Den 1 juni lämnar passagerarfartyget Birger Jarl Skeppsbron i Stockholm för gott och får en ny kajplats på Stadsgården. Samtidigt kompletterar Ånedin Hostels verksamheten med tretimmarskryssningar i Stockholms skärgård.
Med undantag för en period på 1970-talet har Skeppsbron varit ordinarie kajplats för Birger Jarl sedan 1953, då hon inledde trafik för Stockholms Rederi AB Svea från Stockholm till Finland. Efter att gästerna checkat ut den 1 juni 2015 gör Birger Jarl en tur ut i skärgården för att sedan förtöja vid sin nya kajplats på Stadsgårdshamnen 156 i närheten av Slussen.
– Den 1 juni när vi flyttar är ett historiskt ögonblick för det är sista gången som Birger Jarl lämnar Skeppsbron. Hon har ju varit där sedan 1953, säger Janne Widén, styrelseordförande och vd för Ånedin Hostel AB, till Sjöfartstidningen.
K-märkt
Ånedin Hostel driver hostelverksamheten på Birger Jarl, som är K-märkt sedan 2010. Janne Widén uppger att det är Stockholms Hamnar som har anvisat den nya kajplatsen för Birger Jarl. Han tycker att det är tråkigt att fartyget flyttar bort från Skeppsbron, men har inget emot det nya läget heller.
– Det är ett bra läge även där för oss. Vi kommer att ligga precis bakom Birka och innan Fotografiska museet.
Tretimmarskryssningar
En nyhet är att Birger Jarl åter kommer att göra kryssningar.
– Det blir tretimmarskryssningar där vi går ut och serverar smörgåsbord. Själva hostellet kommer att fortsätta att vara öppet, men under dom timmarna som vi är ute och åker så får hostelgästerna antingen välja att gå av eller följa med. Vi kommer att göra 30 kryssningar i år. Nästa år och följande år gör vi ungefär 80 kryssningar per år, berättar Janne Widén.
Trafikområde D
När Ånedinlinjen tog över fartyget 1979 hade hon redan bytt ägare och namn ett par gånger och döptes då om till Baltic Star. Fartyget gjorde kryssningar mellan Stockholm och Mariehamn och återfick sitt originalnamn 2002. Mariehamnskryssningarna upphörde 2013 och därefter har Birger Jarl legat vid Skeppsbron som hostel.
– Sedan vi slutade kryssa mellan Stockholm och Mariehamn så har vi haft henne uppdaterad och gjort allt det som Transportstyrelsen och klassningssällskapet kräver. I samband med att vi lade ned den internationella trafiken så bytte vi till Trafikområde D, säger Janne Widén.
Billigare certifikat
Janne Widén berättar att Birger Jarl fortfarande uppfyller SOLAS-kraven för att gå på internationellt vatten.
– Den enda omställningen för oss är att det är en betydligt högre kostnad att få ut detta certifikat. Det är ingen idé att ha klass A när vi inte åker på internationellt vatten.
I sin nya kortkryssningstrafik behöver Birger Jarl en besättning på 17 personer för att kunna klara 170 passagerare. Säkerhetsbesättningen uppgår till tio personer.
– När vi körde på internationellt vatten så hade vi 45 anställda på 300 passagerare.
Kommentarer
Anonymous
Jättekul att hon går igen ! Måste åka sen !
Thure Malmberg
Måste kombinera nästa Stockholmsresa med en kryssning. Jag minns än hur fin hon var i Helsingfors 1953!
Inger Nilsson
Härligt Navigare necces est
.segla är nödvändigt
Björn Lundqvist
Skall bli trevligt att se henne i Skärgården igen!
Rolf Eriksson
Kul att ”Birger Jarl” ska ut och kryssa igen – även om det blir korta skärgårdskryssningar. Mycket tråkigt dock att fartyget förvisas från Skeppsbron, BJ:s traditionella kajplats. Tidigare har Stockholms Hamn förvisat ångfartyget ”Saltsjön” från Skeppsbron till en undangömd kajplats vid Norra Hammarbykajen, där risken för vandalisering är stor. BJ är det sista av de traditionella finlandsfartygen i Stockholm. Sjöfartskretsar i Finland såg till att ”Bore” får ligga som museum/hotell i Åbo. Varför inte återställa ”Birger Jarl” i hyfsat originalskick och låta henne ligga vid Skeppsbron som ett flytande museum över finlandstrafiken? Och låt för h-e k-märkta ”Saltsjön” återfå sin plats vid Skeppsbron bredvid S/S ”Blidösund”!
Anonymous
Trevligt att hon kommer i trafik igen och kunna äta en bit.Hoppas att ni kommer ut med vad det blir för turer.Skulle gärna vilja följa med på en.
Bo Janryd
Jag håller med de kommentatorer, som är kritiska till att ”Birger Jarl” tvingas lämna sin kajplats vid Skeppsbron.
I sammanhanget torde det vara lämpligt att erinra om ett yttrande från Skeppsbrons Grand Old Man; Sveabolagets legendariske chef Emanuel Högberg: ”Att flytta finlandstrafiken från Skeppsbron vore att likvärdigt med att dra ut tänderna på Mälardrottningen”
Jag tycker inte att det kan sägas tydligare än så!
Sven G W Burström
Mycket roligt att fartyget är igång igen. Länge leve det lilla som är kvar av svensk sjöfart hälsar Silfverrefven
Anonymous
Ny ägare igen?
Anonymous
Härligt att se att ”pappas båt” seglar igen!
Anonymous
Vad roligt fartyget Birger Jarl kan gå igen,säkert många som önskar sig detta,detta gamla fartyg är värd detta öde, hoppas det kommer gå bra för Ånedinlinjen att köra mindre kryssningar.ett stort tack från oss Monica o Janne Askebäck nuvarande Trosa
Anonymous
Det är båten som jag åkte med på min första Sverigeresa, från Finland. Bra att den blir omhändertagen.
Per-Olov Lundberg
Roligt att hon seglar igen ,jobbade ombord för 48 år sedan.
Artikeln är stängd för fler kommentarer