Peo Allard tillsammans med inrikesminsiter Anders Ygeman ombord på KBV 001 Poseidon.

Fotograf: Adam Bergman

Kategori: Specialfartyg

KBV på väg mot Medelhavet

Kustbevakningens fartyg KBV 001 Poseidon lämnade under tisdagseftermiddagen Göteborg för en tio dagar lång resa ner mot Medelhavet. Där väntar en tre månader lång operation för rädda liv.

– Det här kommer skilja sig stort från vårt dagliga arbete här hemma och vi måste förbereda oss mentalt, säger Peo Allard, befälhavare ombord på KBV 001, till Sjöfartstidningen strax innan avgången från Göteborg.

Tidigare i våras skickade EU:s gränsövervakande myndighet Frontex en förfrågan till Sverige om att bidra med resurser för att hjälpa till i Medelhavet. Och i slutet av april fattade Regeringen beslutet om att ge Kustbevakningen uppdraget.

Kort förberedelsetid

– Vi har inte haft så lång tid på oss. Men nu har vi laddat upp med extra proviant och vatten, med mera, säger Peo Allard.

Förutom extra mat och vatten har de också tagit ombord några extra mindre båtar och toaletter. Dessutom har de placerat en stor container på akterdäck där kvinnor och barn har möjlighet till avskildhet. Det finns också en kylcontainer ombord för att förvara eventuellt avlidna.

– Det här är en ganska stolt dag för Regeringen, säger Inrikesminister Anders Ygeman, som också fanns på plats strax innan avgången.

– Vi fattar många beslut i Regeringen, men få som faktiskt gör en konkret skillnad för människoliv, så som denna gör.

Tre månaders uppdrag

KBV 001 har nu en tio dagar lång resa framför sig innan de är nere i Medelhavet. Den 1 juni drar operationen igång och kommer att pågå fram till sista augusti.

– Fokus kommer att ligga på livräddande och övervakande operationer i Medelhavet, säger Dan Thorell, chef för avdelningen för räddningstjänst och sjöövervakning på Kustbevakningen.

Frontex samordnar operationen, men formellt leds den av värdlandet Italien. Främst kommer KBV 001 att övervaka vattnen mellan Italiens och Libyens kuster.

Nära Libyskt vatten

– Italien leder övervakningsoperationerna. Men vid en livräddningssituation träder regelverket kring SOLAS in och då kan man mycket väl hamna i en situation då man måste gå söder om det aktuella övervakningsområdet. Alltså närmare libyskt vatten. Men vi får inte träda in på libyskt vatten, säger Dan Thorell.

Sammanlagt kommer cirka 40–45 personer engageras från Kustbevakningen, uppdelade på tre besättningar som avlöser varandra med 14 dagars mellanrum. Fartyget har möjlighet att ta ombord mellan 300 och 400 nödställda personer.

Små bräckliga båtar

– Det är svårt att säga exakt vad vi kan vänta oss. Men jag har tidigare besökt våra isländska kollegor som varit nere i Medelhavet i fem år, säger Peo Allard.

– Då hade vi uppdrag där vi räddade över 200 personer från små bräckliga flyktingbåtar.

Samtidigt som Peo Allard och hans besättning transporterar KBV 001 mot Medelhavet kommer de andra besättningarna utbildas här hemma. De kommer bland annat utbildas i hur man hanterar situationer med många flyktingar ombord från flera olika kulturer. Därefter kommer Peo Allard och hans besättning avlösas så fort de kommer ner till Medelhavet för att komma hem och få liknande utbildning som sina kollegor.

Kommentarer

  • Sten Wärnfeldt

    Go’ tur KBV 001 Poseidon !
    Ni är Proffs på ett fantastiskt fint fartyg.
    Frontex & Italien kommer att imponeras av edra insatser i detta viktiga uppdrag.
    Med vänliga hälsningar Sten

    • Anonym

      Proffs till sjöss har även behörigheter enligt STCW.

