Färjor med många ansikten

rosella_DSC3593

Trotjänaren Rosella är med undantag av några få detaljer målad som vid leveransen 1980. Galaxy bakom henne har med sin blå himmel, vita moln och sitt menageri bestående av bland annat giraffer och zebror ett i våra vatten okonventionellt utseende.

Passagerarsjöfarten, och i synnerhet färjorna, är en sektor inom sjöfarten som även väcker den breda allmänhetens intresse. En viktig orsak är säkert tillgängligheten. Alla kan komma i direktkontakt med färjor. Många reser med dem enbart för nöjes skull, men de är ju framför allt viktiga transportmedel för både passagerare och fordon.

Runt om i världen har färje- och kryssningstrafiken inbitna fans. I de sociala medierna förs ofta livliga diskussioner om trafikupplägg, fartygsförflyttningar och rent estetiska värden i anknytning till fartygens exteriörer eller interiörer. Många delar med sig av egna upplevelser med både text och bilder. 

Många olika ämnen diskuteras. Ett ämne som på senare tid har väckt livlig debatt, främst i Finland, är sälen i Silja Lines logotype, som även används som skorstensmärke på tvillingarna Silja Serenade och Silja Symphony. Diskussionen kring sälen (som heter Harry) inleddes när Silja Line förnyade sin logotype för omkring ett år sedan. Många ansåg att den nya sälen, som intog sin plats på Silja Serenades skorsten, ser alltför allvarlig ut. Frågan varför sälen inte längre ler nådde även företagsledningen. Nu, när Silja Symphony har varit på varv för motsvarande uppgradering, fick sälen åter en ny utformning. Denna gång gick Silja Line ett steg längre än de flesta hade tänkt sig och lanserade en mycket glad och nöjd säl. Den skrattande Harry hade använts i en sommarkampanj och rederiet fick så positiv respons att han blev en permanent och officiell logotype. De flesta verkar vara nöjda med detta – åtminstone de som uttrycker sin åsikt i sociala medier. 

silja_logga_DSC9660

Harry, version 1, den ursprungliga på Silja Serenade och Silja Symphony.

silja_logga_DSC0973

Harry i ny, allvarlig tappning, på Silja Serenade vintern 2014.

silja_logga_DSC1912

Harry i sin senaste, leende version, på Silja Symphony hösten 2014.

Färjor är lite som flygplan. Man tycker att de titt och tätt målas om. Utseendet har onekligen en stor betydelse för rederiets image. En del färjerederier väljer att förnya sitt ansikte relativt ofta, andra vill betona kontinuitet och tradition och gör endast minimala ändringar i färgsättning och skorstenssymboler.

Ett rederi som under årens lopp haft flera olika kostymer för sina färjor är DFDS. På 1960-talet hade man fartyg med svart eller grått skrov och fartygsnamnet på sidan. År 1967 ändrades skorstenen så att det vita malteserkorset på en blå cirkel lades in i det röda fältet på den tidigare svart-röd-svarta skorstenen. I början av 1970-talet introducerades vita skrov och texten på sidan ändrades till DFDS Seaways. Utan att gå in på närmare detaljer så ändrades färgsättningen åter mot slutet av 1980-talet och bland annat blev den traditionella skorstenen övervägande vit. Efter olika justeringar har färjorna sedan några år tillbaka fått blått skrov och helblå skorsten med vitt Malteserkors.

Dana_Anglia_1993

Dana Anglia 1993.

pearl_seaways_DSC3055

Pearl Seaways 2014.

Stena Line har skickligt balanserat mellan tradition och förnyelse. Skorstenen är fortfarande den ursprungliga röda med S-symbolen. Däremot har smärre justeringar gjorts i färgsättningen av skrovet, men under alla år har det varit övervägande vitt. En stor förändring var att måla den nedersta delen av skrovet under avbärarlisten blå i stället för röd.

KronprinsessanVictoria_1985

Kronprinsessan Victoria 1985.

1996_danica_scandinavica

Stena Danica och Stena Scandinavica 1996.

danica_2014_DSC1295

Stena Danica 2014.

TT-Line har sedan introduktionen av storfärjorna Nils Holgersson och Peter Pan i mitten av 1980-talet med vissa små justeringar behållit i stort sett samma färgsättning, som onekligen är elegant.

NilsHolgersson_1990

Nils Holgersson 1990.

peterpan_2013_DSC6236

Peter Pan 2013.

Viking Line har också behållit det mesta av den färgsättning som fartygen har haft sedan 1967, då Viking Line-samarbetet inleddes. Ett undantag i flottan utgör helvita Viking Cinderella. Den Apolloröda färgen är enligt historien densamma som läppstiftet Mexican Fire, som användes av en dam i släkten Myrsten. Den vita Viking Line-texten på sidan har genomgått vissa förändringar och moderniserats. Förr var den midskepps, nu är den längre akterut. Däremot är skorstensmärket det samma. Efter dockningar har fartygen fått vågformade linjer på skrovet, vilket ger dem ett modernare utseende utan att rubba det traditionella alltför mycket.

Viking1_1982

Viking 1 1982.

Viking_Sally_1987

Viking Sally 1987.

amorella_2014_DSC0892

Amorella 2014.

cinderella_2014_DSC0466

Helvita Viking Cinderella är undantaget som bekräftar regeln i den röda Viking Line-flottan.

Tallink har numera ingen standardiserad färgsättning på sina fartyg med undantag för de två Silja Line-systrarna på Helsingforslinjen. Tallinks fartyg är alla olika – faktiskt så olika att många hajar till. Ett är helgrönt med inslag av orange, ett är rött i före detta Viking Line-färger, ett är vitt med moln på överbyggnaden och så vidare. Även skorstenens färger skiljer sig på många av fartygen. De enda gemensamma nämnarna är Tallink-emblemet i skorstenen och Tallink-texten på sidan.

fantaasia_2003

Före nybyggenas tid hade Tallinks fartyg blått skrov och vit överbyggnad.

superstar_DSC6200

Den färgglada Superstar på en bild från 2009.

Det finns många fler intressanta färjerederier i våra vatten. Meningen med denna blogg har inte varit att göra en kartläggning av dem alla, bara att lyfta fram några exempel på hur färjornas ansikten förändras med tiden. Även om förändringarna i vissa fall är minimala, finns de där bara man tittar efter tillräckligt noga.

Som ni märker finns det en massa att upptäcka när man börjar studera färjorna närmare.

Kommentarer

  • Pia Berglund, VD Sveriges Redareförening.

    Mycket intressant!

  • David Mandt

    Intressant redogörelse och många fina bilder.

  • Morten Olsson

    Ett kanonreportage för en som arbetat ombord flertalet färjor i reportaget…

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.