Fotograf: Furetank

Kategori: Skeppsbyggnad | Tank

Furetank beställer dual fuel-tanker

Furetank beställer det elfte tankfartyget i Vinga-serien. Rederiet har option på ytterligare fartyg.

Furetank har kontrakterat ytterligare en 17.999 dwt tanker av Vinga-typ från China Merchants Jinling Shipyard. Fartygen är designade med fokus på minimal påverkan på miljön, uppger rederiet i ett pressmeddelande.

LNG eller LBG

Maskineriet är av dual fuel-typ för drift med LNG eller LBG. Vidare får fartyget en batterihybridlösning och ett antal andra innovativa lösningar för att reducera bränsle- och energiförbrukningen.

Nybygget utrustas också för att kunna operera sina lastpumpar med 6,6 kV landström när hamnarna kan erbjuda denna möjlighet.

Lastkapaciteten är 20.306 kubikmeter i 12 epoxycoatade lasttankar. Fartygen isförstärks till finsk/svensk isklass 1A.

Leverans 2024

Nybygget beräknas bli levererat i juli 2024.

– Vi är mycket nöjda att vi kan tillföra det elfte fartyget i vår klimatvänliga Vinga-serie. Furetanks ambition är att vara den ledande aktören i segmentet och erbjuda våra kunder effektiva och miljövänliga transporter. Med en stor flotta kan vi erbjuda god service och samtidigt optimera trafiken för att öka nyttjandegraden av fartygen, säger Lars Höglund, vd för Furetank.

Åtta levererade

Av de hittills åtta levererade fartygen i Vinga-serien ägs fyra av Furetank (Fure Valö, Fure Viten, Fure Vinga och Fure Ven), två av Älvtank (Ramanda och Ramelia) ett av Thun Tankers (Thun Venern) och ett av kanadensiska Desgagnés (Gaïa Desgagnés, ex den första Fure VInga). Förutom det nu kontrakterade fartyget är ytterligare två i order: Furetank beställde ett i januari 2022 och Thun Tankers ett i mars 2022.