Fure Vinga på Danafjorden utanför Göteborg.

Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Kategori: Arbetsmiljö | Regelverk

Deras fartyg blev till en coronamardröm

Kort efter att Furetank fått hem nybygget Fure Vinga till Sverige drabbades fartyget av ett coronautbrott. Några få fall blev till en två veckor lång mardröm eftersom rederiet inte kunde hitta karantänboende för de smittade.

I januari 2021 fick Furetank leverans av det svenskflaggade nybygget Fure Vinga från det kinesiska varvet China Merchants Jinling Shipyard. Kort därefter påbörjade fartyget resan hem till Europa för att i mitten av mars komma till Rotterdam där rederiet genomförde ett besättningsbyte. Därefter gick hon till Mongstad i Norge och sedan till Göteborg den 22 mars. Och det var under den resan som mardrömmen började för rederiet, fartygets besättning och dess anhöriga.

– På resan till Göteborg var det en person som började må dåligt så vi beslutade att sätta honom i karantän i hytten. I Göteborg mönstrade vi av honom och skickade honom till provtagning och då visade det sig att han var positiv för covid-19, säger Lars Höglund, vd på Furetank.

Efter samråd med Västra Götalands-regionens biträdande smittskyddsläkare Eva Lindhusen Lindhé, togs prover på hela besättningen och då upptäcktes fler fall.

– Vi fick tre, fyra som testades positivt där flera var filippinare eftersom vi har mixad besättning, säger Lars Höglund.

Blev ankarliggare i stället för karantän

Rederiet ville få till ett byte av all besättning ombord och sätta dem i karantän för att undvika att fler blev smittade och för att kunna få fartyget i trafik så snart som möjligt. Men det blev tvärstopp.

Vi ringde runt till alla hotell vi kunde och försökte få hjälp av myndigheterna, men det fanns inget.

Lars Höglund, vd på Furetank.

– Det fanns inget ställe dit vi kunde få iland dem som inte var svenskar. Vi försökte på alla möjliga sätt genom agenten, vi ringde runt till alla hotell vi kunde och försökte få hjälp av myndigheterna, men det fanns inget, säger Lars Höglund.

Fure Vinga fick gå ut och lägga sig på Danafjorden i Göteborgs skärgård med den smittade besättningen kvar ombord. Och även om alla stängt in sig i sina hytter så gott det gick, kunde de inte hejda smittan från att spridas till fler ombord. En person blev såpass dålig att han fick andningsproblem och fick uppsöka sjukvård.

– Vi fick ta honom iland till Östra Sjukhuset, men redan efter en natt fick han åka tillbaka ombord igen. Efter ytterligare ett par dagar blev han sämre igen och fick åka till sjukhus igen med ambulansbåt, men då var det samma sak igen. Han blev hemskickad efter en natt och eftersom han är hemmahörande på Filippinerna fick han åka ombord igen. De hade ingenstans att lägga honom, säger han.

Utbrottet hade vid det laget pågått i runt två veckor. Då tröttnade Lars Höglund och hans rederi och de beslutade sig för att lösa problemet själva.

Skapade karantän i sin källare

– Det fanns inget annat att göra än att få iland all personal och få ombord en ny besättning, annars hade vi inte fått båten fri. Vid det laget var fortfarande tre av de filippinska besättningsmännen sjuka och dem fick vi lägga hos mig i min källarlägenhet. Övriga svenskar fick mönstra av så vi kunde ta nya ombord, säger han.

Först efter ett 16 dagar långt drama då 11 av de 14 i besättningen hade smittats kunde fartyget lämna Danafjorden med en ny besättning.

– Hade vi bara haft ett ställe att sätta dem som blivit smittade hade de fått åka iland direkt efter att vi upptäckt detta. Då hade vi fått ombord en ny besättning direkt och kanske klarat av det här på tre eller fyra dagar.

Lars Höglund är besviken på att svenska myndigheter inte kunde ordna karantänboende för sjömän som testats positivt för covid-19.

– Det är helt galet. Vi har hört från kollegor som råkat ut för samma sak i Holland och England och där har myndigheterna ordnat så det funnits ett hotell att lägga in dem på, säger han.

Smittskyddsläkaren kritisk

Under hela pandemin har Eva Lindhusen Lindhé arbetat med smittskydd inom sjöfarten i Västra Götalandsregionens hamnar. Hon anser att det inte fungerar tillräckligt bra när det gäller smittade sjömän som är långt ifrån sin hemadress.

Vi har inte riktigt löst det bra när det gäller hur vi ska bedriva karantän och hur vi ska ta iland sjömän.

Västra Götalands-regionens biträdande smittskyddsläkare Eva Lindhusen Lindhé

– Där har vi problem på många ställen i Sverige, vi har inte riktigt löst det bra när det gäller hur vi ska bedriva karantän och hur vi ska ta iland sjömän. Inom Västra Götaland har vi jobbat med det här i flera år, redan före pandemin. Men det blev aldrig riktigt färdigt så nu får vi göra nödlösningar, exempelvis om rederiet själva kan ordna boende. Vi kan hjälpa till med att hitta hotellplatser, men då vill det till att hotellen också säger ja.

Ansvaret att få en fungerande smittberedskapsplan och samverkan mellan inblandade myndigheter ligger just nu hos Länsstyrelsen. Men enligt Eva Lindhusen Lindhé har det fastnat i juridiken.

– Det är olika avtal som det faller på, alla parter i det här ska komma överens. Inte sällan handlar detta om sjömän från länder utanför EU och då ska man ha gränspolisens tillåtelse att gå iland. Vi på smittskyddet har inga andra synpunkter än att det ska vara smittsäkert, säger hon.