Stena Pro Marine är det andra fartyget i serien om sex metanoldrivna tankfartyg som byggs för Proman och Stena Bulk i Kina.

Fotograf: Proman Stena Bulk

Kategori: Skeppsbyggnad

Andra metanoldrivna tankern levererad

Under tisdagen tog Proman Stena Bulk leverans av det andra metanoldrivna tankfartyget från det kinesiska varvet Guangzhou Shipyard International, Stena Pro Marine. 

Bara knappt två veckor efter att Proman Stena Bulk tagit leverans av Stena Pro Patria, det första fartyget i serien, har nu bolaget fått leverans även av den andra fartyget, Stena Pro Marine, från det kinesiska varvet Guangzhou Shipyard International Co Ltd.

En tydlig avsiktsförklaring

Precis som systerfartyget är Stena Pro Marine på 49.990 dwt och enligt ett pressmeddelande från Proman Stena Bulk beräknas fartygets dual-fuel maskineri från MAN (B&W 6G50ME-C9.6 MW Tier III) förbruka 12.500 ton metanol per år. Fartygen i serien går under beteckningen IMOIIMeMAX och är av MR-typ.

– Vi är stolta över att kunna lägga till Stena Pro Marine tillsammans med Stena Pro Patria till vår flotta. Vi tror verkligen att dessa fartyg inte bara är ett steg framåt för MR-tankerdesign utan också är en tydlig avsiktsförklaring till marknaden. De visar upp vårt förtroende för metanol som en viktig och hållbar lösning för framtiden för hållbar sjöfart, säger Erik Hånell, vd och koncernchef för Stena Bulk i pressmeddelandet.

Serie om sex fartyg

Totalt kommer sex systerfartyg att byggas i serien, varav ytterligare ett, Stena Promise, kommer att levereras under 2022.

Proman Stena Bulk är ett joint venture mellan metanolproducenten Proman och Stena Bulk där deras gemensamma vision är att påskynda energiomställningen inom sjöfarten genom att göra metanol mer allmänt tillgängligt för fartygsägare runt om i världen.