Färjan Isabelle har tidigare gått mellan Riga och Stockholm, men ska nu i juni sättas i trafik mellan Kapellskär och Paldiski.

Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Passagerarsjöfart

Nya flöden flyttar färjor

Förändringarna i reserestriktionerna i länderna runt Östersjön innebär att den efterfrågade kapaciteten på färjorna ökat. Det har fått både Tallink Silja och Stena Line att göra nya förändringar för sina fartyg.

När Estland lättade på sina restriktioner från den 1 juni innebär det en ökad efterfrågan på transporter till Sverige. Därför har Tallink Silja nu beslutat att sätta in färjan Isabelle i trafik mellan Kapellskär och estniska Paldiski med start den 7 juni. Före coronakrisen trafikerade Isabelle mellan Riga och Stockholm.

Social distans kräver ökad kapacitet

Linjen mellan Kapellskär och Paldiski trafikeras sedan tidigare av fartyget Regal Star, men nu utökas alltså kapaciteten rejält med ett extra fartyg. Det bland annat för att det ska vara möjligt att hålla det sociala avståndet ombord på fartygen, men också eftersom det finns en ökad efterfrågan på både godstransporter och på transporter för bilburna passagerare som reser av andra skäl än turism och nöje. 

– Att vi nu lägger till Isabelle på linjen mellan Paldiski och Kapellskär ger fler alternativ för de som behöver resa till och från Sverige och vidare till de andra nordiska länderna. Det är många människor i Estland som arbetar i Sverige och i Norge och för dem är detta enda vägen att komma till och från sitt arbete. Regal Star har varit en hjälte under krisen, men nu har vi kommit till en punkt där den kapaciteten inte räcker, säger Paavo Nõgene, CEO på Tallink Grupp, i ett pressmeddelande.

Stena Vision fortsätter segla

Även Stena Line har gjort ändringar av tidigare beslut. Deras plan var att lägga upp Stena Vision i juli för att istället anpassa linjen mellan Karlskrona och Gdynia till att bli mer inriktad på frakt genom att sätta in Stena Nordica, vilket Sjöfartstidningen berättat om tidigare. Men på grund av ett ökat antal passagerare och ett förbättrat bokningsläge inför sommaren i kombination med att rederiet vill reducera antalet tillåtna passagerare per avgång, så lägger den planen på is.

– Den begränsade passagerarkapaciteten på Stena Nordica kommer inte att matcha efterfrågan under sommaren, så vi beslutade att hålla Stena Vision i drift, säger Marek Kiersnowski, vd för Stena Line Polen i ett pressmeddelande. 

Stena Vision kommer därmed att fortsätta trafikera mellan Karlskrona och Gdynia tillsammans med systerfartyget Stena Spirit och det mer fraktfokuserade fartyget Stena Baltica.