Mark- och miljödomstolen har beslutat att ge Sjöfartsverket tillstånd att genomföra det så kallade Mälarprojektet. Byggstart är planerad till våren 2016.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.
Kommentarer
Anonymous
För vilka laster behövs en större sluss ?
Anonymous
För att Mälardalens befolkning har ökat och kommer att fortsätta öka. Detta medför större behov av allt. Bättre att utnyttja sjövägarna än att blockera vägarna med långtradare och järnvägen med fler godståg. I allra högsta grad samhällsekonomiskt och miljömässigt försvarbart.
Rolf B Bertilson
Denna nyhet är för mig, som kanske kan ses som ”pappa” för detta projekt då det skapades under min tid som chef för Södertälje kanal, är bara good news! Projektet blir precis som vi tänkte år 2000. Vattenspegeln behålls, större sluss, nya gångvägar, säkerheten för fartyg åkas mm Det finns bara fördelar med detta projekt då sjöfarten på Mälaren säkerhetsställs för kanske 100 år. Filmen som finns att titta på är lite onödigt kort. Visar för lite! Bättre kan du Tommy Gardebring!
Lennart Fougelberg, Ordf. Swedocean
I denna ände av Sverige nära huvudstaden satsar man på nya slussar och allt välsignas av
Mark- och miljödomstolen och detta är BRA.
Dock gör man tyvärr samma med lågbron i Göteborg vilken befaras bli både hinder för lokaltrafiken och sjöfartens utveckling till hela Vänerregionen. Att sedan förnya och öka slussarna i Trollhättan för framtida avlastning av väg och järnväg verkar avlägset eller omöjligt?
Artikeln är stängd för fler kommentarer