Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Miljö | Passagerarsjöfart

”Miljöpremierande åtgärder borde belönas”

Svensk Sjöfart vill inte utmåla kryssningsfartygen som miljöbovar, men hoppas att miljöpremierande åtgärder belönas med rabatter.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Kommentarer

  • Steph

    Jag har lite svårt att först att man inte har kommit längre i den här frågan. Kan det vara så att det är hamnarna som inte har byggt ut kapaciteten för att ta emot svart/gråvatten, i år får man inte kacka i pytsen i jollen och sedan tömma den i sjön om man vill vara laglydig. Kommer ihåg att för tjugo år sedan låg vi långsides ett av de större kryssningsfartyget på den tiden vid masthamnen i Stockholm med en äldre bunkerbåt och tog emot gråvatten och när båten avgått halade vi 400 m och pumpade upp till Henriksdals reningsverk, vi fick hyfsat betalt för det jobbet men rengöringen dan efter var mindre kul. Då fanns bara den anslutningen (Viking Lines).

  • Anonymous

    Även reningsverk lämnar tillbaks vatten efter rening till havet. Debatten är helt fel och lika tokig som när man visar ett moln med vatten ånga från en typ av kylanläggning när man pratar om kärnkraftverk.

  • Anonymous

    Man HAR kommit mycket längre i frågan. Alla nya kryssningsfartyg har mycket goda reningsverk, till en grad som slår de flesta kommunala reningsverk som släpper ut i Östersjön. Så frågan är hur enkäten gick till.

  • Anonymous

    Det är faktiskt så att det enbart är en fördel om kryssningsfartygen INTE pumpar iland sitt avloppsvatten,
    Tänker närmast då på de kryssningsfartyg som har biologisk rening där de goda bakterierna
    äter upp näringsämnena ur fekalierna. I detta fall vore det direkt förödande för reningsprocessen
    ombord på fartygen om de goda bakterierna pumpades iland eller tar för mycket skada så att de
    inte kan fullgöra sitt goda miljöarbete.
    Nämnas kan att kommunala reningsverk använder sig av en biologisk reningsprocess där goda
    bakterier äter upp näringsämnena ur fekalierna.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.