      • Trött på okunnighet

        Om man inte vet vad man pratar om kan man vara tyst alla befattningar som kräver en behörighet har en sådan inklusive rätt läkarintyg. Och allt som hör därtill. Dom flesta i maskin är civila med rätt behörigheter. Bara för att en person jobbar i kustbevakningen betyder inte det att dom har varit där hela sitt arbetsliv.

        • Anonym

          Dom flesta? Samtliga ska väl vara behöriga. Jag blir så trött på dessa infantila bortförklaringar. KBV följer inte STCW och detta är rent ut sagt bedrövligt!

  • Anonym

    Tullare som åker båt ! Behörighet ?

    • Adam Bergman

      Hej Anonym,
      Enligt Dan Thorell på Kustbevakningen har alla ombord rätt behörigheter för den typ av operationer som Kustbevakningen genomför.

      • Anonym

        Kanske ”rätt behörighet” enligt KBV’s eget behörighetssystem, men inte enligt STCW. Detta är ytterst beklagligt för en myndighet som tar på sig uppgiften att kontrollera andras behörigheter.

    • varanen

      Peo (befälhavaren) är sjökapten det vet jag för vi gick i samma klass!

      • Sven

        Resterade har väll klass 6?

        • Kapten Haddock

          Varför har de inte högre behörigheter? Skulle öka trovärdigheten men man är väldigt glada för tjänsteår på KBV.

          Sedan är det inte särskilt svårt att bli sjökapten heller!

          • Anonym

            Då kanske polisen borde ha CE så dom blir trovärdiga ??
            Det finns väl ingen anledning att kräva högre behörigheter än vad som behövs för att framföra fartyget man arbetar på.

            • Anonym

              Polisen kör dock inte omkring i en tung lastbil med släp i sin dagliga tjänsteutövning.

              • Anonym

                Nej och de är ju inte majoriteten av tullare som är befäl på större tonnage än vad dom klarar med en klass 6

                • Kapten Haddock

                  Det är viktigt att visa upp en kvalificerad besättning vid utlandsmission. Motsvarande tre eller fyra års högskolestudier är ett minimum – t.ex. sjökapten/sjöingenjör eller motsvarande utbildning i Marinen (+Kalmar). Varför vill KBV spela i gärdsgårdsserien?

                • God insikt i Sveriges myndigheter

                  Hmm, mig veterligen kör inte Tullverkets personal båt alls. Däremot kör Kustbevakningens personal båt.

                  Det är rätt kul hur okunskapen om de civila myndigheterna fungerar:
                  Tullverket är ansvarigt för skyddet av rikets gränser mot olagligt införande av produkter.

                  Kustbevakningen övervakar och kontrollerar sjötrafiken och fisket, värnar miljön och hjälper människor till sjöss längs Sveriges kust samt i Mälaren och Vänern.

                  Gränspolisen utför inre utlänningskontroller, inresekontroller och spaning mot efterlysta utlänningar. Systematisk kontroll av inresande och utresande för resande till/från platser utanför Schengenområdet, t.ex Arlanda och Landvetter.

                  Sjöpolisen är poliser som i båtar ingriper mot brott till sjöss. Sjöpolisen deltar även i räddningsinsatser vid olyckor på sjön. Exempel på brott som Sjöpolisen ingriper vid är till exempel sjöfylleri och hastighetsöverträdelser.

                  Många gånger kan dessa myndigheter samverka, men tullen kör inte båt!

                  • Anonym

                    Nu är de ju inte just så att tullen har fartyg det förstår nog de flesta, men från den tiden då kustbevakningen och tullen inte var olika myndigheter så är det fortfarande så att kustbevakare kallas för tullare

                    • Anonym

                      1988 blev Kustbevakningen en egen civil statlig myndighet under Försvarsdepartementet. Regeringen ville med detta renodla den civila verksamheten till sjöss samt skapa större samverkan mellan myndigheter med ansvar och uppgifter till sjöss.

                      I dag är Kustbevakningen en myndighet som övervakar, räddar och hjälper till sjöss och som har ett nära samarbete med flera myndigheter bland annat Polisen och Tullverket.

