Investering. Wallenius blir delägare i C-Leanship, som har skrovrengöring med fjärrstyrd undervattensrobot som specialitet.
Arkiv
-
-
Segelfartyg. För första gången på över 60 år har Barken Viking lämnat Göteborg. Se filmen när fartyget bogseras genom Göteborg för resan till varvet i Falkenberg.
-
Sjösättning. Prospero, det första av två nybyggen för Donsötank, har löpt av stapeln vid kinesiska Wuhu Shipyard. Se filmen från sjösättningen.
-
Flottan växer. Godby Shipping utökar sin flotta av roro-fartyg genom köp av ett svenskbygge.
-
Miljösmart. Furetank tar leverans av Fure Vinga, det sjunde av för närvarande åtta nybyggen för tre rederier i Gothia Tanker Alliance.
-
Byggstart. Bygget av Stena Bulk och Promans första fartyg i IMOIIMeMAX-klassen är igång. Nyligen genomfördes en steel cutting av det första fartyget, Stena Pro Patria, vid varvet i Kina.
-
Skandinavisk profil. Finskbyggt fartyg med sovjetiskt förflutet blir svenskägt expeditionsfartyg.
-
Comeback. Wallenius Wilhelmsen har beslutat att återstarta upp till nio av sina 16 fartyg som just nu ligger i cold layup. Ett av dem är svenskflaggade Mignon som ligger i södra Norge.
-
Personaltransporter. N-O-S ger danska Ørsted transportsupport med sina specialfartyg.
-
Mer frakt. Trots ett uselt år för passagerartrafiken noterar Wasaline rekordvolymer på fraktsidan.
-
En kvar. Efter försäljningen av Ridgebury Pallas återstår delägarskap i en suezmaxtanker.
-
Extremt ogynnsamt. Viking Line förlorade 70 procent av sina passagerarvolymer under fjolåret.
-
Extra helgläsning. Under 2020 är det exakt 400 år sedan Göteborgs hamn grundades, ett år före staden. Då var det knappast någon som trodde att det var starten för Skandinaviens största hamn. Se de unika bilderna från hamnens historia.
-
Hemresa. Efter tre månader på Irländska sjön kommer Stena Lines färja Stena Vinga tillbaka till Sverige under självaste julafton. Nästa uppdrag blir mellan Göteborg och Kiel.
-
Halvtidsutvärdering. Någon tydligt överflyttning av gods till järnväg och sjöfart kan inte ännu skönjas enligt Trafikanalys.
-
Nedgång. Även under den traditionellt viktiga sommarsäsongen minskade antalet färjepassagerare kraftigt jämfört med året innan.
-
Bunkring. Den första bunkringen av LNG med inblandning av LBG till havs har ägt rum utanför Göteborg.
-
Expanderar. The Swedish Club ökar sin närvaro i Asien med nytt kontor i Singapore.
-
Brexit-trafik. Det är nu officiellt att det är DFDS som hyr in Visby för trafik inom EU mellan Frankrike och Irland.
-
Intermodal. Stena Line fortsätter att satsa på nya fraktförbindelser genom att kombinera olika fraktsätt. Den 11 januari öppnar de en linje mellan Trelleborg och Bettembourg i Luxemburg.
-
Nysatsning. Under onsdagen avslöjade Stena Line namnen på de två ombyggda färjorna som ska sättas in i trafiken på Östersjön mellan Nynäshamn och Ventspils till våren.
-
Brott. Det blir ingen prövning i hovrätten av händelserna i våras då befälhavaren på passagerarfartyget Birger Jarl, numera Baltic Star, bröt mot lagen om fartygssäkerhet.
-
Leverantör. Svenska Echandia deltar i byggnation av världens största flotta av elfärjor.
-
Batterier. Donsötanks nybyggen utrustad med energilagringssystem från WE Tech.
-
Två fartyg. Stena Line fördubblar sin lastkapacitet på linjen mellan Rosslare och Cherbourg.