De flesta färjerederier som trafikerar med stora ”kryssningsfärjor” på Östersjön ser till att toalettavfall inte släpps ut orenat i Östersjön. Det visar en enkät från WWF.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.
Kommentarer
Anonymous
Om hamnarna i stället köpte svartvattnet så fanns det en anledning att lossa det i hamn i stället för att pumpa ut det till sjöss! Tänk bättre! Miljöanslag till hamnar som köper svartvatten!
Anonymous
The impact of completely removing nutrient load from ship-borne discharges, results in 71 tons of P and 285 tons of N removal per annum 0.21% total P and 0.028% N being discharged into the sea area. From this it is evident that the proposed /HELCOM/ regulation targets passenger ships although they are one of the least influential contributors to the eutrophication issue.
Anonymous
It is clear that most of the receiving ports and their municipal treatment facilities appear to discharge effluent at a higher pollution load than the cruise ships fitted with AWTs, indeed many may well be discharging higher concentrations than the approved marine sanitation devices
Anonymous
De flesta moderna kryssningsfartyg idag har s-k. AWT – Advanced Wastewater Treatement, som med membran och biroreaktor renar allt vatten (grå- och svart) till nästan drickbar standard innan utsläpp utanför 12NM zonen. Några utdrag ur CLIAs remissvar till förstärkt HELCOM regelverk;
http://clia-facts-cdn-remembers.s3.amazonaws.com/c8d6b37e19066dc8adbebe839d54c4e7.pdf
Peter Zoné, Örbyhus
Lyssnade på transportministern Anna Johansson på tv igår kväll, då tv programmet ”Agenda” tog upp problemet. Svensk miljöpolitik i ett nötskal!. Småbåtsägare och småbåtshamnarna ska jagas, varenda droppe avloppsvatten ska lossas från varenda fritidsbåt, men de stora kryssningsfartygen med tusentals människor ombord får fortsätta att släppa ut allt sitt skitvatten i havet, utan konsekvenser.
Allt pga den tröga IMO organisationen! .
Steph
Ok! Thanks for for the information about cruising vessels advanced systems to handle waste liquids, but what about ports in the Baltic do they live up to that?
Artikeln är stängd för fler kommentarer