Charteravtal. Furetank har ingått ett femårigt charteravtal med norska olje- och gasbolaget Equinor för sitt fartyg Fure Vinga.
Arkiv
-
-
Ny teknik. Metanslip är ett känt problem vid användning av LNG som bränsle. Men nu har Wärtsilä tillsammans med Furetank utvecklat två olika tekniker som kan reducera metanutsläppen på befintliga fartyg med upp till 50 procent.
-
Karriärssteg. Therese Boman har mönstrats upp till befälhavare för Fure Vinga, vilket gör henne till den första kvinnliga befälhavaren i rederiet.
-
Fartygsaffärer. Furetank och kanadensiska Algoma Central Corporation utökar sitt joint venture FureBear genom att tillsammans med Larsson Shipping ta över Algomas produkttankfartyg Algonorth.
-
Utbildning. Efter att Furetank flyttat till nytt kontor i Långedrag kommer de nu att omvandla sitt tidigare kontor på Donsö till ett maritimt utbildningscentrum med avancerade fartygssimulatorer för träning, tester och certifiering.
-
Fartygsaffär. Furetank Rederi AB meddelar att de säljer två av sina produkttankfartyg i Vingaserien till finska Neste med leverans nästa år. Fartygen ersätts i stället av två nybyggen.
-
Beställning. Erik Thun har lagt en beställning på en ny dual fuel-tanker i Vingaserien. Fartyget blir det tionde i serien och vid leverans 2024 går fartyget in i Gothia Tanker Alliance-nätverket.
-
Coronaviruset. Kort efter att Furetank fått hem nybygget Fure Vinga till Sverige drabbades fartyget av ett coronautbrott. Några få fall blev till en två veckor lång mardröm eftersom rederiet inte kunde hitta karantänboende för de smittade.
-
Filmspecial! Fure Ven är nu på resa i ballast över Atlanten från New York till Stanlow i Liverpool. Furetank hoppas på fler liknande resor till Nordamerika.