Baltic Bright i Göteborg 2013 efter en dockning på Götaverken.
Pär-Henrik Sjöström

Svenskt fartyg kör finskt papper

Roro-fartyget Baltic Bright är tillbaka på papperstraden och rederiet har fortfarande som policy att ha helsvensk besättning.

Relaterade artiklar

Skärhamnsrederiet Charterfrakt har ett fartyg, den svenskflaggade Baltic Bright, som nyligen har fått ny sysselsättning. Speciellt med rederiet är att man hela tiden haft en helsvensk besättning på fartyget.

– Vi har haft den svenska besättningen kvar hela tiden för vi har den policyn att vi ska vara helsvenska och det har vi klarat av. Det innebär många fördelar, säger redaren Ture Axelsson, och fortsätter:

– Det passar oss väl, vi har många anställda som har varit med oss väldigt länge. Men det är förstås marknaden som styr och onekligen är det hård konkurrens utifrån.

Slut på norsk charter

De senaste sju åren har roro-fartyget Baltic Bright gått i annan trafik, men är nu tillbaka på papperstraden på Östersjön sedan april i år. Ture Axelsson säger att det känns bra att fartyget åter är sysselsatt med den typen av laster som det ursprungligen byggdes för.

När hon levererades från Karlskronavarvet 1996 gick hon in i en lång charter för Holmen. År 2008 inleddes en charter för norska Sea Cargo, som kontinuerligt förlängts med några månader i gången, men upphörde i slutet av mars.

– Vi körde trailers mellan Norge och kontinenten och England, men vi såg att det skulle ta slut för vår del där i mars. Trafiken började skötas av andra fartyg, berättar Ture Axelsson.

Papper för UPM

Trots det svåra marknadsläget lyckades rederiet få en ny charter direkt efter att den föregående avslutades. I början av april inledde Baltic Bright trafik för skogsbolaget UPM med veckoturer mellan Raumo, Kotka och Rostock.

– Det var ju för vår del väldigt bra. Det finns fortfarande många anställda som var med då vi körde papper för Holmen. Men det är svårt att hitta sysselsättning för den typen av fartyg så det här var som hittat för vår del. Långa charter går inte att få längre så man får acceptera att det blir för kortare perioder.

Chartern för Baltic Bright sträcker sig till årets slut, vilket Ture Axelsson tycker att är bra med beaktande av det svåra marknadsläget.

– Det är huvudsakligen lösstuvat papper ut från Finland, samma last som vi gick med för Holmen i många år, och lite kassetter på däck.

Effektiv pappersbåt

Ture Axelsson tror att en orsak till att Baltic Bright fick sysselsättning är att hon är specialbyggd för papperstraden och av lämplig storlek.

– Hon är ju byggd för ren papperstrafik och man kan köra upp på väderdäck med lastbärare. Vi har inget undre rum så vi kör hela lasten på 5.500 ton rakt in i ett rum i och med att vi har så pass stor höjd. Det gör att lastning och lossning går fort.

Svaveldirektivet har heller inte ställt till med tekniska problem.

– Baltic Bright byggdes för att gå på gasolja så det har inte varit några problem. De första tio åren gick hon på gasolja eftersom Holmen hade en sådan miljöpolicy. Sedan var vi tvungna att gå över till tjockolja för bunkerpriserna började stiga så våldsamt.


Lämna en kommentar på "Svenskt fartyg kör finskt papper"

Hittills finns det 7 kommentarer. Samtliga kommentarer granskas i förhand innan publicering.
Läs våra regler för kommentering!

  • Bo Björling Svara

    Är det fortfarande svensk besättning ?…2020.????

  • Anonym Svara

    Och jag seglar på ett finskt rederi som transporterar svenskt papper från Sverige till England och kontinenten. Tänka sig så lustigt det kan bli! 🙂

  • Anonym Svara

    Kan bara GRATULERA! Härligt att höra om de GODA sidorna i enhetligt manskap i dessa tider!

  • Anonym Svara

    Grattis med all heder! Och varorna som levereras blir inte dyrare med anständiga villkor. Vad kan vi lära av det?

  • Lars mattsson Svara

    Det är bara att säga grattis, jobbade i 7år för dom helt fantastiska människor som arbetsgivare, hoppas att dom får fortsätta med sin svenska besättning och det sista svenskbyggda fartyget från karlskronavarvet heder åt sådana redare.