Inflaggning. Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) välkomnar Stena Bulks besked under onsdagen om att rederiet flaggar in upp till fem tankfartyg.
Arkiv
-
-
Inflaggning. Tankrederiet Stena Bulk har beslutat att byta till svensk flagg för upp till fem av sina Suezmax-fartyg. Det som en konsekvens av regeringens senaste beslut för att förbättra svensk sjöfarts konkurrenskraft.
-
Påsegling. Stena Immaculate har börjat bogseras till Great Yarmouths hamn, mer än en månad efter påseglingen av containerfartyget Solong.
-
Påsegling. Nu står det klart hur stor mängd last som blev förstörd i samband att containerfartyget Solong kolliderade med Stena Immaculate.
-
Påsegling. Efterarbetet till följd av olyckan utanför Hull fortsätter. Bärgningsexperter kunde i fredags borda tankfartyget, och åtal har väckts mot containerfartygets befälhavare.
-
Kollission. Branden ombord Stena Immaculate har lagt sig, och nu förbereder rederiet för att ta fartyget till en reparationshamn. Det berättar Stena Bulks vd Erik Hånell för Sjöfartstidningen.
-
Kollision. Två fartyg uppges ha kolliderat utanför engelska kusten i närheten av Immingham. Det ena är tankfartyget Stena Immaculate.
-
Samarbete. Stena Bulk har ingått ett nytt joint venture med det nigerianska bolaget NNPC Shipping och Caverton Marine Limited.
-
Intervju. Sjöfartstidningen möter Dan Sten Olsson, koncernchef för Stena, som efter mer än 40 år som ledare för rederijätten alltid letar nya affärsmöjligheter.
-
Försäljning. Göteborgsbaserade tankrederiet Stena Bulk har sålt fartyget Stena Blue Sky, rederiets enda kvarvarande LNG-fartyg. Det meddelar bolaget under torsdagen.
-
Försäljning. Stena Bulk har meddelat att de slutfört försäljningen av två av sina LNG-fartyg, Stena Crystal Sky och Stena Clear Sky.
-
Affärsavtal. Stena Bulk har beslutat att ingå ett partnerskap med en icke namngiven investerare från Mellanöstern som delägare i rederiets befintliga IMOIIMAX-tankfartyg.
-
Charteravtal. Tankrederiet Stena Bulk har beslutat att expandera sin flotta genom charteravtal av fyra nybyggda Medium Range (MR) tankfartyg.
-
Attacker och motattacker. Huthirebellerna fortsätter att angripa handelssjöfarten i Röda havet och ett 20-tal rederier styr nu sina fartyg runt Godahoppsudden. Samtidigt har den USA-ledda militära koalitionen framgångsrikt motat flera attacker.
-
Störning. Svår torka skapar trafikstockning i Panamakanalen då antalet fartygspassager begränsas. Läget väntas bli värre den närmaste tiden och påverkar rederier som Wallenius Wilhelmsen och Stena Bulk.
-
Beredskap. Genom ett joint venture med det amerikanska bolaget Crowley har tre av Stena Bulks fartyg blivit en del av amerikanska maritima administrationens Tanker Security Program och är därmed tillgängliga för det amerikanska försvarsdepartementet.
-
Resultat. Räkenskapsåret 2022 har präglats av en stark återhämtning och Stena AB redovisar ett sunt positivt resultat för året, skriver koncernen i sin årsredovisning och årsrapport.
-
Miljöteknik. Genom ett konsortium med sju medlemsföretag har Stena Bulk nu fått ett principiellt godkännande av American Bureau of Shipping, ABS, för att installera ett system för koldioxidavskiljning på ett av sina fartyg.
-
Leverans. Proman Stena Bulk har tagit leverans av Stena Prosperous, det fjärde metanoldrivna fartyget i en serie om totalt sex IMOIIMeMAX-fartyg som byggs i Kina.
-
Fartygsdop. Proman Stena Bulk har nu döpt sitt första metanoldrivna tankfartyg, Stena Pro Patria. Det i Trinidad och Tobago under onsdagen.
-
Sjösättning. Proman Stena Bulks metanoldrivna nybygge Stena Pro Patria har blivit sjösatt vid det kinesiska varvet Guangzhou Shipyard International (GSI).
-
Byggstart. Bygget av Stena Bulk och Promans första fartyg i IMOIIMeMAX-klassen är igång. Nyligen genomfördes en steel cutting av det första fartyget, Stena Pro Patria, vid varvet i Kina.
-
Innovation. Stena Bulk har tagit fram en helt ny prototyp för ett tankfartyg kallat IMOFlexMax. Solceller i kombination med fällbara rotorsegel ska minska utsläppen med mellan 25 och 45 procent.