Fotograf: Transas

Kategori: Utbildning | Passagerarsjöfart

Transas levererar simulatorer till nya CSMART

Carnival Corporations nya simulatorcenter CSMART i Nederländerna utrustas med avancerade simulatorer från Transas.

Transas har tecknat avtal med Carnival-ägda Center for Simulator and Maritime Training (CSMART) i Nederländerna om leverans av simulatorer till det nya simulatorcenter som är under byggnad i Almere nära Amsterdam.

Carnival Corporation har sedan 2009 ordnat kurser för sitt befäl i det befintliga simulatorcentret CSMART i Almere. Den nya enheten ska ersätta den befintliga.

Det nya simulatorcentret blir tre gånger större än det nuvarande. I nya CSMART kommer man att kunna arrangera kurser för 6.500 däcks- och maskinbefäl årligen. Den nya enheten uppges utnyttja den mest avancerade och innovativa teknik som finns tillgänglig inom den maritima industrin.

Nya modeller

CSMART kommer att inrymma navigations- och maskinrumssimulatorer med olika konfiguration, från stationer i klassrum till ”full mission”-lösningar. De kommer att vara länkade sinsemellan. 

Transas kommer också att utveckla 12 kryssningsfartygsmodeller och 60 trafikområden som är specifika för Carnivals trafik. Därtill kommer tre maskinrumsmodeller med olika propulsion.

Innovationer

Sjökapten Hans Hederström, vd för CSMART, säger till Sjöfartstidningen att orsaken till att Transas valdes som leverantör av simulatorerna till CSMART bland annat beror på de innovationer som företaget står för.

– Det är en kombination av utveckling, möjligheter och ett acceptabelt pris. Transas har verkligen ansträngt sig och gjort ett bra jobb. De har visat att de är villiga att samarbeta för att utveckla nya teknologier framför allt på maskinsidan.

Mer tid i simulator

Hans Hederström berättar att den nya byggnaden håller på att uppföras och att centret blir operativt i juli 2016.

– Vi startar långsamt. Från mitten på juli och framåt ska vi öka takten och på hösten blir det full fart.

Simulatortiden kommer att öka från fyra till fem och en halv timme per dag. 

– Under en åttatimmarsdag lägger vi två och en halv timme på teori och förberedelser och så kör vi fem och en halv timme på övningar. Alla vill ha mer tid för övningar i simulator, för det är när teorin omsätts i praktik som man verkligen lär sig, betonar Hans Hederström.

Behöver instruktörer

Hans Hederström säger att det kommer att anställas fler instruktörer för att bemanna simulatorn.

– Vi annonserar efter fem till sex nya instruktörer på maskinsidan och vi behöver nog nästan lika många på däckssidan.

Han säger att det är svårt att få tag på sådana personer som passar för jobbet, framför allt på maskinsidan, eftersom det är ont om maskinister överallt.

– Det är inte heller vem som helst som kan bli instruktör, man måste kunna ta människor på rätt sätt och instruera på rätt sätt. Det betyder väldigt mycket att man har duktiga instruktörer för att simulatorn ska bli framgångsrik. Vi satsar mycket på utbildning och vidareutbildning av instruktörerna och ger med jämna mellanrum coaching av dem. Vi har en speciell instruktörstränare, psykologen Jan Hedegård, som kommer varje år och ger feedback till alla instruktörer. Vi har idag en instruktörskår som gör ett fantastiskt jobb och är väldigt uppskattad.

Som flyget

Med Carnival Corporation kryssar årligen närmare 11 miljoner passagerare.

– Säkerhet och komfort för våra gäster är av högsta prioritet. Att vårt däcks- och maskinbefäl får den bästa skolningen i världen är av avgörande betydelse för att nå detta mål, säger Hans Hederström, och fortsätter:

– Vi är övertygade om att det här betalar sig i längden. Vi strävar efter att ha samma kvalitet som på flyget. När folk har gått igenom våra kurser, som är sju stycken veckokurser, så har vi årliga kompetenstester på en vecka där man verkligen får visa att man har den kompetensen som de här kurserna ska ha gett. Det är väldigt viktigt för att vi ska vara säkra på att fartygen framförs så säkert och effektivt som möjligt.

Kommentarer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.