Under onsdagen offentliggjorde Stena Bulk att de ingått ett nytt partnerskap med en enligt rederiet framstående Gulf Co-operation Council investment institution, GCC, för ägandet av ett ej avslöjat antal av Stena Bulks befintliga IMOIIMAX-fartyg. Listan på länder som ingår i GCC omfattar Bahrain, Kuwait, Oman, Qatar, Saudiarabien och Förenade Arabemiraten.
Blir ägare till häften
Det nya partnerskapet kommer att innebära att GCC-institutionen blir ägare till 50 procent av en del av företagets IMOIIMAX-tankfartygsflotta tillsammans med Stena Bulk.
Rederiet meddelar vidare att satsningen, som etablerats i samarbete med Tufton Investment Management i London, kommer att öppna ytterligare investeringsmöjligheter för båda parter.
– Vi ser fram emot att arbeta nära våra partners för att fortsätta att maximera potentialen hos våra IMOIIMAX-tankfartyg, utforska nya horisonter, utöka vår marknadsräckvidd, och skapa värde för våra kunder. Genom att arbeta nära tillsammans under de kommande åren vet jag att vi kommer att fortsätta att tänja på nya gränser för MR-tankfartygens prestanda, säger Erik Hånell, vd och koncernchef för Stena Bulk.
”Ser fram emot framgången”
Stena Bulks IMOIIMAX-fartyg byggdes ursprungligen mellan 2015 och 2018 och är designade för att transportera IMO 2- och 3-laster, samt rena och smutsiga produkter. Fartygen är utrustade med 18 lasttankar med en kapacitet på max 3.000 m³ samt ett kvävebaserat inertgassystem. Designen har utvecklats av Stena Bulk och Stena Teknik tillsammans med det kinesiska varvet GSI.
Andrew Hampson, vd för Tufton Investment Management Limited, kommenterade också affären:
– Vi är glada över att ha underlättat detta partnerskap mellan våra sedan länge etablerade GCC institutionella kunder och ett företag av Stena Bulks anseende. Vi tror att förträffligheten hos Stena Bulks tekniska och operativa kapacitet representerar ett branschriktmärke och vi ser fram emot framgången för det nyetablerade partnerskapet under de kommande åren, säger han enligt pressmeddelandet.