                      I takt med ett växande EU och en ökande sjötrafik kommer nya utmaningar för Kustbevakningens personal. Framtidens kustbevakare kommer att möta ett mångkulturellt samhälle och arbetet för havsmiljön och säkerheten till sjöss kommer att kräva allt fler gemensamma internationella insatser.

            • Kapten Haddock

              Är det inte skillnad på ett CE-körkort och ett sjökaptensbrev?

      • Anonym

        Har han seglat ihop tiden med dej med? Examen och behörigheten är 2 olika saker.

  • Anonym

    Kan någon tala om va detta kosta svenska staten ??

    • Adam Bergman

      Hej Anonym,
      Enligt Mattias Lindholm på Kustbevakningen finns det idag inga exakta siffror på vad det hela kommer kosta. Men enligt honom kommer Frontex ersätta alla extrakostnader som tillkommer i samband med operationen – till exempel bränslekostnader och traktamenten.

      Den slutliga kostnaden kan redovisas först efter operationen är slutförd och påverkas så klart av vilka typer av insatser som KBV 001 blir inblandade i.

  • Anonym

    14 dagars pass och 1-2 system? Där kan man spara in en besättning direkt. Varför har de inte 4 veckors pass och 1-1?

    • Anonym

      Eller varför är dom inte livegna med obegränsad arbetstid tills dom dör? Obs ironi!
      Nu hoppas jag att jag slipper bli inblandad men om jag skulle ligga där med enda uppgift att plocka upp mer eller mindre medtagna nödställda och säkert en och annan döing också så hade jag med krävt minns lika bra villkor som tex i Norsk offshore. Varför skulle statens män och kvinnor ha det sämre än andra?

  • GUDLEIF HALLONSTEN

    Sjökaptensexamen och Sjökaptensbrev är inte samma sak….!

  • Anonym

    Vad står det i regeringsbrevet att kustbevakningen skall kontrollera Medelhavets kuster och fartyg ? Ygerman ,lär vara jurist, så fråga honom.

    • Adam Bergman

      Hej Anonym,
      Enligt Inrikesministern är detta en mycket speciell situation och Sverige har fått en förfrågan från Frontex om att bistå. Och Regeringen har tagit ett särskilt beslut om att svara på förfrågan. Kustbevakningen har undersökt om de har möjlighet att avvara ett fartyg. Då har de tagit ”rimlig hänsyn till det nationella behovet”, som de uttrycker det, och det har visat sig att de har möjlighet att avvara ett fartyg.
      Eventuellt kommer också flygplan skickas ner igen, då tidigast i början av nästa år.

      • Anonym

        Och därmed har skattebetalarna även fått kvitto på att KBV har betydligt mera resurser än vad de behöver. Detta tål att tänka på när KBV kräver mera fartyg och ökade anslag.

  • Anonym

    Har kbv för stora resurser eftersom man kan avvara ett sådant viktigt fartyg i de svenska farvattnen?

    • Adam Bergman

      Hej Anonym,
      Enligt Kustbevakningen har de tagit ”rimlig hänsyn till det nationella behovet” och kommit fram till att de kan avvara ett av sina fartyg för att bistå Frontex att hjälpa flyktingar i nöd.

      • Berne

        då skulle man sparat skattebetalarna 400 mkr och endast byggt två sådana fartyg om man ”rimligen klara det nationella behovet”… två flygplan hade också räckt för det nationella behovet. till Frontex uppdrag finns det resurser på spotmarknaden.

  • Anonym

    Vad spelar det för roll vad de har för behörigheter och kapacitet. Det är väl bra att båten gör nytta? Sedan om de kör 1:1 eller 1:2 spelar väl ingen roll, Oljearbetare på rigg klarar ju inte heller av att arbeta mer än 1:2.

    • Jonas

      Bra skrivet!
      Om dom som tycker dom är så jävla tuffa i Nordsjön inte klarar mer än 1:2 så varför skulle andra behöva nöja sig med sämre?
      Är själv inte inblandad i nått av det men tycker inte om skitsnacket som florerar kraftigt här.

