Fotograf: Arkiv

Kategori: Folk/företag | Torrlast

Rederiet Argonaut återuppstår

Rederiet Argonaut har återuppstått, fast den här gången som bulkrederi i stället för tankrederi. Rederiet har fått kontrakt på sin första last.

Det nya rederiets vd Björn Laike berättar för Sjöfartstidningen att han just skrivit kontrakt med SSAB för en last med kol från USA till Luleå och Oxelösund. 

– Vi har också precis chartrat ett fartyg för den lasten. Det är så vi ska arbeta – laster först och båten sedan. Båtar finns det alltid att få. Inte minst nu när det levereras en massa fartyg som felbeställdes för några år sedan.

Björn Laike är en nestor i bulksammanhang och drev framgångsrikt Transbulk 1979-2013 då han lämnade på grund av åldern. Han ville göra annat. 

Björn Laike släppte alla trådar till företaget när han avgick. 

– Jag har ingenting med Transbulk att göra idag, men vet att den nya ägaren ville lägga ner företaget.

Men i vintras ringde Bo Andersson på Stockholm Chartering till Björn Laike och frågade om han ville vara med på projektet med ett nytt Argonaut. Och Laike som snart ska fylla 68 år blev överraskad.

– För mig var det två viktiga frågor: Ville de verkligen ha mig med och fick jag i sådana fall ta med mig dem som arbetat med mig i Transbulk? Jag hade hela mitt gamla kundregister kvar och ett gott renommé att bygga vidare på. När jag fick ta med mig de sex jag arbetat med på Transbulk blev jag så entusiastisk att jag sa ja. Nu är det hårt arbete som gäller och vi sex som arbetar på kontoret är alla väldigt erfarna från Transbulktiden. Det här är riktigt kul. 

Vill arbeta operativt

Björn Laike har alltid arbetat operativt och satte även det som villkor för att vara med i det nystartade Argonaut.

– Styrelseuppdrag är jag inte ett dugg intresserad av, så det var viktigt för mig att även det här uppdraget skulle vara operativt. Att Argonauts gamla vd Mats Jansson är styrelseordförande i det här nya företaget är också mycket positivt. Och jag kan lova att jag inte kommer att stanna kvar i 36 år den här gången.

Enligt det nya rederiets styrelseordförande Mats Jansson ska de inrikta sig på stora volymer av billiga varor, det vill säga all typ av gods som inte lönar sig att stuva i containrar. Dock företrädelsevis kol, malm, bauxit och mineralsand.

 Containertrafiken tar ju över mer och mer av bulkmarknaden, men inte på det här området. Det blir aldrig lönsamt att skeppa den här typen av råvaror i annat än öppna fartyg.

Så ni är inte rädda för alla prognoser som säger att bulkmarknaden är döende?

– Nej, tvärtom. Vi utnyttjar den låga marknaden eftersom tillgångspriserna är låga nu. Om man ska bli långsiktigt framgångsrik ska man satsa i ett sådant skede.

Mats Jansson var vd för stortankrederiet Argonaut som startades av Saléninvest 1983 och tanken bakom det rederiet var exakt densamma – att satsa när marknaden är låg med ett stort överskott på tonnage.

Lågkonjunktur

Björn Laike däremot var initialt lite oroad, berättar han. Han undrade om de inte borde vänta ut den extrema lågkonjunkturen för bulktransporter. Men den svaga marknaden var ju själva grunden för rederiidén.

– Men jag vet ju att en vändning kan komma snarare än man tror. Det viktiga för mig är som sagt att vi jobbar långsamt, driver en rörelse och inte rusar iväg och köper fartyg. Jag har alltid börjat med lasten och chartrat in båtar efteråt. Men för att göra det måste man förstås ha ett visst förtroende hos kunderna…

För kapitalet bakom rederiet står bland annat Stockholm Chartering, som var med redan på stortankrederiet Argonauts tid, ett par riskkapitalbolag och andra investerare med inblick i branschen.

Kommentarer

  • Anonymous

    Vi får hoppas de lyckas.

  • Anonymous

    Min bästa tid till sjöss var hos Argonaut. Rederiet hade bra inställning. Är det något jag idag saknar så är det sjöresorna Kharg Island till US-Gulf eller Holland. Vi gjorde även en hel del resor Kharg Island – Durban. Var rätt lagom med två veckor mellan hamnarna.

  • stig göran hansèn

    kul lycka till

  • Anonymous

    Hoppas att de går bra för dem! Har rederiet någon hemsida? Hittar ingen när jag söker på nätet.

  • Birger Simonsson

    Med er erfarenhet och stora förtroende på marknaden kommer ni att lyckas.

  • Bertil Olsson

    Roligt att läsa, jag önskar er alla lycka till!

  • Bo Barknertz

    Spännande läsning lycka till.

  • BÅL

    En nostalgisk känsla blandas med ett leende….äntligen någon som törs…i Sverige!!!

  • William

    Härliga nyheter! Önskar alla inblandade ett stort lycka till.

  • Anonymous

    Jag önskar dig lycka till Björn. Du kommer att lyckas.

  • Anders Frisk

    Grattis Björn, måste vara trevligt att få börja med en gammal storkund och en välkänd trad.

  • Conny sundving

    Med Björn Laike vid rodret finns det goda möjligheter till att det kommer att gå bra.
    Lycka till,

  • Goran, Kegashipping

    Jag tror att det kommer att bli ett framgångsrikt rederi med möjlighet att växa

  • Anonymous

    Kul med nya initiativ! Dock är väl detta ett befraktningskontor alternativt mäklare som tc-ar eller tar in fartyg för spot? Många vill kalla sig redare, färre är det. För att uppnå ”status” inom internationell sjösätt som Rederi/Redare krävs en del. För att en person som genom ett certeparti befraktat ett fartyg skall få status som redare krävs att en viss nivå av ”självständighet” från ägaren har uppnåtts. Så är fallet till exempel om fartyget befraktas på ett bare boat-certeparti, där befraktaren hyr fartyget utan besättning. Varken de lokala befraktningbolagen inom tank Navix, FureTank Chartering etc är Redare/Rederi det är FureTank, Donsötank osv. Inte ens Broström i CPH då Maersk Tankers sköter driften. Bara en liten passus. Svaret står ju t.o.m. i texten ovan ” Vi har också precis chartrat ett fartyg för den lasten. Det är så vi ska arbeta – laster först och båten sedan. Båtar finns det alltid att få. Inte minst nu när det levereras en massa fartyg som felbeställdes för några år sedan.” Dock vore det ju alldeles förträffligt om det finns ett Argonaut i framtiden som är ett Rederi med egna fartyg och tekniskt management a la NOS.

  • Egon Svensson

    Now is the time to get the ships to use when the market goes up.
    With todays low cargo rates you can not expect to make a profit with a charter.
    Owners take cargo under cost today to minimize their loss until the markrt turns.
    Good luck anyway and you can call yourself a Rederi after you purchased your first vessel.

  • Egon Svensson

    Det är många exempel på det som Argonaut ny försöker .
    I denna marknad är det dom som kan hålla huvudet over vattnet som overlever.
    Någon profit vill det förmodligen inte bli.
    Nu är det tid att investera i tonnage, och operera at cost innan marknaden svänger up igen
    under 2017.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.