. 000 kronor. Stiftelsen Sveriges Sjömanshus har haft sin årliga belöningsdag, där såväl matroser, båtsmän som sportkrönikörer belönades.
-
Befälskurser. När Carnival Corporation nya avancerade simulatorcenter öppnas i Nederländerna 2016 kommer det att ha simulatorer från Transas.
-
Miljardaffär. Anklagas för att ha struntat i lagen om offentliga upphandlingar i samband med inköpet av sju nya räddningshelikoptrar.
-
Miljövänlig. Toppar Rotterdams lista över 2014 års ”Most Sustainable Vessel”. Även platserna två och tre upptas av fartyg med Sverigekoppling.
-
Säljer och köper. Småtonnage i Finland byter ägare. Både Dennis Maritime och Prima Shipping expanderar.
-
”Vanskligt år. ” Kraftigt minskade förväntningar för 2015 på omsättning och lönsamhet – lägst förväntningar inom sektorn för offshorefartyg.