    • Marcus Bengtsson

      Det är bara i Norge man kör 1:2, i brittisk sektor kör man 1:1. Så det är inte en fråga om vad man orkar utan vad man lyckas förhandla till sig.

      • Anonym

        Ja där ser du. Om KBV personalen förhandlat sig till 1:2 så är det väl bara till att gratulera.

  • Anonym

    Naturligtvis är det bra om man kan samarbeta och dela på arbetet, länder emellan.

  • Johan Rindmyr

    Bra initiativ och nyttigt för besättningen ombord. Lycka till!

  • John

    I Norge anlitar staten privata aktörer till flyktingsituationen i medelhavet. Det blir M/V Siem Pilot som får uppdraget. Det vore kanske en bra tanke att stödja den svenska civila sjöfarten istället eftersom den redan lever en tynande tillvaro..

    • Anonym

      Visst, flagga ut KBV 001 till Gibraltar och bemanna henne med kineser!
      Inte vet jag hur det gynnar svensk sjöfart men roligt verkar det. Eller?

      • Anonym

        Bra förslag! Kineserna har även sina behörigheter i ordning.

    • Anonym

      Det finns inte så många svenska civila fartyg som har den kapaciteten som Siem Pilot har. Finns det ens något svenskt fartyg med rescue klass?

      • Anonym

        Varför svenskt fartyg?

        • Anonym

          Läs första inlägget så förstår du svaren under…

  • Lars Andersson

    I Luleå ligger statens isbrytare och väntar på is, dom kan inte plocka upp 10.000 ton olja från utsläpp i havet som är såå kritiskt. Kustbevakningens uppdrag verkar mer handla om politik än smart resursnyttjande. Avlösningssystemet för uppdraget borde med fördel införas på verksamheten i hemmahamn/farvatten, med omförhandlade arbetstidsavtal.

  • Anonym

    Ny skall VI se var alla dom 1000 tals per dygn finns. 1 månad 30 000 döda. 1 pråm på släpp av model större kanske behövs. Behövs ingen avlösning av besättningen på flera månader. Vänte kaj finns där nere också. och maten är det inget fel på i Italien. Men för dyr proviant blir ni säkert blåsta på. Som vanligt ett antiklimax är det mest troliga. Dvs militär insats KBV håll er borta. men även handels fartyg kan få problem i medelhavet så glöm inte att hjälpa till.

  • Anonym

    Råolje Tank fartyg i sjönöd på västkusten. KBV 001 svara var är ni!!!

  • Anonym

    Just nu 34 kommentarer. Jag har skrivit två som inte kommit med. Det är alltid så när man ifrågasätter det vettiga i politikens speciella område. Allt går att kommentera utom en situation.
    Så hur många kommentarer har inte publicerats här, fast de inte varit rasistiska eller på annat sätt brutit mot reglerna?

    • Adam Bergman

      Hej Anonym,
      Ja just inlägg om Kustbevakningen, och saker som berör flyktingfrågor, brukar generera väldigt många kommentarer här på siten.
      Tyvärr tvingas vi moderera bort många inlägg. Inte bara de som är rasistiska utan vi väljer också att ta bort inlägg som till exempel är osakliga eller innehåller påhopp.
      Tyvärr kan jag inte säga vilka av dina inlägg som vi inte publicerat då du väljer att vara anonym.
      Skriv de gärna igen, men läs våra regler innan publicering: http://www.sjofartstidningen.se/om-oss/regler-for-kommentering/

  • Douglas Persson

    Jag har följ kbv 001 hela vägen från Göteborg och genom Gibraltar sundet och ytterligare en bra bit längs Spaniens kust, men nu har båten vänt om är tillbaka har man möjligtvis något haveri ombord eller är uppdraget återkallat

  • Anonym

    En fin insats ! föredömligt ! sänd ditt bröd över vattnet och du skall få det åter !

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.