Snart klar. Baltic Bright beräknas lämna Stockholms Reparationsvarv i slutet av denna vecka med nytt roder.
Nyheter
-
-
Bränsle. Alfa Laval kommer inom kort att börja testa två nya typer av marint bränsle, biobränslen och metanol, vid sitt test- och utbildningscenter i Danmark.
-
Arbetsmiljö. Vågrätt – branschsamarbetet för en sjöfart fri från diskriminering och kränkande särbehandling – går vidare, nu med Seko sjöfolk som sammankallande part.
-
Jämställdhet. Under en femårsperiod har Stena Line lyckats öka andelen kvinnliga chefer med 42 procent. Nu siktar de mot att 30 procent av bolagets ledare ska vara kvinnor nästa år.
-
Professur. Vi ställde några frågor till Mikael Lind, som i onsdags installerades som adjungerad professor i Maritim informatik vid Chalmers.
-
Beräkning. Varje år skulle 165.000 lastbilar kunna ersättas med sjöfart, vilket skulle halvera koldioxidutsläppen för samma mängd gods. Det menar Sjöfartsverket.
-
Miljö. Den globala sjöfartens koldioxidutsläpp minskade med en procent under förra året, enligt en sammanställning från företaget Marine Benchmark. Bland segmenten minskade kryssningsindustrin sina utsläpp mest, med 45 procent.
-
Lyckad flytt. I februari 2020 flyttade Stena Line trafiken till Grenå från Varberg till Halmstad. Nu ett år senare konstaterar rederiet att det varit rätt beslut, bland annat har godstrafiken ökat.
-
Branschråd. Isbrytning och nästa generations isbrytare var temat på Sjöfartsverkets första branschråd i år.
-
Slutrapport. SHK har publicerat sin utredning om tillbud till mycket allvarlig sjöolycka med en lotsbåt vid Brofjorden.
-
Vraksanering. En haverist från 1942 ligger i höjd med Lysekil och anses vara det miljöfarligaste vraket i svenska vatten. Nu undersöks fartyget Skytteren igen.
-
Plan. Sjöfartsverket behöver öka sina intäkter och begär en anslagshöjning på 220 miljoner kronor per år. Man vill också att staten tar ansvar för de nya isbrytarna. Det framgår när myndigheten presenterar sina behov i en ny treårsplan.
-
Forskning. I ett nytt projekt undersöker IVL tillsammans med andra nordiska forskare och branschaktörer hur bränsleceller och vätgas står sig som bränsle för sjöfarten jämfört med andra fossilfria lösningar.
-
Dödlig utgång. En person klämdes ihjäl mellan en arbetsbåt och en brygga i Göteborgs hamn på måndagsförmiddagen.
-
Jämställd trea. Fartyg nummer tre i Thun Tankers E-klass fick namnet Thun Equality. Se videon från sjösättningen.
-
Ekobonus. AB Rederi Gotland, Wallenius Marine AB, IW Line Rederi AB och AB Flivik Shipping är de fyra aktörer som får dela på närmare 100 miljoner kronor när Trafikverket beslutat om årets ekobonuspengar.
-
Nyförvärv. Meriaura köper och hyr in torrlastfartyg för att avhjälpa kapacitetsbrist.
-
Överflyttning. En ny färjelinje mellan Rostock och Nynäshamn kan bli verklighet. Rederi AB Gotland planerar att starta linjen efter att ha fått miljöpengar från regeringen.
-
Olycka. Den besättningsman från det danska muddringsfartyget som kantrade i Trelleborg i förra veckan har nu hittats avliden.
-
Hyfsad vinst. Trots minskade intäkter och volymer redovisar Finnlines ett förhållandevis starkt resultat för 2020.
-
Röda siffror. Tallink är ett av de färjerederier som drabbas hårt av pandemin på grund av kraftigt reducerade passagerarintäkter.
-
Flytt. Helsingborgs hamns containerterminal kommer att flytta söderut. Bygget kan som tidigast starta 2026 och den nya hamnen beräknas kunna tas i drift 2028.
-
Resultat. Helsingborgs hamn gjorde ett bra resultat under 2020. Godsvolymerna har varit stabila och containerhanteringen har endast minskat med 2,5 procent TEU, uppger hamnen.
-
Vinterförhållanden. Befälhavare på fartyg som inte regelbundet besöker Östersjön och saknar erfarenhet av att navigera i is kan anlita isrådgivning som säkerhetshöjande åtgärd.
-
Muddring. Under måndagen beslutade kommunfullmäktige i Luleå kommun att ge grönt ljus för projekt Malmporten. Därmed är ytterligare en viktig pusselbit på plats i ett av de största muddringsprojekten i landet i modern tid.