Statistik. Mängden gods i svenska hamnar minskade med åtta procent under sista kvartalet 2023. Det visar nya siffror från Trafikanalys.
Arkiv
-
-
Rapport. Svensk sjöfartsindustri förväntas växa med 7 procent i år och 6 procent 2025.
-
Trafikstart. Birka Gotland gör sin premiärkryssning från Stadsgårdskajen i Stockholm till Mariehamn på Åland den 20 mars, skriver rederiet i ett pressmeddelande.
-
Statligt stöd. Regeringen beslutade i slutet av förra året om en förordning om statligt stöd till färjetrafik till och från Gotland. Nu leder detta till sänkta priser för färjeresenärerna.
-
Skärgårdstrafik. Djurgårdens färjetrafik (DFAB) vann upphandlingen om att från nästa år driva SL:s nya båtlinje mellan Strömkajen i Stockholm City och Ålstäket i Värmdö kommun.
-
Kvartalsrapport. Tack vare bland annat sjunkande drivmedelspriser fortsätter den ekonomiska återhämtningen för Gotlandsbolaget. Det gör att man nu väljer att återgå till att driva fartyg med LNG.
-
Bokslut. Viking Line klarade högre bunkerkostnader tack vare kraftigt ökade passagerarvolymer. Bolagets rörelseresultatet för 2022 uppgick till 38,3 miljoner euro trots att driftskostnaderna ökade med 76,4 procent till 336,5 miljoner euro.
-
Hamnstatistik. Stabilitet trots svåra utmaningar och återhämtning kännetecknar sjöfartsåret i Sveriges hamnar 2022, enligt Sjöfartsverkets sammanställning av inkomna farledsdeklarationer.
-
Ökning. Under 2022 ökade antalet passagerare på Finnlines färjor igen efter två år av minskat resande under pandemin. Enligt rederiet närmar man sig de nivåer som rådde före pandemin.
-
Koldioxidneutral. Redan inom fem år kan en grön färjekorridor mellan Åbo och Stockholm bli verklighet.
-
Ekonomi. Det tredje kvartalet 2021 slutade med nära en dubblering av omsättningen för Viking Line mot i fjol, samt en vändning av fjolårets förlust till en vinst på 20 miljoner euro. Bolaget vill dessutom dra in nytt kapital genom en aktieemission.
-
Ökning. Rederiet Forsea, som kör mellan Helsingborg och Helsingör, har sett en kraftig ökning av antalet passagerare. Andelen resenärer som valt att tura med färjorna över sundet under årets högsäsong var fler än under högsäsongen före pandemin.
-
Statistik. Antalet passagerare som rest via svenska hamnar fortsätter att rasa. Under årets första kvartal minskade antalet med närmare 60 procent mot första kvartalet 2020.
-
Statistik. Antalet passagerare i svenska hamnar minskade med hela 74 procent under årets andra kvartal. Godsvolymerna minskade bara med en procent.
-
Comeback. Efter att ha legat stilla sedan i slutet av mars har Stena Line beslutat att sätta Stena Danica i trafik igen mellan Göteborg och Frederikshavn.
-
Tvära kast. Förändringarna i reserestriktionerna runt Östersjön innebär att den efterfrågade kapaciteten på färjorna ökat. Det har fått både Tallink Silja och Stena Line att göra nya förändringar.
-
Omvärlden öppnar. Allteftersom reserestriktionerna förändras börjar färjerederierna att dra igång sina linjer igen. Men det sker med begränsad kapacitet för passagerare och med många nya rutiner på fartygen. Men Sverige står fortsatt utanför.
-
Lättnader. Tallink kommer att omdirigera fartygen Baltic Princess och Galaxy som trafikerar Åbo-Stockholm till att åter gå via Mariehamn i stället för Långnäs på Åland från och med torsdag 28 maj. Det uppger företaget i ett pressmeddelande.
-
Statistik. Den totala godsmängden i svenska hamnar minskade med fem procent under förra året. Samtidigt ökade antalet passagerare med två procent enligt Trafikanalys.
-
Färjerockad. I slutet av nästa vecka kommer Destination Gotland att sätta in sin nya nya färja Gotland i trafik. Samtidigt går Visborg till Stockholm för underhåll.
-
Sassnitz till salu. Stena Line har erbjudit den tyska staden Sassnitz att för 1,5 miljoner euro överta både färjan, linjen och personalen.